شنبه 8 مرداد 1384

در پنجاهمين روز اعتصاب غذا: خطر مرگ اکبر گنجي را تهديد مي کند، گزارشگران بدون مرز

گزارشگران بدون مرز اعتراض خود را به رفتار جنايتکارانه ی رهبران جمهوری اسلامي، که از آزادی اکبر گنجي ممانعت به عمل مي آورند اعلام مي کند. اين روزنامه نگار زنداني پنجاهمين روز اعتصاب غذای خود را پشت سر مي نهد.

گزارشگران بدون مرز در اين باره اعلام مي دارد" تنها راه حل آزادی اکبر گنجي است. در برابر قاطعيت اين روزنامه نگار که ناعالانه بيش از پنج سال است در زنداني بسر مي برد، مقامات مسئول ايران بايد تصميمي انساني اتخاذ کنند." گزارشگران بدون مرز روزنامه نگاران و جامعه بين المللي را فرا مي خواند برای نجات جان و آزادی اکبر گنجي، جمهوری اسلامي را تحت فشار قرار دهند.

اکبر گنجي در حالي پنجاهمين روز اعتصاب غذای خود را آغاز مي کند که وزنش به کمتر از ٥٢ کيلو رسيده است و ساعات بسياری را در روز در حالت بيهوشي بسر مي برد. از ۱٩ خرداد ۱٣٨٤ اين روزنامه نگار در اعتراض به دستگيری و شرايط زنداني بودن خود دست به اعتصاب غذا زده است.

به گفته ی خانم معصومه شفيعي همسر وی که در آخرين ساعات روز پنجشنبه ٦ مردادماه موفق شده بود همسرش را ملاقات کند "اکبر گنجي در وضعيت وخيمي بسر مي برد در حالي که فقط از روی غرور چشمانش را گشوده بود بر زمين افتاد و از هوش رفت." سعيد مرتضوى دادستان عمومى و انقلاب تهران كه ديشب خود در بيمارستان ميلاد بوده و با ديدار اكبر گنجى با همسرش مخالفت مى‌كرده، بار ديگر معصومه شفيعي را متهم کرده است که مي خواهد "شوهرش را بکشد." پيشتر نيز اين اتهام از سوی روزنامه ی دولتي کيهان تکرار شده بود.

گزارشگران بدون مرز انزجار خود را از اين تهمت و ناسزای گويي سعيد مرتضوی اعلام مي دارد. راست اين است که مرگ تدريجي اکبر گنجي، نشان از نهايت کينه و بغض رهبران جمهوری اسلامي نسبت به اين روزنامه نگار است که با روشنگری های شجاعانه و مبارزه ی اش برای آزادی بيان در ايران مشهور شده است.

عليرغم آنکه اکبر گنجي از دوشنبه ٢٧ تيرماه به بيمارستان انتقال يافته است. بهبودی در وضعيت سلامت اش حاصل نشده است، با اين حال دادستان عمومي تهران سعيد مرتضوی بر خلاف نظر عمومي پزشکان که اعتقاد داشتند وضعيت جسمي وی اجازه ی بيهوشي را نمي دهد اصرار داشت که وی تحت عمل جراحي قرار گيرد. خانم شيرين عبادی در مصاحبه ای با خبرگزاری فرانسه " نگراني عميق خود را از وضعيت سلامت اکبر گنجي" اعلام کرده است. وی هنوز موفق به ديدار با موکل خود نشده است.

از سوی ديگر مسعود باستاني روزنامه نگار بسياری از روزنامه های اصلاح طلب روز دوشنبه سوم مرداد ماه در مقابل بيمارستان ميلاد دستگير شده است. مسعود باستاني همکار روزنامه های اعتماد ، توسعه و روزنامه ی توقيف شده ی جمهوريت يکي از فعالترين روزنامه نگاراني بود که به گزارشدهي مداوم در باره ی همکارش اکبر گنجي مي پرداخت. مسعود باستاني به زندان اوين انتقال يافته است و تاکنون خانواده اش موفق به ملاقات با وی نشده اند. بيم آن مي رود که اين روزنامه نگار به زندان اراک انتقال يابد و در کنار زندانيان جرائم عادی زنداني شود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

گزارشگران بدون مرز به دستگيری مسعود باستاني معترض است و خواهان آزادی فوری و بدون قيد و شرط وی مي باشد. جمهوری اسلامي تنها به پای مرگ کشاندن اکبر گنجي راضي نيست، هر کس که شهامت آن را پيدا مي کند تا از او دفاع کند، را نيز دستگير و مورد آزار قرار مي دهد.

Copyright: gooya.com 2016