چهارشنبه 12 مرداد 1384

حرکت اعتراضي گزارشگران بدون مرز در پاريس: اکبر گنجي را آزاد کنيد!

امروز چهارشنبه ۱٢ مرداد ماه ۱٣٨٤ همزمان با آغاز رسمي دوره ی رياست جمهوری محمود احمدی نژاد در ساعت ۱۱ صبح ده ها تن از اعضای گزارشگران بدون مرز در برابر دفتر هواپيمايي جمهوری اسلامي، در خيابان شانزه ليزه ی پاريس تجمع کرده و با چسباندن عکس اکبر گنجي بر شيشه های ويترين و پخش تراکت های مزين به عکس اکبر گنجي خواهان آزادی فوری وی شدند.

03082005-ff-11.jpg

خبرنگاران رسانه های بين المللي که از پيش از اين اقدام مطلع شده بودند، با حضور در کنار اعضای گزارشگران بدون مرز به تهيه خبر، عکس و فيلم از اين حرکت اعتراضي پرداختند.

نمايندگان گزارشگران بدون مرزبا پخش تراکتي که دو عکس از اکبر گنجي در قبل و بعد از اعتصاب غذا را نشان مي داد و با انجام مصاحبه ای مطبوعاتي به روشنگری در باره ی خطری که جان وی را تهديد ميکند، پرداختند.

03082005-ff-12.jpg

در بخشي از اطلاعيه گزارشگران بدون مرز آمده است "ما امروز نگراني خود را از سلامت اکبر گنجي در پنجاه و چهارمين روز اعتصاب غذای وی اعلام مي کنيم. ما در اعتراض به تحقير آدمي و به هيچ گرفتن جان انسانها در اينجا جمع شده ايم. رهبران جمهوری اسلامي در حالي از آزادی وی ممانعت بعمل مي آورند که جان وی درخطر جدی قرار دارد. ما باز هم تکرار مي کنيم که تنها راه حل آزادی اکبر گنجي است. در برابر قاطعيت اين روزنامه نگار که ناعالانه بيش از پنج سال است در زنداني بسر مي برد، مقامات مسئول ايران بايد تصميمي انساني اتخاذ کنند."

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

يادآوری

دوم ارديبهشت ماه ۱٣٨٤، اکبر گنجي ششمين سال زنداني بودن خود را آغاز کرد. اکبر گنجی روزنامه نگار صبح روز ٢ ارديبهشت ١٣٧٩ پس از احضار به دادگاه ١٤١٠ معروف به دادگاه مطبوعات دستگير و روانه ی زندان شد. دليل عمده بازداشت و محاکمه ی وی روشنگری هايش درباره کشتار روشنفکران و مخالفان رژيم معروف به «قتل های زنجيره ای» در سال ١٣٧٧ بود. در دی ماه ١٣٧٩ طی حکمی به ده سال زندان و پنج سال تبعيد محکوم گرديد، در ارديبهشت ١٣٨٠ دادگاه تجديدنظر حکم را به شش ماه کاهش داد ولی در ٢٤ تير ماه، ديوان عالی کشور بلافاصله رای دادگاه تجديدنظر را مردود اعلام و گنجی را به شش سال زندان محکوم کرد. پنجشنبه ۱٩ خرداد اکبر گنجي اعتصاب غذای نا محدود خود را آغاز کرد. يکشنبه ٨ خرداد در پي مذاکراتي که در زندان ميان مسئولان و اکبر گنجي و خانواده و وکلايش انجام شد وی برای مداوای پزشکي به مرخصي آمد، اما دوشنبه ۱٥ خرداد ماموران امنيتي دادستاني برای به زندان بازگردندن وی به منرل اش يورش بردند.

اکبر گنجي در ۱٩ خرداد به زندان اوين بازگشت و اعتصاب غذای خود را آغاز کرد. در اين مدت کميسيون حقوق بشرسازمان ملل، دفتر لوئيز آربور کميسرعالي حقوق بشر، مسئولان گروه های کاری سازمان ملل به ويژه گروه کاری آزادی بيان و دستگيری های خودسرانه، کميسيون حقوق بشر اروپا، پارلمان اروپا، برخي کشورهای غربي چه علني و چه با ارسال نامه و اخطار از سوی سفارتخانه هاي شان، پرزيدنت جرج بوش و دولت امريکا فرانسه و دهها نهاد بين المللي و شخصيت برجسته جهاني با ابراز همبستگي خود خواهان آزادی اکبر گنجي از زندان شده اند.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'حرکت اعتراضي گزارشگران بدون مرز در پاريس: اکبر گنجي را آزاد کنيد!' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016