جمعه 14 مرداد 1384

مقامات اروپايي پيشنهادات خود را تحويل ايران دادند، ايرنا

خبرگزاري فرانسه از تهران گزارش داد: "سفيران اروپايي در تهران جمعه صبح پيشنهادات همكاري اتحاديه اروپا به منظور منصرف ساختن جمهوري اسلامي براي از سرگيري فعاليتهاي هسته‌اي فوق حساس را تحويل مقامات ايراني دادند.

پيشنهاد مقامات اروپايي توسط روساي هياتهاي ديپلماتيك آلمان، انگليس و فرانسه تحويل وزارت خارجه ايران شد و اين در حالي است كه ايران بيش از هر زماني در زير بار تهديدات مبني بر ارجاع پرونده اين كشور به شوراي امنيت سازمان ملل متحد قرار دارد.

ايران روز دوشنبه خبر آغاز به كار كارخانه تبديل اورانيوم اصفهان را اعلام كرد.

اين در حالي است كه وزيران خارجه سه كشور عضو اتحاديه اروپا (آلمان، فرانسه و انگليس) از تهران خواستند تا از اجراي اين طرح صرفنظر كند چرا كه در غير اين صورت مذاكرات به حال تعليق در خواهد آمد و اتحاديه اروپا "اقداماتي از نوع ديگر" را مورد بررسي قرار خواهد داد."

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

نيويورك تايمز: پيشنهاداروپابرخي فعاليتهاي هسته‌اي ايران را مجاز مي‌سازد


"نيويورك تايمز" روز جمعه نوشت، اروپا در نظر دارد كه به ايران يك پيشنهاد جامع ارائه كند كه برمبناي آن ايران رآكتورهاي اتمي و سوخت به دست مي‌آورد و به روابط كامل اقتصادي با غرب دست مي‌يابد منوط به آنكه آن كشور به برنامه سلاح هسته‌اي مورد ظن خود پايان دهد.

به گزارش خبرگزاري فرانسه از "واشنگتن"، روزنامه مذكور به نقل از ديپلماتهاي غربي كه اين پيشنهاد را خوانده‌اند، نوشت پيشنهاد كه با تاييد تلويحي آمريكا تدوين شده است - مقامات آمريكايي تنها گفتند كه آنها اين پيشنهاد را تاييد مي‌كنند - قرار است تا پايان تعطيلات آخر هفته تحويل داده شود.

يك مقام اروپايي نامشخص گفت كه پيشنهاد "دامنه وسيعي از ايده‌هاي مختلف را كنار هم نهاده تا يك چارچوب براي ترتيبات مابين ايران و بقيه جهان ايجاد كند."
"عناصر سياسي، اقتصادي و امنيتي بسياري در آن وجود دارد ولي مهم‌ترين قسمت، ارائه همكاري هسته‌اي غير نظامي براي ايران است. ما هرگز نگفته‌ايم ايران نمي‌تواند آن را داشته باشد."
هنگامي كه با يك مقام ارشد ايراني درباره پيشنهاد عنوان شده در نيويويورك تايمز صحبت شد، وي گفت اين كمتر از چيزي است كه تهران درصدد كسب آن است ‪۰‬
مقام نامشخص ايراني كه به نوشته روزنامه مزبور شغلش وي را
مستقيما درگير اين موضوعات مي‌كند، گفت، "اگر اين پيشنهاد از ايران بخواهد كه به تعليق خود به طور نامحدود ادامه دهد، تا چه برسد به اينكه اين فعاليتها را كنار بگذارد، به نظر من اين پيشنهاد به هنگام وصول مرده است."
وي اضافه كرد، "من فكر نمي‌كنم اين به مصلحت اروپائيان باشد كه اين را ارائه كنند، زيرا اين امر نشانگر آن است كه آنها موضع خود را نسبت به نظر دو سال قبلشان تغيير نداده‌اند."
پيشنهاد مذكور ايران را از اداره كردن يك چرخه هسته‌اي "بسته" باز مي‌دارد، كه در جريان آن مي‌تواند به طور موثر تمامي مراحل توليد و مصرف سوخت را كنترل كند.

در عوض به گفته ديپلماتهايي كه پيشنهاد را ديده‌اند، طبق پيشنهاد به ايران اجازه داده مي‌شود كه سوخت را به دست آورد ولي سپس سوخت مصرف شده را براي دورريز آن به كشور ديگري منتقل كند، تا مانع آن گردد كه ايران از آن براي تسليحات استفاده نمايد.

به گفته ديپلماتها، اين پيشنهاد در حالي كه در زمينه تبديل و غني سازي اورانيوم سخت‌گيري مي‌كند، براي حفظ آبروي ايران، حق انجام برخي فعاليتهاي معين را كه ازايران خواسته شده بود كنار بگذارد به رسميت شناخته است."

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'مقامات اروپايي پيشنهادات خود را تحويل ايران دادند، ايرنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016