جمعه 14 مرداد 1384

اظهارات آصفي، موسويان و اخبار رسانه‌هاي غربي در خصوص پيشنهاد اروپا به ايران، ايسنا

صبح جمعه اخباري مبني بر ارائه‌ي طرح سه كشور اروپايي به كشورمان منتشر شد، طرحي كه بنا به گفته‌ي مسوولان كشورمان در صورتي كه شامل حق مسلم ايران در خصوص بحث غني‌سازي اورانيوم نباشد،‌ از جانب ايران رد خواهد شد. حميد رضا آصفي سخنگوي وزارت امور خارجه‌ي كشورمان نيز در گفت‌وگو با ايسنا دريافت اين طرح از جانب مسوولان كشورمان را تاييد كرد و گفت كه پس از بررسي ارگان‌هاي مختلف، پاسخ اروپايي‌ها داده خواهد شد. آن‌چه در پي مي‌آيد، مجموعه‌ي اظهارنظرات و تحولاتي است كه امروز در خصوص پرونده‌ي هسته‌يي كشورمان بيان شده و يا رخ داده است.


آصفي: پيشنهاد اروپا دريافت شد؛ طي چند روز آينده پاسخ را خواهيم داد
به محض نصب تجهيزات آژانس، فعاليت‌هاي اصفهان آغاز مي‌شود


آصفي ضمن تاييد خبر دريافت پيشنهاد سه كشور اروپايي توسط مقامات كشورمان، گفت:‌ طي چند روز آتي پاسخ طرح اروپايي‌ها را خواهيم داد.

دكتر حميد رضا آصفي، سخنگوي وزرات امور خارجه‌ي كشورمان در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي - خارجي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در ارتباط با اخبار منتشر شده مبني بر ارائه‌ي پيشنهاد سه كشور اروپايي به كشورمان، ضمن تاييد اين خبر اظهار داشت: فعلا از جزييات اين پيشنهاد نمي‌توانيم چيزي منتشر كنيم.

وي در ارتباط با اظهارات وزير امورخارجه‌ي فرانسه كه پيشنهاد سه كشور اروپايي به ايران را سخاوتمندانه خوانده بود، افزود: اين مساله كه از جانب آن‌ها مطرح شده و من غير از آن‌كه تا حالا گفته‌ام لازم نمي‌بينم كه مطلب ديگري را بگويم، ‌به هر حال اين طرح، طرحي مطول و نزديك به 30 صفحه است كه بايد توسط ارگان‌هاي مختلف بررسي شود و بعدا پاسخ دهيم.

سخنگوي وزارت امور خارجه‌ي كشورمان ادامه داد: اين طرح صبح امروز (جمعه) توسط پيروز حسيني، مديركل سياسي - بين‌الملل وزارت امور خارجه‌ي كشورمان دريافت شد.

آصفي درباره‌ي اين‌كه آيا طرح اروپايي‌ها شامل حقوق كشورمان در بحث غني‌سازي مي‌شود يا خير؟ اظهار داشت: فعلا در اين رابطه نمي‌توانم چيزي بگويم.

وي درباره‌ي زمان پاسخگويي ايران به طرح سه كشور اروپايي گفت: پس از بررسي ارگان‌هاي مختلف، انجام مباحثات و طي مراحل آماده‌سازي پاسخ، طي روزهاي آتي پاسخ طرح اروپايي‌ها را خواهيم داد.

وي درباره‌ي زمان راه‌اندازي تاسيسات فرآوري اورانيوم در اصفهان، خاطرنشان كرد: ما به آژانس اعلام كرده‌ايم و منتظريم تا ماموران آژانس دستگاه‌هايشان را نصب كنند، به محض نصب اين تجهيزات، فعاليت‌هاي UCF اصفهان آغاز خواهد شد.


موسويان: ايران فعاليت تجهيزات تبديل اورانيوم را بي‌توجه به پيشنهاد اروپا آغاز مي‌كند


در همين حال رويترز نوشت: مقامات ايراني اعلام كرده‌اند كه طرح پيشنهادي اروپا تقاضاهاي آنها را در بر نمي‌گيرد.

به گزارش ايسنا، اين خبرگزاري انگليسي افزود: پس از تسليم پيشنهادات اروپا توسط سفراي سه كشور اروپايي به تهران مقامات ايراني اعلام كردند كه ارزيابي اوليه آنها از طرح اين است كه اين طرح خواسته‌هاي آنها را در بر نمي‌گيرد.

اين گزارش به نقل از يكي از مذاكره كنندگان ايراني كه نامي از وي برده نشد،‌ نوشت كه ايران فعاليت در تجهيزات تبديل اورانيوم را بي‌توجه به اين پيشنهادات آغاز خواهد كرد.

حسين موسويان، يك مذاكره كننده‌ي بلندپايه ايراني به رويتر گفت: حتي اگر اين پيشنهادات اجازه ازسرگيري فعاليت‌هاي اصفهان را ندهد، ما كارمان را شروع مي‌كنيم.

اين گزارش به نقل از يك منبع نزديك به مذاكرات نوشت: سه كشور اروپايي پيشنهاد داده‌اند كه به شركت‌هاي غربي اجازه مي‌دهند در ايران پايگاه‌هاي برق هسته‌يي بسازند و سوخت مورد نياز آنها را تامين مي‌كنند.


وزير امور خارجه‌ي فرانسه: پيشنهاد اروپا به ايران سخاوت‌مندانه است


هم‌چنين وزارت امور خارجه‌ي فرانسه خبر تسليم طرح پيشنهادي اروپا به ايران بر سر پرونده هسته‌يي را تاييد كرد.

به گزارش ايسنا اين پايگاه افزود: سخنگوي وزارت امور خارجه فرانسه از ارايه جزييات در اين باره امتناع كرد و گفت: مقامات مي‌خواهند براي بررسي اين طرح به ايران زمان بدهند.

بر اساس اين گزارش، فيليپ دوست بلازي، وزير امور خارجه‌ي فرانسه با سخاوتمندانه خواندن اين پيشنهادات گفت كه آنها را ديده است.

وي به راديو اروپا گفت: اميدوارم ايران دلايل ما را بشنود و راه مذاكره و گفت‌وگو را ادامه داده و به سوي ازسرگيري فعاليت‌هاي هسته‌يي پيش نرود.


يك ديپلمات اروپايي در آژانس: طرح پيشنهادي اروپا حق ايران را به رسميت شناخته است

در همين حال يك پايگاه خبري به نقل از خبرگزاري فرانسه گزارش داد، در طرح پيشنهادي اروپا به تهران حق ايران براي استفاده صلح آميز از انرژي هسته‌يي به رسميت شناخته شده است.

به گزارش ايسنا، اين پايگاه خبري به نقل از يك ديپلمات اروپايي در آژانس انرژي اتمي در سازمان ملل نوشت: اتحاديه اروپا مي‌گويد كه حق جمهوري اسلامي را براساس معاهده منع گسترش براي استفاده صلح آميز از انرژي هسته‌يي به رسميت مي‌شناسد، اما اجازه توليد سوخت اتمي كه قابليت استفاده در ساخت بمب را دارد را به اين كشور نمي‌دهد.

اين ديپلمات كه نامي از او برده نشده به خبرگزاري فرانسه گفت: طرح پيشنهادي اتحاديه اروپا ايران را از ساخت اورانيوم غني سازي شده و پلوتونيوم فرآوري شده منع مي‌كند.

يك پايگاه خبري اينترنتي نيز به نقل از خبرگزاري فرانسه نوشت: امروز اتحاديه اروپا مجموعه پيشنهاداتش به ايران را به منظور پايان بن بست پرونده هسته‌يي ايران تسليم كرد.

اين پايگاه به نقل از يك مقام بي نام نزديك به مذاكره كنندگان اروپايي افزود: پيشنهادات اتحاديه اروپا توسط سفراي انگليس، فرانسه و آلمان تسليم ايران شد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

مقامات آمريكايي: با طرح اروپا به ايران موافقيم

نيويورك تايمز نيز نوشت كه اتحاديه اروپا در مجموعه پيشنهاداتش به ايران اجازه دسترسي به سوخت و راكتور هسته‌يي و امكان روابط اقتصادي با غرب را ارايه مي‌دهد.

به گزارش ايسنا، اين روزنامه آمريكايي افزود: مقامات آمريكايي تاييد كرده‌اند كه كاخ سفيد با اين پيشنهادات موافقت كرده است.

اين گزارش به نقل از مقامات اروپايي كه نامي از آنها نبرد افزود: اين طرح مجموعه كاملي از پيشنهادات متفاوت را به منظور پيشبرد چارچوبي براي توافق ميان ايران و غرب در بر مي‌گيرد.

روزنامه‌ي ياد شده به نقل از اين مقام ادامه داد: اين پيشنهادات تعداد زيادي از عناصر امنيتي، اقتصادي و سياسي و از همه مهمتر پيشنهاد همكاري بر سر برنامه هسته‌يي غيرنظامي براي ايران را در بر مي‌گيرد.

وي افزود: ما هرگز نگفته‌ايم كه ايران نمي‌تواند برنامه هسته‌يي غيرنظامي داشته باشد.

اين گزارش به نقل از يك مقام ارشد ايراني كه نامي از او نبرد نوشت: اين طرح پيشنهادي بخش كوچكي از چيزي است كه ايران به دنبال آن است.

نيويورك تايمز به نقل از اين مقام ايراني مرتبط با اين موضوع نوشت: اگر اين طرح از ايران بخواهد كه تعليق را به طور نامحدود ادامه دهد، بايد از اين فعاليت‌ها انتقاد كنيم؛ من فكر مي‌كنم در اين صورت طرح در بدو تولدش مرده به حساب مي‌آيد.

وي افزود: فكر نمي‌كنم در اين صورت اين طرح براي اروپاييان آينده نخواهد داشت؛ زيرا نشان مي‌دهد كه آنها از موضع دو سال قبل خود حركتي نكرده‌اند.

به گزارش نيويورك تايمز، اين طرح ايران را از به كاربردن يك چرخه سوخت هسته‌يي بسته منع مي‌كند كه براساس آن بايد به طور كامل در زمينه‌هاي توليد و انتقال سوخت تحت كنترل در آيد.

به گفته ديپلماتهايي كه اين پيشنهادات را ديده‌اند در عوض به ايران اجازه داده مي‌شود كه به سوخت دسترسي يافته و سپس سوخت مصرف شده را براي از بين بردن به كشورهاي ديگر منتقل كند.

به گفته ديپلماتها، با وجود اين كه اين طرح در مقابل غني سازي و تبديل اورانيوم موضعي سخت گرفته به ايران حق انجام فعاليتهاي خاصي كه پيش از اين خواسته شده بود آنها را ترك كند، داده شده است.

براساس اين گزارش يكي از ديپلماتها در اين باره گفت: در طرح آمده كه هيچ چيز در توافق با ايران حق غيرقابل انكار طرفين را براي تحقيق، استفاده و توليد انرژي هسته‌يي در راستاي اهداف صلح آميز را از بين نمي‌برد.

به گفته ديپلماتها، اگر ايران در زمينه موضوع هسته‌يي حقوق بشر و نبرد عليه تروريسم همكاري كند مي‌تواند منتظر روابط همه جانبه در زمينه تبادل تكنولوژي تبادل تجاري و تضمين‌هاي امنيتي با غرب باشد.

Copyright: gooya.com 2016