یکشنبه 6 شهریور 1384

تذكر نمايندگان نسبت به مخدوش بودن آراء وزير علوم و تاكيد حداد عادل بر قطعي بودن اين راي، خبرگزاري فارس

خبرگزاري فارس:در جلسه امروز مجلس چند نماينده در تذكر آئين‌نامه‌اي آراء محمد مهدي زاهدي وزير علوم، تحقيقات و فناوري را مخدوش دانسته و خواستار بازبيني فيلم روز راي‌گيري شدند؛اما حداد عادل بر قطعي بودن راي وزير علوم تاكيد كرد.

به گزارش خبرنگار پارلماني خبرگزاري فارس نورالدين پير موذن با استناد به مواد 17، 101، 124 و 125 آئين‌نامه داخلي مجلس و با يادآوري اينكه حفظ بي‌طرفي و رعايت نظم و انضباط جلسه علني مجلس از وظايف هيات رئيسه مي‌باشد،در جلسه علني امروز يكشنبه مجلس خطاب به حداد عادل گفت:دفاع از كيفيت جلسات مجلس دفاع از جايگاه مجلس است. شما در مجلس ششم نيز حضور داشتيد و تجربه كافي داريد و مي‌دانيد زماني كه راي گيري براي وزيران آغاز مي‌شود، عدد تابلو و آنچه اعلام مي‌شود،بايد يكي باشد.
وي با بيان اينكه شما در روز راي‌گيري اعلام كرديد تعداد آراء 274 راي است و راي‌گيري براي وزير علوم، تحقيقات و فناوري انجام شد، تصريح كرد:بنابراين آقاي زاهدي حد نصاب لازم آراء را كسب نكرده است.
مخبر كميسيون بهداشت، درمان و آموزش پزشكي با بيان اينكه در روز راي‌گيري خود عضو ناظر بر شمارش آرا وزير علوم بوده است،خاطرنشان كرد: يك آقايي كارتي را آورد و گفت اين را هم شمارش كنيد كه من از او پرسيدم اين كارت چه كسي است و چرا دست شماست كه اين شخص در جواب گفت از نماينده‌اي است كه از راي‌گيري جا مانده بود.
پيرموذن با بيان اينكه نبايد شان و جايگاه مجلس را براي يك وزير مخدوش كنيد،افزود: بعدا شما هم اعلام كرديد تعداد كل آرا ماخوذ 284 راي بوده است.
وي ادامه داد:اگر صورت مذاكره دوره قبل مجلس را بازنگري كنيم مي‌بينيم كه وقتي آقاي كروبي اعلام مي‌كرد فلان عدد،قضاوت بر اساس همان عدد بود كه رئيس اعلام كرد.
نماينده اردبيل تاكيد كرد:آقاي حداد شما مي‌توانستيد چند لحظه صبر كنيد تا شمارش كامل و نهايي اعلام شود تا اين مشكل اتفاق نيفتد.
پيرموذن در ادامه سخنان خود با اشاره به سخنان احمد ناطق نوري در روز راي گيري كه به عنوان موافق وزير نفت صحبت مي‌كرد،گفت:من پس از اظهارات ناطق به وي گفتم كه شما به اتاق تصوير‌برداري برويد و فيلم آن روز را بازنگري كنيد،تا مشخص شود چه كسي اين نامه را داده است و اين اتفاق افتاد و مشخص شد چه كسي به وي نامه داده است.
خاطرنشان مي‌شود در هنگام اظهارات احمد ناطق نوري در موافقت با وزير نفت شخصي نامه‌اي به ناطق نوري داد كه در آن آمده بود كه چقدر پول گرفتي تا از وزير نفت دفاع كني كه ناطق گفت من نمي‌دانم اين نامه از كجا آمده است.
وي در ادامه خطاب به حداد عادل افزود:شما كه انسان عادلي هستيد حيف است جايگاه و عظمت و بي‌طرفي مجلس را فداي يك وزير كنيد،بهتر است گردش كار راي‌گيري وزير علوم را يك بار بررسي كنيد و فيلم را بازنگري كنيد، اگر احساس كرديد آراء مخدوش است، اعلام كنيد.
رئيس مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به وي با بيان اينكه هيچ امر شبهه ناكي در روز راي‌گيري اتفاق نيفتاده است،گفت: كاملا مسلم است كه 284 نماينده در مجلس حضور داشتند،زيرا 284 پاكت در بين نمايندگان توزيع شد و همه امضا كردند و 10 نماينده‌اي كه كارت نزده بودند نيز اسمشان قرائت شد.
حداد عادل با تاكيد بر اين كه به هيچ وجه بر آن نظارت شبهه‌اي وارد نيست، اظهار داشت: گاهي يك نماينده‌اي كه گلداني براي راي گيري از مقابلش عبور مي‌كند راي نمي‌دهد و بعدا راي خود را به گلدان مي‌اندازد و يا به كارمندان اداري مي‌دهد تا به هيات رئيسه برسانند تا آرا محسوب شود.
وي تاكيد كرد:راي مثبت به وزير علوم مانند راي ساير وزرا قطعي است.
نماينده لاهيجان نيز در تذكر آيين نامه‌اي با اعتراض به نحوه راي گيري در خصوص وزير علوم تصريح كرد:تشخيص تعداد نمايندگان حاضر در مجلس با استفاده از عدد تابلو است،كه در اول هر جلسه و قبل از اخذ آرا از سوي رئيس جلسه بايد اعلام شود.
ايرج نديمي افزود: هر چند امضا گرفته شده و كارت صادر شده باشد اما طبق آيين نامه قبل از اخذ آرا بايد عدد نهايي اعلام شود تا خدشه‌اي به وجود نيايد.
مخبر كميسيون اقتصادي مجلس با انتقاد از درج شماره‌ها در بالاي كارتهاي راي گيري يادآور شد:آرا بايد مخفي باشد،اما از طريق شماره سريال‌ها به نوعي كنترل آرا نمايندگان ممكن مي‌شود.
نديمي تاكيد كرد:در آپينده نبايد هيچ علامتي روي برگه‌هاي راي سفيد و كبود باشد تا آزادي عمل نماينده از بين نرود.
خاطر نشان مي‌شود حداد عادل پيش از آغاز راي گيري در خصوص وزراي پيشنهادي كابينه احمدي نژاد تعداد نمايندگان حاضر را 274 نفر اعلام كرد،اما پس از انجام راي گيري اعلام كرد: 10 نماينده در صحن مجلس حضور داشتند كه كارت خود را نياورده بودند و كارت ورود نزدند بنابراين تعداد حاضران 284 نماينده هستند.
غلامعلي حداد عادل پس از پايان اظهارات نديمي در پاسخ به وي گفت:تجربه طولاني در اداره قوانين به دست آمده است كه اگر فرضا كسي يا كساني در يك گلدان هم راي سفيد و هم راي كبود بريزند و بعد جمع آرا ماخوذه بيشتر از تعداد نمايندگان شد،با شماره سريال‌هاي كارتها قابل پيگيري است.
وي افزود: در مورد تعداد نمايندگان در روز راي گيري نيز قبل از راي گيري از همكاران،جلو در ورودي سؤال كردم،آنها عدد را 274 نفر اعلام كردند،همان موقع راي گيري شروع شد كه 284 نفر كارت گرفتند و امضا كردند.
رئيس مجلس اضافه كرد:با توجه به اين كه اسامي 10 نفر بدون كارت هم در مجلس قرائت شد بنابراين هيچ شبهه‌اي باقي نمي‌ماند.
در ادامه جلسه اسماعيل گرامي مقدم در تذكر آيين‌نامه‌اي با اعتراض به عدم اعلام حضور 10 نماينده بدون كارت قبل از راي‌گيري تصريح كرد:من ناظر شمارش آرا وزراي بازرگاني، بهداشت درمان و علوم بودم و شاهد بودم وزير علوم راي نياورد و مجددا اصرار كردم آرا بازشماري شود كه بر اساس 274 نماينده حاضر، ايشان باز هم راي نياورد.
عضو فراكسيون اقليت مجلس اضافه كرد:هنگامي كه شمارش آرا تمام شد و بنده از هيات رئيسه پايين آمدم،كه آرا 284 نفر اعلام شد و گفتند وزير علوم راي آورده است.
وي اضافه كرد:در ساير گلدانها نيز 284 راي و برخي نيز 276 و 282 راي ريخته شد.
گرامي مقدم اين موضوع را قابل بررسي دانست و اظهار داشت:مي‌توانيم بازنگري كنيم تا مشخص شود، آرا وزير علوم چقدر اضافه شده است.
رئيس مجلس در پاسخ به وي گفت:با اين تذكرات نه تنها حفظ شان نمايندگان بلكه حفظ شان وزرا نيز مطرح است،به هيچ وجه شبهه نكنيد. هم تعداد نمايندگان و هم راي شماري صورت گرفته، قطعي است.
حداد عادل افزود: چند بار آرا وزير مورد شمارش شد و مسلم شد ايشان راي آورده است،ملت مطمئن باشد راي‌گيري عادلانه بوده است.
سيد جعفر سادات موسوي نيز در تذكر آيين‌نامه‌اي با بيان اينكه راي اعتماد مجلس به وزراي پيشنهادي محمود احمدي‌نژاد رئيس جمهور ايران در هفته گذشته نشانه اقتدار و آزادي نمايندگان مجلس است،تصريح كرد:مذاكرات،مصاحبه‌ها و اظهار نظرهاي نمايندگان در هفته گذشته درباره راي اعتماد به وزرا نشانگر استقلال،آزادي مجلس و نمايندگان است،اما متاسفانه در سه روز گذشته برخي همكاران راي نياوردن برخي وزيران را به علت اقتدار مافياي آن وزارتخانه‌ها دانسته بودند كه در شان مجلس نيست.
وي با دفاع از عملكرد مجلس در بررسي راي اعتماد به وزيران احمدي‌نژاد، اظهار داشت:نمايندگان نبايد با تذكرات و اظهارات خود شان مجلس را زير سوال ببرند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

رئيس مجلس در پاسخ به اين تذكر به مصاحبه خود با خبرنگاران پس از راي اعتماد مجلس به كابينه احمدي‌نژاد اشاره كرد و يادآور شد:بنده همان شب چهارشنبه در جمع خبرنگاران در پاسخ به خبرنگاري كه درباره مافياي قدرت و ثروت سوال كرد تصريح كردم كه هر كاري كه مجلس مي‌كند را مي‌توان به گونه‌اي تفسير كرد در حالي كه مجلس به وظيفه خود در بررسي راي اعتماد عمل كرد.
حداد عادل با بيان اينكه نبايد به اين حرفهاي ناروا كه جز بد اخلاقي‌هاي عالم سياست است توجه شود،گفت:مطمئن باشيد اين بي‌توجهي موثر واقع مي‌شود و اين حرفها كم مي‌شود.

Copyright: gooya.com 2016