جمعه 11 شهریور 1384

لاريجاني در بدو ورود به تهران: مذاكره با اروپايي‌ها مي‌تواند ادامه يابد، ايسنا

لاريجاني گفت: مذاكره با اروپايي‌ها مي‌تواند ادامه يابد، اما آنچه مشروعيت فعاليت هسته‌يي ايران است، مذاكرات نيست، بلكه مذاكرات تسهيل كننده‌ي كار ايران با آژانس است.

به گزارش خبرنگار انرژي هسته‌يي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر علي لاريجاني، دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان ظهر امروز (جمعه) پس از سفري سه روزه به هند در بدو ورود به تهران در جمع خبرنگاران درباره‌ي تغيير در تيم مسوول پيگيري مساله‌ي هسته‌يي كشورمان گفت: البته حدس و گمان زياد است، اما ما مي‌توانيم از همه نخبگاني كه در اين زمينه فعال هستند، استفاده كنيم. طبعا ممكن است تغييراتي در تيم هسته‌يي به وجود بيايد، اما الان هم از مجموعه‌ي گذشته‌ي تيم هسته‌يي افرادي مشغول به كار هستند و هم افراد جديد.

دبير شوراي عالي امنيت ملي درباره‌ي احتمال برخي تغييرات در ساختار تشكيلاتي شوراي عالي امنيت ملي گفت: معتقدم شوراي عالي امنيت ملي بايد ساختاري متناسب با شرايط امروز داشته باشد و به جاي حل بحران به پيشگيري بحران كمك كند، لذا به نهادهاي رصدكننده نياز دارد، بنابراين تشكيلات جديدي را برايش طراحي كرده‌ام كه با نظر رييس جمهور به زودي تحقق مي‌يابد.

لاريجاني با اشاره به سفرش به وين و گفت‌وگو با محمد البرادعي، مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي گفت: من به آقاي البرادعي گفتم كه ما در ايران مصمم هستيم به ابهامات شما در آژانس پاسخ دهيم، اما در مسير حقوقي و فني؛ كمك‌هاي سياسي بايد تسريع و تسهيل كننده باشد، نه آنكه خود به مانعي تبديل شوند.

وي در پاسخ به سوالي مبني بر اين كه برخي معتقدند پس از گزارش نهايي آژانس درباره مساله‌ي هسته‌يي ايران، پرونده‌ي ايران به شوراي امنيت خواهد رفت و رييس جمهور فرانسه هم تهديد كرده كه ايران حق ارايه هيچ پيشنهادي را ندارد؟ گفت: پسنديده نمي‌بينم كه با ايران با صداي بلند صحبت شود. خوب است در بحث‌هاي مختلف به قدرت ايران به عنوان يك كشور موثر در منطقه، توجه شود.

لاريجاني ادامه داد: فرانسه از كشورهايي است كه در گذشته همراهي‌هاي خوبي با ما داشت، اما توصيه‌ي من اين است كه در اين زمينه بايد با خويشتنداري عمل كند.

به گزارش ايسنا، وي تاكيد كرد: مساله‌ي هسته‌يي ايران يك مسير حقوقي - فني دارد كه بايد همه ما را به اين سمت هدايت كنند؛ البته در مذاكرات قبلي مطالبي وراي مقررات آژانس و پروتكل مطرح بود كه مي‌توانست براي مدتي مورد توجه قرار بگيرد، اما نبايد توقع داشته باشند كه اين مدت‌ زمان براي ملت ايران تصور يك مساله‌ي دايمي را ايجاد كند.

دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان افزود: بايد به دولت جديد در ايران فرصت داد تا از تمام ظرفيت‌هاي خود براي ايجاد صلح در منطقه و ايجاد يك روش معقول براي حل موضوع هسته‌يي استفاده كند.

به گزارش ايسنا، وي اظهار داشت: همچنين معتقدم افكار عمومي جهان درك مي‌كند كه دولت جديد روي كار آمده احتياج به زماني مناسب براي پيشنهادات موثر را دارد.

وي اظهار اميدواري كرد: نتيجه‌ي گزارش البرادعي درباره فعاليت‌هاي هسته‌يي ايران در آژانس، گزارشي باشد كه مسير را براي همكاري بيشتر ايران با آژانس هموار كند و اين مساله، نگاه مثبتي را براي دولت جديد ايران نسبت به همكاري با آژانس در بر خواهد داشت.

دبير شوراي عالي امنيت ملي در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه احتمالا گزارش مديركل آژانس همانند گذشته نسبت به مساله‌ي هسته‌يي ايران دو پهلو خواهد بود، گفت: اميدوارم با توجه به همكاري شايسته‌يي كه بين سازمان انرژي اتمي ايران و بازرسان آژانس بوده است، گزارش آقاي البرادعي حاوي نكات مثبتي باشد كه بتواند زمينه را براي همكاري ايران با آژانس هموارتر كند.

به گزارش ايسنا، وي با بيان اين كه در حال حاضر نمي‌توانم درباره‌ي محتواي گزارش قضاوت داشته باشم، گفت: تصور مي‌كنم بتوانم از درون اين گزارش به سوي يك مسير دقيق‌تري حركت كنيم. هر چند اين مساله كه گزارشات آژانس دو پهلو بوده است را نفي نمي‌كنم، اما اميدوارم اين حركت تاريخي آژانس ديگر تكرار نشود.

وي در خصوص محتواي طرح ابتكاري رييس جمهور كه بناست در اجلاس نيويورك مطرح شود، گفت: در اين طرح هم تضمين‌هاي عيني كه كشورهاي ديگر براي فعاليت‌هاي صلح‌آميز هسته‌يي ايران نياز دارند، محقق مي‌شود و هم فن‌آوري هسته‌يي ايران كه يك دستاورد ملي است، محقق مي‌شود.

لاريجاني در خصوص تهديد ارجاع پرونده‌ي هسته‌يي ايران به شوراي امنيت گفت: ايران قطعنامه‌هاي آژانس را رعايت كرده و هيچ تخلفي در اين زمينه نداشته است. UCF اصفهان حتي در قطعنامه اخير به عنوان يك اقدام داوطلبانه و به نحوي كه هيچگونه الزام حقوقي در آن نبوده است، مطرح شد. اصولا پروسه‌ي چرخه‌ي سوخت شامل تاسيسات اصفهان نمي‌شود.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، وي افزود: ممكن است كشورهاي اروپايي علاقه‌مند بوده باشند كه قلمرو كار را وسيع‌تر كنند، اما در حال حاضر بحث ما حقوقي است در عين حال كه مي‌پذيرم مباحث سياسي در اين زمينه موثر است، لذا از مذاكرات استقبال مي‌كنيم.

لاريجاني ادامه داد: اما بايد مراقب باشيم كه مشروعيت حركت هسته‌يي ايران به رعايت مقررات حقوقي است.

وي با اشاره به تمايل كشورهاي عضو شوراي حكام به ادامه‌ي مذاكرات هسته‌يي ايران و طرف اروپايي گفت: مذاكره با اروپايي‌ها مي‌تواند ادامه يابد، اما آنچه مشروعيت فعاليت هسته‌يي ايران است، مذاكرات نيست بلكه مذاكرات تسهيل كننده‌ي كار ايران با آژانس است.

دبير شوراي عالي امنيت ملي با تاييد اين مطلب كه كارشناسان حقوقي، پرونده‌ي هسته‌يي ايران را فاقد مشكل حقوقي مي‌دانند، گفت: اما ايران به لحاظ ديپلماتيك اصرار دارد كه نهادهاي بين‌المللي مشروعيت خود را داشته باشند.

وي گفت: اين حركت سازنده‌يي براي دنيا نيست كه نهادهاي بين‌المللي از حيز انتفاع بيفتند.

دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان اظهار داشت: نبايد از رفتاري كه آمريكايي‌ها در از بين بردن مشروعيت نهادهاي بين‌المللي دارند دنباله‌روي كنيم.

وي با اشاره به ماده 51 منشور سازمان ملل در بحث اصلاح ساختار اين سازمان گفت: اين ماده عملا سازمان ملل متحد را از حيز انتفاع مي‌اندازد، با اقدام پيش‌دستانه‌يي كه طراحي شده عملا سازمان مللي كه براي ايجاد صلح به وجود آمده بود، در حال تبديل به سازماني براي ايجاد جنگ است.

وي گفت: من احساس مي‌كنم چنين روشي در مورد آژانس بين‌المللي انرژي اتمي مطرح است.

دبير شوراي عالي امنيت ملي با اشاره به اظهارنظرهاي اخير مقامات آمريكايي درباره‌ي مساله‌ي هسته‌يي كشورمان گفت: برداشت من اين است كه آنها اصرار دارند مذاكرات با كشورهاي متحد آمريكا صورت بگيرد، اما اصرار آنها در اين موضوع حساسيت دروني ايران را بر مي‌انگيزد، چون مشروعيت فعاليت‌هاي هسته‌يي ايران در گفت‌وگو با كشوري و يا كشورهايي خاص نيست.

وي افزود: ما از گفت‌وگو با كشورهاي مختلف اعم از اروپايي و غيراروپايي در بحث هسته‌يي استقبال مي‌كنيم، اما هر چيزي در جاي خود، مشروعيت حركت ايران در بحث هسته‌يي با آژانس است و سوالات اين نهاد را پاسخ مي‌دهيم.

وي با اشاره به رفتار دوگانه آمريكا در برخورد با مساله‌ي هسته‌يي ايران و هند گفت: ايران كشوري است كه عضو آژانس و پروتكل الحاقي را پذيرفته است، اما در مورد ايران اين همه سخت‌گيري وجود دارد.

لاريجاني گفت: ما از اين خوشحاليم كه هندي‌ها توانستند دو نيروگاه اتمي داشته باشند كه شايد به دليل انتقال لوله گاز ايران از طريق پاكستان به هند بود، بنابراين توصيه مي‌كنم آمريكايي‌ها آمادگي داشته باشند چند نيروگاه اتمي جديد هم به چين هم دهند، چون بناست لوله‌ي گاز به چين هم برود و بد نيست پاكستان را هم از قلم نيندازند.

لاريجاني در پاسخ به اين سوال كه آمريكا تحريم‌هاي خود را عليه فن‌آوري هسته‌يي هند برداشته است، آيا اين مساله تاثيري بر سفر او به هند داشته است؟ گفت: بعد از اين كه ايران پروژه‌ي گاز خود را با هند و پاكستان محقق كرد، رفتار آمريكا از اين نظر كه دو نيروگاه‌هاي اتمي را به هند بدهد، تغيير كرد. در حالي كه هند هنوز پروتكل الحاقي را هم نپذيرفته است.

دبير شوراي عالي امنيت ملي در پاسخ به اين سوال «شما قبلا گفته بوديد "ما در مذاكرات هسته‌يي مرواريد غلتان داده‌ايم و آب نبات گرفته‌ايم" آيا در جايگاه فعلي بنا داريد مرواريد غلتان را بازگردانيد؟» گفت: من در مورد بخشي از مذاكرات اين ايراد را داشتم. از من سوال شد كه در برابر توقف كاملي كه در بحث مساله‌ي هسته‌يي به وجود آمد، پذيرفتند كه ايران عضو WTO شود، اما من معتقد بودم اين دو همسنگ نيستند. مثل اين است كه ما مرواريد غلتان بدهيم و آب نبات بگيريم و هنوز هم معتقدم اين دو همسنگ نيستند، لذا پيشنهاد من اين است كه ما هرگونه مذاكره‌اي انجام مي‌دهيم، متوازن باشد و داد و ستد ما براي ملت روشن باشد و حداقل نخبگان جامعه بپذيرند كه اين داد و ستد معتدل و معقولي است.

لاريجاني درباره‌ي مذاكراتش با مقامات هندي درباره‌ي مساله‌ي هسته‌يي كشورمان ابراز داشت: آنچه مهم است اين كه ما به ظرفيت‌هاي موجود بين ايران و هند براي ايجاد امنيت پايدار در منطقه بينديشيم، بسياري از مسايل جنس‌شان ابتدا سياسي نيست، بلكه از جنس مسايل اقتصادي است. ما مقدار زيادي از اين مباحث را مورد بررسي قرار داديم از جمله همكاري‌هايي كه در زمينه‌هاي ديپلماسي در مجامع بين‌المللي مي‌توانيم داشته باشيم.

وي گفت: اصولا امنيت منطقه‌يي با كشورهايي كه داراي موقعيت ژئو استراتژيك درمنطقه هستند، مرتبط است. طبعا ايران، هند، پاكستان و چين جزو كشورهايي هستند كه ظرفيت رهبري منطقه را دارند و براي ارتباط استراتژيك آنها با هم بايد طراحي‌هايي را صورت داد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

به گزارش ايسنا، دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان تصريح كرد: ايران و هند در اين مذاكرات هر دو معتقد بودند كه ظرفيت‌هاي خود را از نظر ارتقا سطح ديپلماتيك، اقتصادي و فرهنگي بايد در سطحي تعريف كنند كه بتوانند اهداف ايجاد ثبات را در منطقه جامه عمل بپوشانند.

وي افزود: درباره‌ي مسايلي چون پروژه‌هاي مهم اقتصادي مثل انتقال گاز LNG و انتقال آن از طريق پاكستان به هند، خط ترانزيت در داخل ايران و ساير همكاري‌هاي ديپلماتيك در سطح مجامع بين‌الملل بحث شد كه برخي پروژه‌ها مثل ارسال گاز به هند كه هنوز مسير آن در ايران محقق نشده بود با لطفي كه آقاي احمدي نژاد كردند و در تماسي كه با ايشان از آنجا داشتيم، نهايي شد و عملا يكي از پروژه‌هاي مهم اقتصادي، مسير اجرايي پيدا كرد.

وي در پاسخ به اين كه آيا در مذاكرات‌تان با مقامات هندي نسبت به روابط هند و رژيم صهيونيستي صحبت شد؟ گفت: ما در اين زمينه صحبتي نداشتيم. در عين حال كه هر كشوري بر اساس مناسبات خود فعاليت مي‌كند.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'لاريجاني در بدو ورود به تهران: مذاكره با اروپايي‌ها مي‌تواند ادامه يابد، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016