دوشنبه 14 شهریور 1384

تقي رحماني: رفتار قانونمند با وكلا يك ضرورت است و نبايد طوري عمل كرد كه وكيلي حاضر به پذيرش پرونده‌‏هاي سياسي نشود، ايلنا

محمدعلي دادخواه: يكي از اركان اصلي دادگاه حضور وكيل در جلسه دادرسي است

تهران- خبرگزاري كار ايران

تقي رحماني از زندانيان ملي‌‏مذهبي با اشاره به بازداشت عبدالفتاح سلطاني وكيل دادگستري، گفت: رفتار قانونمند با وكلا يك ضرورت است و نبايد طوري عمل كرد كه وكيلي حاضر به پذيرش پرونده‌‏هاي سياسي نشود.

به گزارش خبرنگار "ايلنا"، تقي رحماني كه در سمينار دادرسي عادلانه سخن مي‌‏گفت، ايستادگي سلطاني بر عقايد خود در پذيرش پرونده هاي سياسي را ستود و گفت: متأسفانه در برخي موارد در زندان و در يك محيط بسته جملاتي از متهم مي‌‏خواهند كه اصلاً نيت زنداني نبوده است. اگر به اين جملات تن دهد، فردا مجبور مي‌‏شود كه تكذيب كند و براساس آن اعتراضات نيز مورد محاكمه قرار مي‌‏گيرد.
وي با بيان اين كه ايران تا تحقق كامل موازين حقوق‌‏بشر راه درازي را در پيش دارد، تصريح كرد: ايستادگي سلطاني بر موازين قانوني و عقايد خود تاكنون براي من جالب و لذت بخش بوده است.
رحماني با تأكيد بر اين كه وظيفه قانون اين است كه عدالت را اجرا كند، گفت: در بحث پرونده سلطاني، عدالت رعايت نشده است. قانون زماني ارزش دارد كه عدالت محقق شود.
اين فعال سياسي در مورد بحث سلول انفرادي، گفت: حالت انفرادي, حالت انفرادي است، چه سوئيت باشد چه سلول. حتي وقتي يك زنداني از برخي امكانات مانند ارتباط با خانواده و وكلا محروم مي‌‏شود و دسترسي به تلفن هم ندارد، يك حالت انفرادي به وجود مي‌‏آيد.
وي افزود: امروز طوري عمل شده است كه كمتر وكيلي حاضر به پذيرش وكالت متهمان سياسي است.

در ادامه اين سمينار محمدعلي دادخواه؛ عضو كانون مدافعان حقوق بشر با بيان اين كه داستان استفاده از وكيل در محاكم قضايي ايران داستان را دردآوري است، تصريح كرد: طبق قانون از زمره اركان اصلي دادگاه، حضور وكيل در جلسه دادرسي است. حتي درصورتي كه متهمي قادر به اختيار وكيل نيست، اين وظيفه دادگاه است كه براي وي وكيل اختيار كند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي در ادامه ضمن انتقاد از ادامه ساخت و آبگيري سد سيوند كه ميراث فرهنگي وآثار باستاني ايران را با تهديد مواجه كرده است، گفت: با آبگيري اين سد قبر داريوش، كوروش و پاسارگاد زير آب خواهد رفت و اين امر، آثار باستاني ما را تهديد مي‌‏كند. تنها طالبان بودند كه به توصيه هاي يونسكو بها ندادند و مجسمه‌‏هاي بودا را تخريب كردند.

Copyright: gooya.com 2016