چهارشنبه 16 شهریور 1384

مشروح سخنان سخنگوی وزارت خارجه در جمع خبرنگاران پيرامون لغو سفر حداد عادل به نيويورک، مهر

حمید رضا آصفی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان علت لغو سفر دکتر غلامعلی حداد عادل رییس مجلس شورای اسلامی به آمریکا را تصمیم عزتمندانه وی در برابر رفتارهای توهین آمیز اخیر مقامات آن کشور عنوان کرد.
به گزارش خبرنگار سیاسی "مهر" آصفی بعد از ظهر امروز در جمع خبرنگاران مستقر در فرودگاه مهر آباد تهران افزود: بحث ویزای هیات پارلمانی از دو ماه پیش به مقامات ذیربط در آمریکا منعکس شد و جمهوری اسلامی ایران در زمان مناسب برای دریافت ویزا اقدام کرد.

وی ادامه داد: هفته گذشته اخبار ضد و نقیضی مبنی بر احتمال عدم صدور ویزا از سوی آمریکا برای هیات ایرانی دریافت کردیم که البته رسمی نبود و وزارت امور خارجه هم رسما اعلام کرد که آمریکا نباید از سازمان ملل استفاده ابزاری کند و در ادامه حتی کاردار سوییس را روز یکشنبه احضار کردیم و او اطمینان داد که موضوع را پیگیری می کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه اظهار داشت : صبح روز دوشنبه کاردار سوئیس رسما به ما اعلام کرد که ویزای آقای دکتر حداد عادل برای روز سه شنبه آماده است و ما می توانیم آن را از سفارت سوئیس دریافت کنیم ، اما امروز بعد از ظهر برای دریافت ویزا که به سفارتخانه رفتیم آنها اعلام کردند که چون دیروز آمریکا تعطیل بوده و دریافت ویزا نیازمند زمان برای طی شدن مراحل بوروکراسی است، باید منتظر بمانید.

آصفی تصریح کرد: ما برای نشان دادن تفاهم مقداری صبر کردیم و در آخرین ساعات وقت اداری سفارت سوئیس به ما اطلاع داد که این ویزا تا روز چهارشنبه آماده خواهد شد و ما باید در این روز به سفارتخانه مراجعه کنیم که ما این برخورد را توهین تلقی کردیم.

وی که از این رفتار آمریکا به عنوان رفتاری بسیار غیر متمدنانه یاد کرد، متذکر شد: رفتار آمریکایی ها با هیچ معیاری سازگاری ندارد و هنگامی که موضوع را با دکتر حداد عادل مطرح کردیم ،ایشان در یک تصمیم عزتمندانه مصمم شدند که این سفر را انجام ندهند و ما این انصراف را به آنان اطلاع دادیم و گفتیم که دیگر نیازی به ویزا نیست.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر این که "ایران پاسخ این رفتار آمریکا را از طریق دیپلماتیک خواهد داد" افزود: به نظرم رفتاری که آمریکایی ها داشتند، بسیار ناپسند و زشت و در شان خود دولت آمریکا بوده و این روش را هیچ کس نمی پسندد.

آصفی در خاتمه تاکید کرد: مقر سازمان های بین المللی در آمریکا است و به اعتقاد ما آمریکا از این اماکن استفاده ابزاری کرده و آن ها را گروگان روابط خود با دیگران می کند.

Copyright: gooya.com 2016