یکشنبه 20 شهریور 1384

عضو كميسيون امنيت ‌ملي و سياست‌ خارجي مجلس: تهديد به ارجاع پرونده هسته اي ايران به شوراي امنيت يك بلوف سياسي است، خبرگزاري فارس

عضو كميسيون امنيت ‌ملي و سياست‌ خارجي مجلس با بيان اين مطلب كه تهديد به ارجاع پرونده هسته‌اي ايران به شوراي امنيت يك بلوف سياسي است، گفت: آمريكا و اروپا از تنگناهاي موجود در ارجاع پرونده هسته‌اي ايران به شوراي امنيت مطلع هستند.

حشمت‌الله فلاحت‌پيشه نماينده اسلام‌آبادغرب در گفتگو با خبرنگار سياست‌خارجي خبرگزاري فارس، ضمن انتقاد از طرح سه‌ فوريتي مجلس براي الزام دولت به تعليق كامل اجراي پروتكل‌"ان پي تي" تاكيد كرد: پيگيري چنين مسائلي نيازمند كار كارشناسي بيشتري است كه متاسفانه در برخي تصميم‌گيري‌ها، مجلس طرح‌هاي عجولانه‌ و بدون كار كارشناسي را در قبال پرونده هسته‌اي ارائه مي‌دهد كه برخي مواقع تنگناهايي را در سياست‌خارجي جمهوري اسلامي ايران بوجود مي‌آورد.
وي با بيان اين مطلب كه اين موضوع در قالب بحث در كميته هسته‌اي مطرح است، گفت: اين موضوع در حدي مطرح نيست كه آنرا با عنوان طرحي سه فوريتي در مجلس مطرح كنيم و از طرفي فوريت دادن به موضوعي كه در آن از ادله حقوقي لازم برخوردار هستيم، كار غير لازمي است.
عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس، تصريح كرد: ما نمي‌توانيم فقط براساس فضاسازي‌هاي سياسي ، طرح‌هاي فوريتي و آن هم از نوع سه فوريتي را ارائه دهيم و اعتقادم بر اين است كه در حال حاضر امريكا و اروپا يك بلوف سياسي را مطرح مي‌كنند و به ميزاني كه بلوف سياسي آنها از كارايي لازم برخوردار باشد، وارد عمل مي‌شوند زيرا اين كشورها از تنگناهاي موجود ارجاع پرونده ايران به شوراي امنيت مطلع هستند و از طرف ديگر ايران كشوري است كه مي‌تواند كليت استراتژي خاورميانه را از طريق فشارهاي بحران‌زا و بحران‌خيز بيشتر كند و در ثاني شرايط امروز دنيا به گونه‌اي نيست كه بتواند بحران ديگري را در منطقه تحمل كند.
وي گفت: مجلس نمي‌تواند براساس بلوف‌هاي سياسي عمل كند، راي ملت و قانوني كه نمايندگان ملت تصويب مي‌كنند لازم الاجرا مي‌شود و اينگونه نيست كه بر اساس يك بلوف سياسي و تبليغات سياسي آنرا مطرح كنيم و از سوي ديگر پيگيري اين موضوع آن هم در ايام تعطيل عجولانه است و حتما بايد منتظر ماند تا اگر اقدامي صورت گرفت در همان زمان طرح را ارائه كنيم.
وي به تشكيل جلسه شوراي ‌حكام در شهريور ماه اشاره كرد و گفت: در صورتي كه در جلسه شهريور به پرونده ايران رسيدگي نشود بدين معناست كه در حال حاضر طرف‌هاي اروپايي تلاش دارند تا نوعي سيگنال مثبت به ايران بدهند و با ادامه تعليق در نطنز، شرايط را عادي‌تر و آرامتر جلوه دهند چون آنها مي‌دانند كه با ارجاع پرونده ايران به شوراي‌امنيت، از دور ديپلماسي هسته‌اي خارج مي‌شوند اما در هر صورت آنها تلاش خواهند كرد كه پرونده هسته‌اي ايران را به شوراي‌امنيت ارجاع دهند.
نماينده اسلام‌آباد غرب افزود: در صورت ارجاع پرونده ايران به شوراي امنيت، جمهوري اسلامي از اين حق برخوردار است كه در روابط خود با آژانس نوعي تغيير ايجاد كند زيرا در هر صورت آژانس و دستورات حاكم بر آن تا زماني براي ايران لازم الرعايه خواهد بود كه اين سازمان بين‌المللي در روابط خود با ايران سياسي عمل نكند.
وي ضمن اشاره به گزارش اخير البرادعي در مورد پرونده هسته‌اي ايران اظهار داشت: در اين گزارش جنبه‌هاي سياسي مطرح شده كه زمينه‌اي را براي سياسي كاري‌هاي امريكا و برخي كشورهاي اروپايي در قبال ايران ايجاد خواهد كرد لذا اگر آژانس در برابر جمهوري اسلامي تصميمي سياسي بگيرد طبيعي است كه ايران نيز تصميم سياسي در قبال آژانس خواهد گرفت.
وي در خصوص آغاز فعاليت‌ها در نطنز گفت: مجلس قانوني را تحت عنوان الزام دولت به چرخه سوخت هسته‌اي تصويب كرده است بنابراين در كليت بحث تصميم‌ براي از سرگيري فعاليتها گرفته شده،لذا هرگاه احساس شد كه دولت تعللي را در چرخه سوخت دارد در آن زمان قوانين اصلاحي ديگري را تصويب خواهيم كرد.
وي در پايان به دفاع برخي كشورها از فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران اشاه كرد و گفت: كشورهاي غير متعهد از شكل‌گيري باشگاه هسته‌اي جديد نگران هستند بنابراين بايد در نظر داشته باشيم كه كشورهاي غيرمتعهد، روسيه و چين براي حفظ منافع خود در قبال طرف‌هاي ايران موضع مي‌گيرند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

گفتني است، نمايندگان مجلس در حال جمع‌آوري امضاي پيش‌نويس طرحي سه فوريتي هستند كه بر اساس آن دولت ملزم به تعليق كامل اجراي مفاد پروتكل الحاقي پيمان "ان پي تي" در صورت ارجاع پرونده هسته‌اي به شوراي امنيت مي‌شوند.

Copyright: gooya.com 2016