چهارشنبه 23 شهریور 1384

ميزگرد "حقوق بشر و چالش‌‏هاي پيش رو" در تهران: سخنان محمدعلي دادخواه، محمد شريف و عبدالکريم لاهيجي، ايلنا

محمدعلي دادخواه:
رعايت حقوق بشر بهترين راهگشاي مشكلات كشور در شرايط فعلي است


تهران- خبرگزاري كار ايران

عضو موسس كانون مدافعان حقوق بشر گفت: در شرايط فعلي رعايت حقوق بشر بهترين راهگشاي مشكلات كشور است.
به گزارش خبرنگار "ايلنا"، محمدعلي دادخواه در ميزگرد حقوق بشر و چالش‌‏هاي پيش روي ايران كه عصر روز سه‌‏شنبه در سازمان دانش‌‏آموختگان ايران اسلامي- ادوار تحكيم وحدت- برگزار شد، با تاكيد بر جايگاه مردم در حاكميت و تعيين سرنوشت خود در جامعه اسلامي، گفت: از آنجا كه بر اساس اسلام و قانون اساسي منشا قدرت مردم هستند، مردم حق دارند كه پرسش‌‏هايي را در مورد منافع و مصالح خود از حاكميت مطرح كنند، بر اين اساس هر انسان به اقتضاي اصل عدالت سياسي حق دارد كه پرسش‌‏هاي خود را در اين خصوص بيان كند و حاكميت و حكومت را در مورد آن پاسخ‌‏گو بداند.
وي در بخشي از سخنان خود با اشاره به اهميت اصل "تفسير به نفع متهم"، "اصل برائت" و نظاير آن، تصريح كرد: چگونه است كه برخي مقامات قضايي به طرح افكار خود مي‌‏پردازند، از گفته‌‏هاي خود دفاع مي‌‏كنند و آنها را لازم الاجرا مي‌‏دانند اما هيچ تريبون مشابهي در اختيار متهم براي دفاع از خود قرار نمي‌‏گيرد، اين شبهات ما را به اين شائبه مي‌‏رساند كه گويا قانون رعايت نمي‌‏شود.
دادخواه در ادامه با تقسيم‌‏بندي نظارت بر حكومت‌‏ها به دو بخش نظارت از پايين و نظارت از بالا، گفت: نظارت از پايين توسط مردم و توده‌‏هايي كه علقه‌‏اي به گروه و بخش خاصي ندارند، صورت مي‌‏گيرد و نظارت از بالا توسط مديران ارشدي صورت مي‌‏گيرد كه منافع خاص را بر منافع ملي ترجيح مي‌‏دهند، بر اين اساس ضرورت دارد كه حقوقداناني به نمايندگي از مردم سخن بگويند و به دفاع از حق بپردازند.
وي با تاكيد بر اهميت و نقش رعايت حقوق بشر به عنوان مولفه راهگشا در شرايط فعلي كشورمان، گفت: اگر روي آوردن به مساله حقوق بشر تنها راهگشاي شرايط فعلي نباشد، به طور قطع بهترين گزينه براي آن است و در اين راستا بايد گفتمان منطقي جايگزين راه‌‏ حل‌‏هاي مختلف باشد.
عضو موسس كانون مدافعان حقوق بشر اولين گام در اين زمينه را ايجاد آگاهي در مورد حقوق افراد عنوان كرد و گفت: وقوف به مفاد اطلاعيه جهاني حقوق بشر راهگشاي تحقق عدالت، آزادي، توسعه و امنيت در اين كشور خواهد بود.
وي در خصوص طرح تشكيل جبهه دموكراسي‌‏خواهي و حقوق بشر گفت: معمولا اين نامگذاري‌‏ها به دليل برخي فقدان‌‏ها صورت مي‌‏گيرد و اينكه گروه‌‏هاي مختلفي در مورد ضرورت اجراي حقوق بشر و دموكراسي و اجرايي شدن آن سخن مي‌‏گويند، حاكي از آن است كه اين اصول رعايت نمي‌‏شوند و اين نامگذاري‌‏ها براي متوجه كردن حاكمان به اهميت اين اصول است البته بايد دقت شود كه طرح اين مسائل بايد با ايجاد آگاهي براي مردم همراه باشد تا به اقتضاي آگاهي مردم هيچ ديكتاتوري نتواند حقوق مردم را ناديده بگيرد.
------------------------------------------------

محمد شريف:
دولت مي‌‏تواند بزرگترين موانع را بر سر راه تحقق حقوق بشر ايجاد كند


تهران- خبرگزاري كار ايران

عضو موسس كانون مدافعان حقوق بشر گفت: دولت‌‏ها به معناي واقعي آن و با داشتن مولفه زور و قدرت مي‌‏توانند بزرگترين ناقض و بزرگترين مخاطب حقوق بشر قرار گيرند.
به گزارش خبرنگار "ايلنا"، محمد شريف در ميزگرد حقوق بشر و چالش‌‏هاي پيش روي ايران كه عصر روز سه‌‏شنبه از سوي سازمان دانش‌‏اموختگان ايران اسلامي- ادوار تحكيم وحدت- برگزار شد، با بيان اين مطلب كه منشاء چالش و بحث حقوق بشر پديده‌‏اي به نام دولت است، تصريح كرد: منظور از دولت نهادي است كه امكان استفاده از قدرت قهري قانوني را دارد، دولت به اين مفهوم هم ناقض اصلي حقوق بشر و هم مخاطب اصلي آن است.
وي افزود: دولت مي‌‏تواند بزرگترين موانع را بر سر راه تحقق حقوق بشر ايجاد كند و اگر دولت برآمده از راي و خواست مردم نباشد، به طور قطع ناقض حقوق بشر است.
به اعتقاد محمد شريف، در كشور ما كه مردم پس از تاييد كانديداها از فيلتر شوراي نگهبان مي‌‏توانند نمايندگان خود را براي مجلس انتخاب كنند، دولت به معناي علمي آن شكل نگرفته است.
وي خاطرنشان كرد: در كشور ما دولت"زور" را كه مولفه اصلي آن است، ندارد و از آنحا كه زور دست نهادهاي ديگري است، پس اين دولت اصلا دولت نيست، بر اين اساس نه ناقض اصلي حقوق بشر و نه مخاطب اصلي آن است، به همين دليل هم اعتقاد ندارم كه تغييرات اخير در قوه مجريه و تحول و چالش جدي در عرصه حقوق بشر در كشور ما ايجاد نخواهد كرد، اين درحالي است كه دولت‌‏ها به دليل دولت بودن در بحث حقوق بشر موثر هستند و برخي دولت‌‏ها به خاطر نقض حقوق بشر در عرصه بين‌‏الملل به سمت نابودي حركت مي‌‏كنند.
-----------------------------------------------

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

عبدالكريم لاهيجي:
فعاليت‌‏هاي حقوق بشري تنها در صورت وجود جوامع مدرن امكانپذير است


تهران- خبرگزاري كار ايران

نايب رئيس فدراسيون جهاني حقوق بشر گفت: هدف از فعاليت حقوق بشري، رسيدن به قدرت نيست و بر اين اساس اين نوع فعاليت نبايد با فعاليت سياسي كه معطوف به اخذ قدرت است، مغشوش شود.
به گزارش خبرنگار "ايلنا"، عبدالكريم لاهيجي كه عصر روز سه‌‏شنبه طي تماس تلفني سازمان دانش‌‏آموختگان ايران اسلامي- ادوار تحكيم وحدت- در ميزگرد حقوق بشر و چالش‌‏هاي پيش روي اين تشكل شركت كرده بود، در خصوص سابقه فعاليت‌‏هاي حقوق بشري در جهان اظهار داشت: اكنون 141 سازمان حقوق بشري در فدراسيون بين‌‏المللي حقوق بشر -كه سابقه‌‏اي بيش از 70 سال دارد- عضويت دارند كه نمونه آن كانون مدافعان حقوق بشر است و آخرين كشوري كه عضو شده است، سوئيس بود.
وي افزود: در بسياري از كشورها مرز بين فعاليت سياسي و فعاليت حقوق بشري به لحاظ مفهومي مغشوش شده است چرا كه منظور از فعاليت سياسي اخذ قدرت سياسي است و كسي براي خوشامد خود و همراهانش فعاليت سياسي نمي‌‏كند، اين در حالي است كه هدف از فعاليت حقوق بشري هرگز رسيدن به قدرت نيست بلكه هدف از آن نظارت بر اعمال حكومت است.
لاهيجي تاكيد كرد : فعاليت حقوق بشري تا زماني ادامه خواهد داشت كه حكومت به مفهوم مدرن آن وجود داشته باشد.
وي در پاسخ به سوالي در خصوص احتمال فشار كشورهاي شركت‌‏كننده در اجلاس آتي كشورهاي عضو سازمان ملل متحد در نيويورك به ايران در خصوص مساله اكبر گنجي، گفت: از بسياري از كشورهاي عضو سازمان ملل متحد كساني در اين اجلاس حضور دارند، شركت‌‏كنندگان در اين اجلاس نماينده واقعي مردم آن كشورها نيستند و دولت بسياري از اين كشورها در داخل كشور خود ناقض حقوق بشر هستند، به عبارت ديگر در يك سو نمايندگان قدرت هستند كه در سازمان ملل حضور دارند و در سوي ديگر نمايندگان واقعي ملت‌‏ها يعني نمايندگان حقوق بشري قرار دارند.

Copyright: gooya.com 2016