پنجشنبه 24 شهریور 1384

متن سخنراني رييس جمهوري اسلامي ايران در مجمع عمومي سازمان ملل، ايرنا

رييس جمهوري اسلامي ايران نيمه شب چهارشنبه نخستين سخنراني خود را در مجمع عمومي سازمان ملل متحد ايراد كرد. متن سخنراني ايشان باين شرح است:

بسم الله الرحمن الرحيم
اللهم عجل لوليك الفرج و العافيه و النصر و اجعلنا من انصاره و اعوانه
به نام خداوندي كه عدالت را مبناي آفرينش آسمانها و زمين و موجب قوام و صلاح امور انسانها قرارداد و آنان را به همكاري در جهت خوبيها و اجتناب از بدانديشي، بدخواهي و دشمني فراخواند، خداوندي كه پيامبران بزرگ خود، همچون موسي، عيسي و محمدبن عبدالله (كه درود خداوند بر آنان باد) و همه مصلحان خداجو و خيرانديش جهان را به قيام در راه برپايي عدالت و تعالي انسانها رهنمون ساخت.

آقاي رئيس ، عاليجنابان، خانمها و آقايان
ابتدا مراتب خرسندي خود را از حضور در جمع همكاران، روساي محترم كشورها و هيئت‌هاي نمايندگي اعلام‌مي‌دارم و تاسف خود را نسبت به حوادث غم‌باركاظمين و توفان كاترينا و نادي ابراز داشته و با آسيب ديدگان و بازماندگان همدردي مي‌نمايم.

سازمان ملل بايد نقطه اتكاء و اميد و مشاركت دولتها و ملتها و بستري جهت گفت‌وگو، تفاهم و همكاري در جهت تحقق صلح و آرامش جهاني باشد. اين رويكرد مستلزم آن است كه:
‪ -۱‬عدالت در سازمان حاكم و بر مبناي منشور آن، همه اعضاء از حقوق مساوي برخوردار باشند. قدرت يا ثروت بيشتر حق بيشتري براي هيچ عضوي ايجاد نكند.

‪ -۲‬اصول دموكراسي و اخلاق در همه سطوح و اركان سازمان حاكم و سازمان خود الگوي كاملي از حاكميت اين دو باشد.

‪ -۳‬سازمان‌ملل به وظيفه خود در قبال بسط و تعميق عدالت درسطح بين‌المللي عمل نمايد.

‪ -۴‬كشور ميزبان حق بيشتري نسبت به ساير اعضاء نداشته باشد و دسترسي به سازمان براي همه به آساني صورت گيرد.

اگر اصول فوق به رسميت شناخته شود ، آنگاه :
‪ -۱‬مهمترين چالش عصر ما، فرسايش روحي انسانها به دليل دوري نظامها از حيات معنوي و يكتاپرستي است. سازمان بايد دولتها را به گسترش معنويت و عشق به انسانيت، رهنمون سازد. در اين حالت تحقق اتحاد ملل را پايه‌ريزي كرده است.

‪ - ۲‬پذيرش تئوري يكجانبه‌گرايي مساوي با نابودي كل ساختار سازمان ملل خواهدبود، لذا تمامي ساختار سازمان بايد با حساسيت ويژه ، با ويروس مخرب يكجانبه‌گرايي مقابله نمايد.

‪ - ۳‬امروز امنيت رواني و زيستي ملتها بيش از گذشته به مخاطره افتاده است. يكجانبه‌گرايي، توليد و بكارگيري سلاحهاي كشتار جمعي ، فشارهاي روحي و تهديدات و تحميل جنگ بر ملتها به بهانه ايجاد امنيت و رفاه براي برخي قدرتها، عملا مسووليت سازمان ملل را براي استقرار شجاعانه عدالت در همه عرصه‌هاي جهاني و به نفع آرامش انسانها دو چندان كرده است. به گمان ما نمي‌توان آسايش ، صلح ، امنيت و رفاه را در بخشي از جهان به بهاي جنگ ، ناامني ، لشكر كشي ، تبعيض و فقر در نقاط ديگر تامين كرد.

‪ - ۴‬فلسفه وجودي سازمان ملل بسط صلح و آرامش در جهان است. بنابراين تجويز اقدام پيش‌دستانه كه مبتني بر ارزيابي نيت‌ها و نه واقعيت‌ها و رويكردي جنگ‌طلبانه به شكل مدرن است ، خلاف روح سازمان ملل و منشور آن مي‌باشد.

‪ - ۵‬تركيب شوراي امنيت بايد از توازن منطقي و دموكراتيك برخوردار شود و در صورت پذيرش اصل عضويت دائم تعدادي از كشورها، تركيب قابل‌قبولي از نمايندگان همه قاره‌ها و تمدنهاي عمده جهان به عنوان نمايندگان دائم شركت نمايند. اينجانب مراتب تاسف خود را از اينكه بيش از پنجاه كشور اسلامي با جمعيتي بيش از يك‌ميليارد و دويست‌ميليون نفر و قاره پر استعداد آفريقا هيچ‌نماينده‌اي در شوراي‌امنيت ندارند و قاره‌پهناور آسيابا تمدنهاي كهن فقط يك نماينده دارد، اعلام مي‌دارم.

‪ - ۶‬سازمان بايد در موقعيتي باشد كه فارغ از اعمال نظرهاي گزينشي ميزبان ، همه دولتها ، گروهها و تشكلهاي مردمي از سراسر جهان بتوانند آزادانه به آنجا سفر كنند و بدون واهمه به گفت و گو بنشينند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

آقاي رئيس ، عاليجنابان ، خانمها ، آقايان
به نظر ما تمام ملاحظات فوق آنگاه محقق خواهد شد كه گفتمان حاكم بر مناسبات برخي از قدرتها از گفتمان خشونت ، تبعيض و سلطه به گفتمان صلح و آرامش جهاني بر مبناي عدالت و معنويت و از طريق گفت و گو ، مهر ورزي و احترام به انسانها تغيير يابد. پيامبر عظيم الشان اسلام مي‌فرمايند :
بالاترين مرتبه خردمندي، پس از ايمان به خدا، جلب دوستي مردم و نيكي كردن در حق همگان است. اين نگرش حكيمانه به ما مي‌آموزد كه جهان يك پيكره واحد است كه بيماري و جراحت هر عضو آن، آسايش ساير اعضاء را مختل مي‌كند و به قول شاعر بزرگ ايراني :
بني آدم اعضاي يكديگرند كه در آفرينش زيك گوهرند
چو عضوي به درد آورد روزگار دگر عضوها را نماند قرار
متشكرم
موفق و سربلند باشيد

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'متن سخنراني رييس جمهوري اسلامي ايران در مجمع عمومي سازمان ملل، ايرنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016