پنجشنبه 24 شهریور 1384

فعاليت سازمان عفو بين‌الملل براى جلوگيرى از اعدام پنج زندانى سياسى در ايران، كيواندخت قهارى، صداي آلمان

سازمان عفو بين‌الملل در روز دوشنبه ۱۲ سپتامبر طى دو اطلاعيه از خطر اعدام پنج نفر در ايران خبر داد و از مدافعان حقوق بشر در سراسر جهان خواست تا دست به فعاليت براى جلوگيرى از آن بزنند.

ابوبكر ميرزايى قادرى، عثمان ميرزايى قادرى، قادر احمدى و جهانگير بادوزاده چهار زندانى در زندان اروميه هستند كه خطر اعدام جانشان را تهديد مى‌كند. در چند روز اخير حزب دموكرات كردستان ايران در باره خطر اعدام سه شهروند ايرانى كرد هشدار داده بود. آقاى عبدالرضا كريمى از مسؤولان اين حزب در مصاحبه با صداى آلمان در باره هويت آقايان قادرى و آقاى احمدى گفت: ”در سال ۱۹۸۴، حدود ۲۱ سال پیش، درگیری شدیدی در اطراف بوکان بین حزب دمکرات و نیروهای رژیم پیش آمد. در آن درگیری عده ی زیادی از نیروهای رژیم اسیر شدند، من‌جمله بین اسرا ۸ سرباز بودند، که آنها سرباز کرد بودند. بعد از اینکه درگیری تمام شد ما مثل همیشه گفتیم که اسرا را به رژیم پس می دهیم. رژیم هم حاضر شد. وقتی اسیرها را پس دادیم، دو روز بعد از آن، رژیم از آن ۸ سرباز کردی که جزو اسرا بودند به جرمی واهی که شما خائنید و چون حزب شما را اعدام نکرده، پس حتما به ما خیانت کرده اید، ۴ تن را اعدام کرد. ۴تای دیگر هم فرار کردند. در این حدود ۲۲ـ۲۱ سال اینها در شهرهای دیگر ایران، بهرحال در جاهایی زندگی شان را گذراندند. اخیرا یکی از آنها دستگیر می شود که رژیم با تهدید یا با رشوه دادن ایشان را وادار می کند تا بعنوان طعمه آن سه تای دیگر را پیدا بکند. ظاهرا آن سه تای دیگر را هم پیدا کرده و دستگیر می کنند. این فرد که به اصطلاح طمعه بوده اصلا معمول نیست کجاست و سرنوشتش چیست. و حالا بعد از ۲۱ سال به این جرم واهی که چون حزب دمکرات شما را اعدام نکرده، پس خائنید، بعد از ۲۱ سال حال قرار است اینها را اعدام بکنند. ما از تمام مجامع بین المللی، از تمام انسانها و از تمام سازمانهای بشردوستانه می خواهیم حداقل گوش بدهند به حرف ما، که این چه جور رژیمی ست که بعد از بیست و چندسال می خواهد کسانی را اعدام بکند به این جرم که شما را چرا اعدام نکردند. حرف ما اینست که به گوش همه ی جهان، دولتها و مجامع بشردوست برسانیم که داستان از این قرار است تا جلوگیری بکنند از اعدام بناحق این افراد.“

طبق اطلاعيه سازمان عفو بين‌الملل در باره اتهام آقاى جهانگير بادوزاده، فرد چهارمى كه در زندان اروميه خطر اعدام تهديدش مى‌كند، اطلاعى در دست نيست. جستجوى ما نيز براى به دست آوردن اطلاعات در اين زمينه بى‌نتيجه بود. اما به گفته آگاهان سياسى و نيز همان گونه كه سازمان عفو بين‌الملل اشاره مى‌كند، اعدامهاى زندانيان در كردستان مى‌تواند در پاسخ به ناآراميهاى اخير در كردستان و ديگر مناطق كشور باشد. سازمان عفو در آنجا كه در اطلاعيه خود به زمينه صدور حكم اعدامها در كردستان مى‌پردازد، به ناآراميهاى هفته‌هاى گذشته در مناطق كردنشين ايران اشاره كرده، كه در پى آن چندين نفر دستگير شدند. در ميان دستگيرشدگان بسيارى از فعالان حقوق بشر و حقوق شهروندى نيز بودند. همچنين در روز سوم سپتامبر ۱۲ شهريور دو زندانى سياسى كرد اعدام شدند: اسماعيل محمدى به اتهام فعاليت در حزب كومله و محمد پنج‌وينى به خاطر فعاليت در گروهى كردى به نام آگرى سور (آتش سرخ). سازمان عفو بين‌الملل مى‌نويسد كه بيم دارد از اينكه مبادا مقامات دولت ايران در پاسخ به ناآراميهاى اخير كردستان بر شمار اعدامهاى زندانيان سياسى كرد بيافزايد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

سازمان عفو بين‌الملل در اطلاعيه ديگرش به خطر اعدام جوانى ۲۲ ساله پرداخته است. مهدى غريب خانيان غمرودى قرار است در ۱۸ سپتامبر در شهر اهواز اعدام شود. حكم اعدام اين جوان در شوراى عالى قضايى در تهران تاييد شده است. سازمان عفو اشاره مى‌كند به اينكه رهبر جمهورى اسلامى آيت‌الله خامنه‌اى اين قدرت را در اختيار دارد كه محكوم به اعدام را عفو كند. طبق اطلاعاتى كه به سازمان عفو رسيده است مهدى غريب خانيان غمرودى در دسامبر ۲۰۰۴ توسط نيروهاى امنيتى دستگير شده، اما علت دستگيرى وى روشن نيست. سازمان عفو مى‌نويسد كه گمان مى‌رود كه محكوم به اعدام از داشتن وكيل و در نتيجه از امكان فرجام‌خواهى محروم بوده است.

سازمان عفو بين‌الملل در رابطه با هر پنج مورد از اعضاى خود و از همه مدافعان حقوق بشر در سراسر جهان خواسته است كه با نوشتن نامه به مقامات رهبرى جمهورى اسلامى نگرانى عميق خود را از خطر اعدام اين پنج زندانى ايرانى ابراز دارند و خواستار لغو اين احكام شوند و درخواست كنند كه اين زندانيان بهره‌مند از حق انسانى داشتن وكيل و امكان فرجام‌خواهى گردند.

كيواندخت قهارى

Copyright: gooya.com 2016