سه شنبه 29 شهریور 1384

مراسم معارفه «شهردار قاليباف» به روايت ايرانيوز؛ شهرداري نمي كنم، «شهروند مداري» مي كنم

قاليباف در بخشي از مراسم معارفه خوداشاره‌اي به گفته هاي وزير كشور كرد و جوابي داد كه تشويق حاضران در سالن حركت تهران را در پي داشت . او در پاسخ به پورمحمدي گفت : «اگر به تأييد جنابعالي نصف درآمد شهرداري‌ها متعلق به تهران است، اما در صورتي كه همه آن هم به تهران تعلق گيرد، باز هم هزينه جمع‌آوري زباله‌ها، خط‌كشي‌ها و ... تأمين نخواهد شد. نبايد به گونه‌اي عمل كنيم كه فقر را عادلانه توزيع كنيم...


محمد رضا زمرديان - مراسم معارفه دكتر قاليباف شهردار تهران صبح امروز با حضور مقامات كشوري و لشكري در تالار حركت تهران برگزار شد.
به گزارش ايرانيوز در اين مراسم كه محمدي گلپايگاني مسوول دفتر رهبر فرزانه انقلاب، پورمحمدي وزير كشور، سعيدي‌كيا وزير مسكن و شهرسازي،‌ دبير دولت و معاون اجرايي رئيس جمهور، اعضاي شوراي شهر، نمايندگان مجلس شوراي اسلامي و جمعي از مديران شهري، نظامي، انتظامي و خبرنگاران حضور داشتند، حكم شهردار جديد تهران به وي ابلاغ شد.
مراسم معارفه شهردار تهران آنقدر مورد توجه بود كه فضاي تالار حركت جايي براي سوزن انداختن نداشته باشد و هر گوشه آن حتي راه‌پله‌ها نيز مملو از مسئولين مختلف كشوري و لشكري باشد. گويي اهميت شهردار شدن قاليباف بيش از انتصاب يك مدير شهري بود، چرا كه لحن صحبت سخنرانان و وزن سياسي مهمانان نشان مي‌داد فضاي جلسه بيش از آنكه شكل و شمايل يك مراسم معارفه عادي شهري داشته باشد رنگ و بويي پراهميت‌تر و بعضاً سياسي دارد.
شايد وجه تمايز مراسم معارفه شهردار جديد تهران با شهرداران گذشته در اين بود كه اين بار مديري شناخته شده و داراي پيشينه‌اي كاملاً روشن بر مسند رياست شهرداري تهران مي‌نشست و هم او بود كه وزن و معياري براي شهرداري مشخص كرد.
دوستان و ياران محمود احمدي‌نژاد در شوراي شهر و مجلس شوراي اسلامي و همراهان دكتر قاليباف در انتخابات رياست جمهوري دو وجه غالب مهمانان حاضر بودند. در آغاز مراسم محمدي زاده معاون خدمات شهري احمدي‌نژاد پشت تريبون قرار گرفت و پيش از آنكه به خدمات گذشته و فعاليت‌هاي شهردار سابق و رئيس جمهور امروز بپردازد، دو سوم زمان خود را به چگونگي تبيين انديشه خدمتگزاري توسط شوراي شهر و شهردار سابق تهران اختصاص داد و گفت: خداي را شاكريم كه استغاثه و دعاي فرزندان اين ملت را به منصه ظهور و قبولي رساند و فرزندي از جنس مردم و مالامال از مهرورزي از شهرداري تهران به رياست جمهوري رفت.
محمدي‌زاده كه سخنانش بر محور پيروزي آبادگران شوراي شهر در انتخابات رياست جمهوري دور مي‌زد، با اشاره به شهرداران گذشته تهران گفت: سابقه شهرداري تهران نشان مي‌دهد كه چه شهرداراني به دار آويخته شدند، چه شهرداراني كه به زندان رفتند و چه شهرداراني كه توفيق خدمت بيشتر پيدا كردند. ما به سبب حاكم شدن روحيه خدمتگزاري به شهرداري تهران محمود احمدي‌نژاد را چهره ماندگار شهرداري تهران مي‌دانيم واين افتخار نه براي احمدي‌نژاد كه براي شهرداري تهران ماندگار خواهد ماند.
سخنان محمدي‌زاده كه گويي تعريف دوباره از داستان يك پيروزي و ايجاد جرياني تازه داشت، انتخاب احمدي‌نژاد را حاصل انتخاب شوراي شهري فهيم، مومن، متخصص، دلسوز، كارآمد و فداكار خواند كه مردم تهران پس از سالها كش مكش و درگيري خسته از اين همه تنش به دنبال كار، خدمتگزاري و مهرورزي بودند و به همين جهت شورايي را انتخاب كردند كه فضايي امن و كارآمد را براي شهرداري ايجاد كنند.
وي با بيان اين جمله كه برخي با شعار توسعه سياسي مردم فريبي كردند، و به اسم توسعه به ريخت و پاش پرداختند، عملاً به نقد پيشينيان پرداخت.
محمدي‌زاده درارائه گزارشي از عملكرد شهرداري تهران در زمان احمدي‌نژاد به احداث پل‌ها، بزرگراه‌ها و خدمات شهري انجام شده پرداخت و آمار جالبي از ملاقاتهاي مردمي شهردار سابق تهران ارائه كرد. «احمدي‌نژاد طي چهار دوره ملاقات‌هاي مردمي خود با بيش از 35000 نفر از شهروندان ارتباط مستقيم داشت كه تقريباً هيچ يك از خواسته‌هاي آنها بي پاسخ نخواهد ماند.»


محمدي‌زاده در معرفي شهردار جديد تهران دو شخصيت از قاليباف را بيان كرد: دكتر قاليباف را مردم با جغرافياي سياسي‌اش مي‌شناسند، مردم او را زماني كه آسمانها را درمي‌نوردد و به اوج مي‌رسد به خوبي مي‌شناسند. او رادمردي است كه در ارتقاء توانايي‌ها و سطح علم و آگاهي خود از هيچ كوششي دريغ نكرده وعملكرد او در نيروي انتظامي و تحولات و فعاليت‌هاي ارزشمند و خدمات ارائه شده توسط اين مدير خدوم براي مردم شناخته شده است.
اما چهره ديگري از قاليباف كه به اعتقاد من دوران پربارتر و پرارزش‌تري نسبت به خدمات جديد اوست به آقا باقر برمي‌گردد. باقر بسيجي كه در دل دلاور مردان سراسر كشور اسلامي ،دلسوزي و شجاعتش مثال زدني است. او بايد سكان شهرداري را بدست گرفته و با همان روحيه و شجاعت انجام وظيفه كند.
محمدي‌زاده كه در تعريف دوم خود از قاليباف او را آقا باقر بسيجي و مورد اعتماد دلاور مردان مي‌خواند، گويي به دنبال تعريفي جديد براي نزديكي بيشتر او با شوراي شهر مي‌گشت .
مهدي چمران رئيس شوراي شهر تهران ديگر سخنران اين جلسه بود. صحبت‌هاي چمران نيز عطر و بويي كاملاً سياسي داشت: «ما در فضايي نه چندان مناسب و پر از بيم و اميد، شوراي شهر را در دست گرفتيم. از شوراي شهر چهره‌اي نامناسب ساخته شده بود، اما ما با اميد به شورا رفتيم و مردي را براي شهرداري تهران انتخاب كرديم كه رايحه خدمت‌گذاري را در شهر پراكنده كرد.
او صحبت‌هاي محمود احمدي‌نژاد در آمريكا را يادآور خطابه اميرالمؤمنين (ع) در جمع كفار و مشركين و بيان سوره برائت توسط آن حضرت خواند.
وي كه با خواندن دو دست نوشته توسط شهيد چمران سخنانش را به پايان برد، ريشه ايجاد تحول جديد در عرصه مديريت كشور را در شوراي شهر تهران دانست و از همكارانش تشكر كرد.
پس از صحبت‌هاي چمران، مصطفي پورمحمدي وزير كشور به ارائه سخنراني پرداخت. او كه به دليل شركت در مراسم معارفه كامران دانشجو استاندار جديد تهران با يك ساعت تأخير به محل برگزاري مراسم رسيده بود، مهمترين وظيفه مديران شهري و از سوي ديگر مهمترين خواسته مردم را ايجاد جامعه شهري با فرهنگ و رفتارمهدوي و شايسته منتظران خواند و ابراز اميدواري كرد اين مطالبه به حق مردم توسط مديران شهري سامان داده شود و تهران در افق 20 ساله خود الگو و الهام بخش يك پايتخت اسلامي باشد.
وزير كشور از مديران جديد شهرداري خواست تا گردش مالي، درآمدزايي و هزينه‌هاي گسترده شهرداري را با نظم و آهنگ مناسب و شفاف و كاملاً قانونمند دنبال كنند.
پورمحمدي همچنين گسترش وسايل حمل و نقل عمومي، اصلاح فرهنگ تردد، جلوگيري از هدر رفتن فرصت‌هاي انساني، اصلاح ساختار معماري و همسان سازي و تناسب ساخت و سازها را از جمله نيازهاي مهم شهر تهران در آينده عنوان كرد.
اما مهمترين بخش صحبت‌هاي وزير كشور به بحث درآمدهاي شهرداري بود. پورمحمدي مجموع كل اعتبارات شهرداري‌هاي كشور را 3500 ميليون تومان عنوان كرد و سهم شهرداري تهران 1500 ميليون تومان خواند و اين آمار را نشان از بي عدالتي در توزيع اين مبلغ دانست و از شهردار جديد و مديران آينده شهري تهران خواست تا در جهت درآمدزايي صحيح و رفع محروميت‌ها تلاش كنند .
او تاكيد كرد: با توجه به اينكه 30 تا 40 درصد ظرفيت‌هاي كشور و 26درصد توليد ناخالص ملي در تهران است بايد شرايطي فراهم شود تا اين شهر بتواند به صورت اختصاصي مشكلات خود و مسائل پيراموني‌اش را حل كند.

پس از صحبت هاي پورمحمدي حكم قاليباف توسط محمدي گلپايگاني مسوول دفتر مقام معظم رهبري به وي ابلاغ شد و از دكتر سعيدلو به پاس اينكه طي 85 روز گذشته مسئوليت سرپرستي شهرداري را در دست داشته، تقديربه عمل آمد .
با آنكه قرار بود پيش از اهداي حكم شهردار جديد سحنراني كند اما مجري برنامه صحبت هاي قاليباف را به پايان مراسم موكول كرد .
شهردار جديد كه سخنانش را با دعاي «اللهم كن لو ليك» آغاز كرد، با اشاره به همزماني مراسم معارفه باميلاد امام زمان (عج) اين تلاقي را فرخنده خواند و ادامه داد: اميدوارم بتوانم خدمتگزاري بي‌زحمت و پرتلاش براي مردم شهرم باشم.
شهردار قاليباف همچنين ابراز اميدواري كرد در كنار ساير همشهريان تهراني بتواند منتظر واقعي مهدي موعود(عج)باشند و در توضيح گفته خود از منتظر افزود: منتظراني كه يك وضعيت انفعالي نداشته باشيم، بلكه يك پروسه براي آماده شدن براي ظهور آن حضرت قرار دهيم. منتظران واقعي باشيم كه او را ناظر بر اعمال و رفتار خودمان بدانيم و ولايتش را بر سر خود حفظ كنيم.
قاليباف با اشاره به طولاني شدن جلسه معارفه گفت كه قصد صحبت كردن ندارد و اصولاً او و همكارانش بايد به جاي حرف زدن عمل كنند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

شهردار جديد تهران افزود: براي من افتخار است كه در مقامي مدني و جايگاهي برخواسته از مردم خدمت مي‌كنم. من به عزيزان شوراي شهر نيز گفتم كه بايد به جاي «شهرداري» ، «شهروند مداري» را سرلوحه كار خود قرار دهيم و تلاش كنيم عدالت و خواسته‌هاي به حق مردم را در زمينه‌هاي عمراني، فرهنگي و اجتماعي جامه عمل بپوشانيم. اگر ما بتوانيم حقوق مردم را ادا كنيم، آنگاه شعار «شهر ما، خانه ما» تحقق مي‌يابد(شعاري كه در زمان شهردار كارگزاراني تهران_كرباسچي _ در همه جاي شهر ديده مي شد) و مي‌توانيم با يك حركت جهشي مشكلات و مسائل عقب مانده قبلي را به پيش ببريم.
قاليباف افزود: من طي 15 سالي كه در تهران هستم، به واسطه مسئوليت‌هاي قبلي‌ام با مشكلات و مسائل اين شهر آشنا هستم و با آنها در تماس بوده‌ام. فرصت‌هايي كه امروز در اختيار ماست، فرصت‌هايي طلايي است كه بايد به نحو مناسب از آنها استفاده كنيم.
قاليباف با اشاره به حضور احمدي‌نژاد در قوه مجريه وي را آشنا به مسائل شهري دانست و حضور شهردار سابق تهران در قوه مجريه را فرصتي مناسب ارزيابي كرد و تأكيد نمود كه با همدلي و نزديك شدن دولت و شهرداري مي‌توان مشكلات شهر تهران را حل كرد.
صحبت‌هاي پاياني قاليباف اما آهنگ ديگري داشت. او كه خدمات انجام شده در شهرداري تهران را بسيار زياد و ارزنده توصيف كرده بود، ضمن تشكر از مديران قبلي به آن سوي ديگر سكه نيز اشاره كرد و گفت: هرگز نبايد فراموش كنيم كه كارهاي بر زمين مانده و انجام نشده شهرداري كم نيست.
قاليباف در توضيح گفته خود مصداقي آورد كه زياد غريب نبود: اگر باران ببارد، امكان رفت و آمد مشكل مي‌شود.
قاليباف افزود:ترافيك غير قابل تحمل است و خطر زلزله و بافتهاي فرسوده همواره نگران كننده. در شهر مشكلات اجتماعي و صحنه‌هايي وجود دارد كه زيبنده كشور اسلامي نيست.
شهردار تهران همچنين اشاره‌اي به گفته هاي وزير كشور كرد و جوابي زيركانه به پورمحمدي داد: «اگر به تأييد جنابعالي نصف درآمد شهرداري‌ها متعلق به تهران است، اما در صورتي كه همه آن هم به تهران تعلق گيرد، باز هم هزينه جمع‌آوري زباله‌ها، خط‌كشي‌ها و ... تأمين نخواهد شد. نبايد به گونه‌اي عمل كنيم كه فقر را عادلانه توزيع كنيم، بلكه بايد شرايط مناسب شهروندي و زندگي خوب و برازنده را را براي همه شهروندان تهران به عنوان ام القري جامعه اسلامي فراهم كنيم.
سخنان پاياني قاليباف با تشويق پياپي حاضرين همراه شد و گويي به مذاق همه خوش آمد!
دراين مراسم حجت‌الاسلام و المسلمين محمدي گلپايگاني مسئول دفتر مقام معظم رهبري، پورمحمدي وزير كشور، سعيدي‌كيا وزير مسكن و شهرسازي، سعيدلو معاون اجرايي و زري‌بافان دبير هيأت دولت، قاضي مرتضوي، سردار حجازي فرمانده بسيج، محتاج فرمانده نيروي دريايي، مهدي چمران، حسن بيادي، ابوترابي ، مهدي هاشمي، سعيد ابوطالب، پرويز سروري، سردار عبداللهي، سردار طلايي، قرباني، دكتر زاكاني، الياس نادران، سردار كارگر و ساير اعضاي شوراي شهر تهران و مديران شهرداري و مديران نهادها و سازمان‌هاي مختلف حضور داشتند.
محسن هاشمي مدير عامل سابق متروي تهران از جمله نخستين ميهمانان حاضر در جلسه بود كه با استقبال شيخ عطار مدير سابق موسسه همشهري روبرو شد.
محافظان وزير كشور در پايان جلسه مانع نزديك شدن خبرنگاران به وزير كشور شدند كه با درخواست پورمحمدي و تأمل وي اين مشكل حل شد و وزير كشور تا دقايقي پس از پايان مراسم، به سووالات خبرنگاران پاسخ گفت.

Copyright: gooya.com 2016