شنبه 2 مهر 1384

اتحاديه اروپا سومين پيش نويس قطعنامه پيشنهادي اش را عليه ايران، به شوراي حكام ارايه كرد، ايرنا

وين ، ايرنا ‪۸۴/۰۷/۰2‬

سياسي. هسته‌اي. آژانس. شورا. كره
سه كشور اتحاديه اروپا (انگليس، فرانسه و آلمان) ، جمعه شب، در آغاز دور جديد نشست شوراي حكام ، پيش نويس قطعنامه پيشنهادي خود را عليه ايران، براي تصويب در شوراي حكام ارايه كردند.


در اين پيش نويس از "محمد البرادعي" مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي خواسته شده كه گزارش جديدي درباره برنامه‌هاي هسته‌اي ايران به شوراي حكام آژانس بين‌المللي انرژي اتمي ارايه دهد.

در اين پيش نويس كه ايرنا به نسخه‌اي از آن دست يافته، ضمن درخواست كامل تعليق غني‌سازي اورانيوم و چرخه سوخت هسته‌اي آمده است: شوراي حكام آژانس بين‌المللي انرژي اتمي بايد درباره زمان و مفاد ارايه يك گزارش به شوراي امنيت سازمان ملل تصميم بگيرد.

تعليق كامل غني‌سازي و دادن اختيارات فراتر از پيمان‌ها و اساسنامه آژانس به مديركل آژانس براي دسترسي به افراد، مراكز و اسناد خاص در ايران از ويژگيهاي عمده اين پيش نويس است.

گفته مي‌شود در اين متن جديد به برخي از ملاحظات مورد نظر روسيه از جمله: "پيشرفت‌هاي خوبي در ايران براي شفاف‌سازي و اعتمادسازي انجام گرفته است" توجه شده است.

متن كامل اين قطعنامه به شرح ذيل است:
‪ (a‬با يادآوري قطعنامه‌هاي مصوب شوراي حكام در تاريخ هاي
‪ 11‬آگوست ‪(GOV/2005/64)2005‬
‪ 29‬نوامبر ‪(GOV/2004/90) 2004‬
‪ 18‬سپتامبر ‪(GOV/2004/79) 2004‬
‪ 18‬ژوئن ‪(GOV/2004/49) 2004‬
‪ 13‬مارس ‪(GOV/2004/21) 2004‬
‪ 26‬نوامبر ‪(GOV/2003/81) 2003‬
‪ 12‬سپتامبر ‪(GOV/2003/69) 2003‬
بيانيه شوراي حكام در تاريخ ‪ 19‬ژوئن ‪ (GOV/OR.1072) 2003‬و نتيجه‌گيري رييس شوراي حكام در تاريخ مارس ‪ ( GOV) 2005‬و ژوئن ‪(GOV)2005‬
‪ (b‬با اشاره به اينكه در ماده چهار پيمان منع گسترش سلاح هاي هسته‌اي قيد شده هيچ چيزي در اين پيمان نمي‌تواند بر حقوق غيرقابل ترديد همه گروه هاي امضاكننده اين پيمان مبني بر توسعه تحقيقات، توليد و استفاده از انرژي هسته‌اي براي مقاصد صلح آميز بدون تبعيض و منطبق با مواد يك و دوي اين پيمان تاثير بگذارد،
‪ (c‬با تقدير از دبير كل و دبيرخانه آژانس به خاطر تلاش هاي حرفه‌اي و بي طرفانه در راستاي اجراي توافق پادمان در ايران براي حل مسايل مهم پادمان در اين كشور و راست آزمايي اجراي تعليق در ايران،
‪ (d‬با يادآوري قصور ايران در برخي موارد در طول زمان تمديد شده براي اجراي تعهدات خود در توافق پادمان پيمان منع توليد و تكثير (‪(INFCIRC 214‬ در زمينه اعلام مواد اتمي، فرآوري مجدد و استفاده از آنها و همچنين اعلام تاسيساتي كه اين مواد در آنها فرآوري مجدد و ذخيره مي‌شوند كه دبير كل در گزارش ‪ GOV/2005/67‬مورخ ‪ ۱۰‬نوامبر ‪ ۲۰۰۳‬به آنها اشاره و در گزارش ‪GOV‬ ‪ /۲۰۰۵/۶۷‬مورخ دوم سپتامبر ‪ ۲۰۰۵‬تاييد كرد،
‪ (e‬همچنين با يادآوري اين كه شوراي حكام نيز در قطعنامه ‪GOV/2003/81‬ از آن ابراز تاسف كرد و سياست پنهان كاري ايران منجر به نقض بسياري از تعهدات اين كشور در توافق پادمان هسته‌اي شده است،
‪ (f‬با يادآوري اين كه مدير كل در گزارش دوم سپتامبر ‪ ۲۰۰۵‬خود ذكر كرده بود كه پيشرفت‌هاي خوبي در اصلاح نقض‌هاي ايران ايجاد شده است، و با يادآوري توانايي آژانس در تاييد اظهارات اخير ايران در موارد خاص، ‪ (g‬با توجه به اين كه همان طور كه در دبير كل گزارش داد، آژانس هنوز در موقعيتي نيست كه بتواند با وجود دو سال و نيم بازرسي و تحقيقات گسترده و همچنين شفاف سازي كامل و بيش از حد ايران، برخي مسايل مهم را روشن كند، ‪ (h‬نامطمئن از انگيزه ايران در عدم اعلام مواد و فعاليت هاي اتمي در طول مدت تمديد شده و همچنين انگيزه اين كشور در پيگيري سياست پنهان كاري تا اكتبر سال ‪ ۲۰۰۳‬ميلادي،
‪ (i‬نگران از شكاف هاي مداوم در شناخت آژانس از ابعاد حساس تكثير برنامه اتمي ايران،
‪ (j‬با يادآوري تاكيدهايي كه در قطعنامه هاي پيشين درباره تدابير اعتمادساز صورت گرفته و تاييد مجدد اين امر كه اجراي كامل و مداوم تعليقي كه مدير كل آژانس در ‪ ۱۴‬نوامبر ‪ ۲۰۰۴‬آن را به عنوان يك اقدام داوطلبانه و اعتماد ساز غيرالزام آور خوانده و قرار است مورد راست آزمايي آژانس قرار گيرد به عنوان اساس رسيدگي به ديگر موضوعات باقي مانده.

‪ (k‬با ابراز تاسف نسبت به اين كه ايران تاكنون به درخواست شوراي حكام در قطعنامه ‪ ۱۱‬آگوست ‪ ۲۰۰۵‬مبني بر از سرگيري تعليق كامل همه فعاليت هاي مربوط به غني‌سازي از جمله توليد مواد اوليه شامل آزمايش و يا توليد در تاسيسات تبديل اورانيوم،
‪ (l‬همچنين با ابراز نگراني نسبت به اين كه ايران تاكنون در توجه به درخواست هاي مكرري كه براي تصويب پروتكل الحاقي از اين كشور شده و تجديد نظر در تصميم خود براي ساخت راكتور تحقيقاتي آب سنگين بي‌توجهي كرده است.

و از آنجايي كه اين تدابير مي‌تواند به ايجاد اطمينان درباره ماهيت صلح آميز بودن برنامه هسته‌اي ايران كمك كند.

‪ (m‬با توجه به اين كه مديركل گزارش داده آژانس به پيگيري اطلاعات مرتبط با برنامه هسته‌اي و فعاليت‌هايي كه ممكن است به اين برنامه ايران مرتبط باشد، ادامه مي‌دهد و اين كه اختيارات قانوني آژانس پيگيري راست آزمايي امكان فعاليت‌هاي مربوط به سلاح هسته‌اي محدود است. ‪GOV/2005/67‬ ‪ (n‬با تاييد شرح مدير كل از اين مورد به عنوان يك مورد راست آزمايي خاص،
‪ (o‬با توجه به اين كه آژانس هنوز در موقعيتي نيست كه بتواند نتيجه‌گيري كند مواد هسته‌اي يا فعاليت اعلام نشده‌اي در ايران وجود ندارد،
‪ .۱‬به اين نتيجه مي‌رسد كه بسياري قصورها و تخطي هاي ايران نسبت به تعهداتش براي پايبندي به توافق پادماني پيمان منع گسترش تسليحات هسته‌اي همانگونه كه در ‪ GOV/2003/75‬آمده است، نشان‌دهنده عدم پايبندي در زمينه ماده ‪ C.۱۲‬نظامنامه آژانس است.

‪ .۲‬با كشف تاريخچه پنهان كاري فعاليت هاي هسته‌اي ايران و ماهيت اين فعاليت‌ها و موضوع‌هايي كه در جريان راست آزمايي آژانس درباره آن چه كه از سوي ايران از سپتامبر ‪ ۲۰۰۲‬اعلام شده بود، آشكار شد ترديدها و سووالاتي را پديد آورده كه رسيدگي به آن در حدود اختيارات شوراي امنيت سازمان است.

زيرا اين نهاد مسووليت اصلي حفظ صلح و امنيت بين‌المللي را بر عهده دارد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

‪ .۳‬از مدير كل مي‌خواهد به تلاش هاي خود براي اجراي اين قطعنامه و قطعنامه هاي پيشين ادامه داده و بار ديگر گزارش دهد كه اين شامل هرگونه تحول ديگر در مورد مسايل اعلام شده در گزارش دوم سپتامبر (‪(GOV/2005/67‬ به شوراي حكام مي‌شود كه در آن به زمان و محتواي گزارش مورد نظر بر اساس ماده ‪ C.۱۲‬و اظهارنامه هاي مورد نياز بر اساس ماده ‪ III.B.4‬اشاره شده است.

‪ .۴‬به منظور كمك به مدير كل براي حل مسايل باقي مانده و فراهم كردن تضمين هاي لازم از ايران مي‌خواهد:
(‪ (i‬اجراي تدابير شفاف ساز همانطور كه در گزارش مدير كل خواسته شده است كه فراتر از توافق پادمان و تعهدات رسمي و پروتكل الحاقي خواهد بود و شامل دسترسي به اشخاص، مدارك مورد نياز خاص، تجهيزات داراي قابليت استفاده دوگانه، اماكن نظامي خاص و تحقيقاتي و مراكز توسعه‌اي خواهد بود.

(‪ (ii‬تعليق كامل و مداوم همه فعاليت هاي مربوط به غني‌سازي ذكر شده در ‪GOV‬ ‪ /2005/64‬و فعاليت‌هاي فرآوري مجدد را از سرگيرد.

(‪ (iii‬در ساخت راكتور تحقيقاتي آب سنگين تجديد نظر كند
(‪ (iv‬سريعا پروتكل الحاقي را تصويب و به طور كامل اجرا كند.

(‪ (v‬در ضمن تكميل فرايند تصويب پروتكل الحاقي، همچنان به عمل مطابق با مفاد پروتكل الحاقي كه ايران در ‪ ۱۸‬دسامبر ‪ ۲۰۰۳‬امضا كرده است، ادامه دهد.

‪ .۵‬از ايران مي‌خواهد بطور كامل به تعهدات خود پايبند بوده و به روند مذاكراتي كه در دو سال گذشته پيشرفت هاي خوبي در آن حاصل شده است، باز گردد.

‪ .۶‬از دبير كل مي‌خواهد به تلاش هاي خود براي اجراي توافق پادماني با ايران و اجراي موقت پروتكل الحاقي به اين پيمان و پيگيري اقدامات شفاف سازي ديگر مورد درخواست آژانس انجام دهد براي اينكه آژانس قادر به بازسازي تاريخچه و ماهيت همه جنبه هاي فعاليت هاي گذشته هسته‌اي ايران باشد و كمبود اعتماد ايجاد شده را جبران كند.

‪ ۰۷‬تصميم مي‌گيرد تا همچنان اين مساله را پيگيري كند.

Copyright: gooya.com 2016