شنبه 2 مهر 1384

شوراي حكام بعدازظهر شنبه درباره پرونده هسته‌اي ايران تصميم مي‌گيرد، ايرنا

وين، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۴/۰۷/۰۲‬
سياسي. هسته‌اي. آژانس. شوراي‌حكام. ايران

شوراي حكام آژانس بين‌المللي انرژي اتمي متشكل از ‪ ۳۵‬كشور عضو امروز (شنبه) در ششمين و آخرين روز از نشست فصلي خود، درباره پرونده هسته اي ايران تصميم‌گيري مي‌كند و آن را براي حدود دو ماه مي‌بندد.

انگليس به نمايندگي از اتحاديه اروپا جمعه شب پيش نويس نهايي اين اتحاديه در مورد پرونده فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران را براي تصويب در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي ثبت كرد.

به دنبال آن خانم "كاترين هال" رييس كانادايي شوراي حكام پس از كسب آراي تمامي اعضاي شورا، اعلام كرد: تصويب اين پيش نويس و تبديل آن به قطعنامه شورا از ساعت ‪ ۱۵‬شنبه به وقت محلي (‪ ۱۶:۳۰‬دقيقه به وقت تهران) در مقر آژانس در وين آغاز خواهد شد.

در اين پيش نويس كه تنها تفاوت اندكي با اجزاي پيش نويس دوم اتحاديه اروپا دارد، اين درخواست روسيه مبني بر اينكه در اصلاح خطاها و كوتاهي‌هاي ايران پيشرفت‌هايي حاصل شده، آمده است.

در اين پيش نويس همچنين از "محمد البرادعي" مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي خواسته شده است كه گزارشي درباره ميزان مطابقت رفتار ايران با درخواست‌هاي مندرج در قطعنامه تهيه و به شوراي حكام ارايه كند.

در پيش نويسي كه قرار است امروز به راي گذاشته شود، به ارجاع پرونده ايران به شوراي امنيت سازمان ملل اشاره‌اي نشده است، اما خواهان دادن اختيارات ويژه و خارج از چارچوب قوانين و مقررات فعلي آژانس (اساسنامه، پيمان پادمان‌ها و ان.پي.تي) به مدير كل براي دسترسي به اشخاص، مراكز نظامي و اسناد خاص در ايران شده است.

توقف مجدد فعاليت مركز يو.سي.اف اصفهان، تجديدنظر در ساخت نيروگاه آب سنگين اراك و تعليق كامل كليه فعاليت‌هاي مربوط به غني‌سازي اورانيوم و چرخه سوخت هسته‌اي از ديگر خواسته‌هاي فراتر از عرف و مقررات آژانس و سازمان‌هاي بين‌المللي است كه در اين پيش نويس گنجانده شده است.

جمهوري اسلامي ايران اعلام كرده است كه اين پيش نويس سياست مقابله با تاخير را دنبال مي‌كند، و خواسته‌هاي غيرقانوني آن را نخواهيم پذيرفت.

"جواد وعيدي" عضو ارشد هيات مذاكره‌كننده ايران اظهار داشت: انگليس با افكار استعماري قرن ‪ ۱۹‬از راه حل ديپلماتيك به مسير مقابله جهش كرده است و ايران تن به خواسته‌هاي ظالمانه آن نخواهد داد.

در حالي كه در اين پيش نويس درخواست‌ها و فشارهاي سياسي سختي عليه ايران مطرح شده است، برخي مطبوعات غربي از جمله روزنامه‌هاي روز شنبه اتريش آن را پيش نويسي "ضعيف شده" ارزيابي مي‌كنند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

گزارش‌هاي دريافتي حاكي است، از بامداد شنبه نشست‌هاي غيررسمي فشرده و سختي بين اعضاي شوراي حكام در وين پايتخت اتريش ادامه دارد.

گفته مي‌شود اروپاييان با تمايل به اصلاحات جزيي در پيش نويس خود در صدد كسب اجماع براي اين پيش نويس در نشست شوراي حكام هستند.

در صورتي كه روسيه، چين و جنبش عدم تعهد با اين پيش نويس مخالفت جدي داشته باشند، تصويب قطعنامه به راي‌گيري و كسب اكثريت نسبي گذاشته خواهد شد.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'شوراي حكام بعدازظهر شنبه درباره پرونده هسته‌اي ايران تصميم مي‌گيرد، ايرنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016