دوشنبه 4 مهر 1384

دبيركل نهضت آزادي ايران: ايران در ارزيابي خود از رفتارهاي سياسي برخي از كشورها اشتباهات فاحشي را مرتكب شده است، ايلنا

تهران- خبرگزاري كار ايران

دبيركل نهضت آزادي ايران گفت: در صورتي كه ايران تعليق غني‌‏سازي را بپذيرد، پيشنهاد مشاركت دولت‌‏هاي خارجي در فعاليت‌‏هاي هسته‌‏اي ايران راهكار مناسبي است.

ابراهيم يزدي در گفت‌‏وگو با خبرنگار "ايلنا"، با سرنوشت‌‏ساز خواندن قطعنامه شوراي حكام براي ايران، اظهار داشت: پس از دو سال مذاكرات فشرده و مستمر در نهايت شوراي حكام قطعنامه‌‏اي صادر كرد كه ايران به طور رسمي اعلام كرده است آن را نمي‌‏پذيرد بنابراين هم اكنون ايران بايد اعلام كند كه چه واكنشي در مقابل اين قطعنامه خواهد داشت.
يزدي ابراز عقيده كرد: چنانچه آن طور كه برخي از سخنگويان افراطي حاكميت گفته‌‏اند در واكنش به اين قطعنامه بخواهند از ان.پي.تي خارج شوند يا امضاي خود را از پروتكل الحاقي پس بگيرد يا به جاي توقف توليد سوخت هسته‌‏اي، فعاليت نطنز را آغاز نمايد، بي‌‏ترديد بحران كنوني تشديد خواهد شد و به سمت رو در رويي تمام عيار پيش خواهد رفت.
وي، آراي اعضاي شوراي حكام را نشان‌‏دهنده آن دانست كه ايران در ارزيابي خود از رفتارهاي سياسي برخي از كشورها اشتباهات فاحشي را مرتكب شده است.
دبيركل نهضت آزادي ايران ادامه داد: دولت جديد ضمن تغيير تمام مذاكره‌‏كنندگان ايراني، در پرونده هسته‌‏اي سياست جديد گردش به شرق راه اتخاذ كرد و اميدوار بود كه هند, آفريقاي جنوبي, چين و روسيه از موضع ايران حمايت كنند اما همانطور كه پيش‌‏بيني مي‌‏شد حداكثر كاري كه اين كشورها مي‌‏توانند بكنند، دادن راي ممتنع است.
وي تصريح كرد: تركيب آراي اعضاي شوراي حكام نشان مي‌‏دهد كه ايران بايد در تحليل خود از شرايط جهاني و رفتار كشورهايي كه با ايران اظهار دوستي مي‌‏كنند، دقيق‌‏تر عمل كند؛ اين درسي است كه ايران بايد از اتفاقات اخير فرا بگيرد.
يزدي با بيان اينكه در صورت ارجاع پرونده ايران به شوراي امنيت، انتظار استفاده از حق وتو توسط روسيه و چين غيرواقع‌‏بينانه است، افزود: تنها مي‌‏توان اميدوار بود كه تصميم‌‏گيرندگان ايران با توجه به اين قطعنامه، راهكارهاي واقع‌‏بينانه‌‏تري را اتخاذ كنند.
دبيركل نهضت آزادي ايران تصريح كرد: ايران مي‌‏توانست از ماه‌‏ها قبل در مورد قبول شرايط اتحاديه اروپا نگاه مثبت‌‏تري داشته باشد و توقف چرخه سوخت هسته‌‏اي را بپذيرد تا بحران را پشت سر گذارد چون پذيرفتن اين امر، راه را براي آماده‌‏سازي نيروگاه هسته‌‏اي بوشهر و شروع كار آن پس از ميلياردها دلار هزينه امكان‌‏پذير مي‌‏كرد.
يزدي مناسبات جهاني را متحول و تغييرپذير عنوان كرد و اظهار داشت: اگرچه اروپا به تعليق دائم غني‌‏سازي اصرار مي‌‏ورزد و ايران به تعليق داوطلبانه، اما هيچ چيز در مناسبات جهاني دائمي نيست و ايران مي‌‏تواند با پشت سر گذاشتن اين بحران، از تغييرات آينده بهره بگيرد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دبيركل نهضت آزادي ايران تغيير مذاكره‌‏كنندگان ايران توسط دولت جديد و جايگزيني افرادي را كه از تجارب ديپلماتيك كمتري برخوردار هستند، اشتباه دانست و خاطر نشان كرد: ايران مي‌‏تواند با كمي انعطاف شرايط قطعنامه را بپذيرد و مانع تشديد بحران شود زيرا ادامه اين بحران و ابعاد جديدي كه مي‌‏تواند ايجاد شود، به نفع منافع ايران نخواهد بود.

Copyright: gooya.com 2016