سه شنبه 5 مهر 1384

نعيمي‌پور: اصلاح‌طلبان درپي يافتن تريبون‌ و رسانه هستند، تلويزيون كروبي آقايان را ناراحت كرده است، ايسنا

* جبهه مشاركت به دنبال ائتلاف است

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي

محمد نعيمي پور ، عضو جبهه مشاركت ايران اسلامي، پس از بازديد از خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) به پرسش‌هاي خبرنگار ايسنا درباره مسايل مختلف روز پاسخ داد.

او درباره تفاوت دوران روزنامه سلام و دوران فعلي به لحاظ فضاي اطلاع‌رساني گفت:« دوره عوض شده است؛ آن موقع سلام صف‌شكني كرد و فضا را شكست. با وجود مديرمسؤولي مثل آقاي موسوي خوئيني‌ها و پشتوانه اعتباري كه در حاكميت داشت توانست فضا را تغيير دهد؛ هرچند كه تاب همان را هم نداشتند و سلام را به دادگاه كشيدند و براي اينكه ضرب شصت نشان دهند آقاي عبدي را گرفتند.»

نعيمي‌پور ادامه داد:« الآن فضا متفاوت است، اگر اين جناح وسليه‌اي براي گفتن ندارد، در جناح مقابل ديد خبرنگاري تغيير كرده است. صدا و سيما سعي مي‌كند فضاي كليشه‌اي گذشته را تغيير دهد و هرچند اصلاح‌طلبان تحت فشار و در مضيقه باشند جناح مقابل از درون دچار تنوع و تكثر مي‌شوند.»

اين عضو شوراي مركزي جبهه‌ي مشاركت در ادامه با اعتقاد بر اينكه فضاي كار خبرنگاري و اطلاع‌رساني در كشور ما چند پله ارتقاء پيدا كرده است، گفت:« اگر فضا باز شود كسي جلودار آن نيست. مثل ديگ زودپزي است كه هرچه فشار بيشتر شود كسي نمي‌تواند آن را بسته نگه دارد. بايد اجازه دهند اين تنفس آرام انجام شود. احتمال مي‌دهم كه مدت زيادي نمي‌توانند فضاي اطلاع‌ساني را بسته نگه دارند حتي احتمال مي‌دهم كه از جانب جناح راست به خاطر اختلاف سلايق رقابت و تنوع ايجاد شود.»

نعيمي‌پور افزود:« حتي زماني آنقدر نگاهها يكي بود كه يكي از بزرگان مي‌گفت همه روزنامه‌ها بايد يكي شود. نه به خاطر اينكه با تعدد روزنامه‌ها مخالف بود بلكه به‌خاطر اينكه تفاوتي بين آنها نبود و همه با يك عينك نگاه مي‌كردند، اما الان اين طور نيست و حتي در نوع نگاه روزنامه‌ها در يك طيف تنوع وجود دارد.»

از او پرسيديم كه آيا تنوع در روزنامه‌هاي جناح مقابل در نهايت موجب به حاشيه رانده شدن اصلاح‌طلبان در عرصه خبري نيست؟ به عقيده او اين يك سوءتفاهم است و گفت:« اصلاح‌طلبان حتما بايد به دنبال تريبون و رسانه باشند و به دست آوردن يك تربيون را دنبال مي‌كنند.»

اين عضو شوراي مركزي جبهه‌ي مشاركت ادامه داد:« يكي از جاهايي كه پاسخي براي آن وجود ندارد اين است كه چطور يك حزب را قانوني مي‌دانند ولي اجازه ندارد رسانه داشته باشد.»

نعيمي‌پور با اشاره به كانالهاي ديگر اطلاع‌رساني، تصريح كرد:« تلاش ما اين است كه از كانال‌هاي داخلي استفاده كنيم اما كانال‌هاي ديگري هم وجود دارد. عالي‌ترين سطح آن تلويزيون ماهواره‌اي است كه آقاي كروبي مطرح كرد و خيلي آقايان را ناراحت كرده است.»

اين نماينده سابق مجلس در پاسخ به اينكه آيا داشتن رسانه مشكل ارتباط آنها را با مردم حل خواهد كرد؟ گفت:« بايد بازنگري جدي در نوع برقراري ارتباط اصلاح‌طلبان با توده مردم انجام شود. سطح ارتباط ما تاكنون نخبگان را پوشش داده است اما سئوال اين است كه آيا با تحرك نخبگان مي‌توان بقيه جامعه را به حركت درآورد؟ پاسخ اين سئوال منفي است. بلكه بايد سطح تماس با توده مردم بيشتر شود كه گسترش تشكيلات حزب در همين راستا است.»

مدير مسؤول روزنامه توقيف‌شده «ياس نو» كه منتظر تشكيل هيأت منصفه براي تشكيل جلسه دادگاه است با توجه به اينكه در آستانه تشكيل هيأت منصفه هستيم، گفت:« هنوز احضاريه‌اي برايم نيامده است. بازپرس پرونده‌ام عوض شده و بازپرس جديد هم قرار است يك جلسه‌ بگذارد.»

وي در پاسخ به اينكه آيا با توجه به رايزني دبيركل مشاركت با رييس قوه‌ي قضاييه براي انتشار روزنامه احتمال مي‌دهد روزنامه‌اش رفع توقيف شود؟ گفت:« اگر قانوني عمل شود رفع توقيف مي‌شود.»

نعيمي‌پور در پاسخ به اينكه آيا در صورت رفع توقيف روزنامه را منتشر خواهد كرد يا خير؟ يادآور شد:« اگر اجازه انتشار بدهند و نظر حزب هم بر انتشار آن باشد، منتشر خواهيم كرد.»

گفت‌وگويمان به اجماع اصلاح‌طلبان و نزديكي جبهه مشاركت و مجمع روحانيون با توجه به فعال شدن موسوي خوئيني‌ها رسيد؛ نعيمي‌پور گفت:« نبايد درباره دور شدن و نزديك شدن قضاوتي كرد. مجمع روحانيون يك تشكيلات روحاني است كه به تناسب تصميمات درون تشكيلات خود تصميم مي‌گيرند و اگر نياز به تحرك داشته باشند آنها به مقتضاي وضعيت مجمع روحانيون مبارز عمل مي‌كنند.»

وي در پاسخ به اينكه آنها به تناسب جبهه مشاركت چه خواهند كرد؟ تصريح كرد:« ما به سهم خود ارتباطاتي داشته و داريم ولي آنها تصميم خواهند گرفت كه چه نوع ارتباطي با جبهه مشاركت داشته باشند.»

اين عضو جبهه مشاركت درباره احتمال ائتلاف اصلاح‌طلبان در شرايطي مانند انتخابات خاطرنشان كرد:« ائتلاف در انتخابات‌ها بيشتر مورد توجه قرار مي‌گيرد و براي ائتلاف بايد همه احزاب و گروهها تمايل داشته باشند؛ جبهه مشاركت براي انتخاباتهاي آتي به دنبال ائتلاف است.»

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي در پاسخ به اين سئوال كه انتخابات خبرگان اولين آزمون پيش‌روي اصلاح‌طلبان است آيا با مجمع روحانيون ائتلاف و يا حمايتي از آنها خواهند داشت؟ گفت:« انتخابات خبرگان متفاوت است. اگر مجمع روحانيون تشخيص بدهد كه بايد فعال شود؛ ما مضايقه‌اي براي حمايت و كمك به آنها نداريم.»

نعيمي‌پور كه در ايسنا حضور پيدا كرده بود، خبرگزاري دانشجويان ايران را صف‌شكن و پيش‌قراول در زمينه اطلاع‌رساني در دوره‌ي جديد معرفي كرد و گفت:« در دوران سلام منابع خبري ما فقط ايرنا و واحد مركزي خبر بودند و سعي مي‌كرديم مترجمي داشته باشيم و از منابع خارجي استفاده كنيم و با سيستم خبرنگاري منابع خبري را گسترش دهيم و اين سيستم در حد كمي پاسخگو بود با آغاز فعاليت خبرگزاريها با پيشگامي ايسنا اين فضا شكسته شد و حتي امروز بسياري از خبرگزاريها متكي به تحليل ايسنا هستند و ايسنا محيطي براي فعاليت جواناني شد كه امروز افراد پخته‌اي هستند و توانايي دنبال كردن اخبار چالش‌برانگيز را دارند.»

وي دورانديشي در تأسيس ايسنا را تضمين‌كننده عمر و بقاي آن برشمرد و گفت:« با وجود آنكه امروز رسانه‌هاي اينترنتي زيادي متولد شده است اما اگر با وسعت نظر نگاه كنيم هنوز ايسنا حرف اول را مي‌زند و اعتماد متقابلي كه ايجاد شده را نمي‌توان از دست داد و فراموش كرد.»

محمد نعيمي‌پور را در بيش از آنكه يك چهره‌ي سياسي بشناسند يك روزنامه‌نگار و چهره مطبوعاتي مي‌دانند؛ چه در روزنامه به قول خود «صف‌شكن» سلام و چه در دوران مجلس ششم كه علاوه بر راهروها و صحن مجلس كه در تعامل با خبرنگاران بود، هر هفته از سوي فراكسيون مشاركت تن به سئوالات خبرنگاران موافق و ناموافق مي‌داد.

بيماري كه در روزهاي پاياني مجلس ششم به سراغ او آمد باعث شد كه در پايان مجلس ششم كمتر در مقابل خبرنگاران ظاهر شود و شايد بدرقه مدير خبرگزاري شش ساله‌ي ايسنا بهانه‌ي خوبي بود تا با خبرنگاران ايسنا كه به اعتقاد او «صف‌شكن و پيش‌قراول» هستند ديداري داشته باشد؛ هرچند كه از ما قول گرفته بود كه مصاحبه نمي‌كند چون ورود جسته گريخته به مسائل سياسي را نمي‌پسندد، اعتقاد به پيوستگي او را از گفت‌وگوهاي خبري مقطعي بازمي‌دارد اما سوالات ما را در گپ و گفتي دوستانه با دقت و حوصله جواب مي‌داد كه از لابه‌لاي خاطرات او از دوران سلام و مجلس ششم حرف‌هايي هم براي مخاطبانمان نقل مي‌كنيم.

گفت‌وگو از خبرنگار ايسنا: مريم آريايي

Copyright: gooya.com 2016