جمعه 8 مهر 1384

حداد عادل: مايل نيستيم پرونده هسته‌اي ايران به شوراي امنيت واگذار شود، ايرنا

بيروت، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۴/۰۷/۰۸‬
خارجي. سياسي. لبنان. ايران. هسته‌اي.

"غلام علي حداد عادل" رييس مجلس شوراي اسلامي ايران گفت: مايل نيستيم كه پرونده‌ي هسته‌اي صلح‌آميز ايران به شوراي امنيت سازمان ملل متحد برود.

وي امروز جمعه با شركت در نشست مطبوعاتي در هتل "فنيقيه" غرب بيروت در پاسخ به سوال خبرنگار "رويترز" درباره ي واگذاري مساله‌ي هسته‌اي صلح‌آميز ايران به شوراي امنيت افزود: ما هيچ دليل حقوقي براي اين كار نمي‌بينيم.

رييس مجلس شوراي اسلامي خاطرنشان كرد: همكاري خوبي با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي داشته‌ايم و ظرف دو سال گذشته هرگونه اقدامي را براي اعتماد سازي از طريق اين همكاري انجام داده‌ايم.

وي گفت: آنچه ما مي‌خواهيم در چارچوب مقررات آژانس ياد شده است و اما آنچه آمريكا و اروپا از ما مي‌خواهند فراتر از اين مقررات است.

حداد عادل افزود: در زمان حاضر، ما با اصرار بر كسب حقوق قانوني خويش براي استفاده از انرژي هسته‌اي و چرخه‌ي سوخت تلاش مي‌كنيم و در پي آن هستيم تا مساله‌ي هسته‌اي ايران از طريق گفت وگو دنبال و حل شود.

وي گفت: فشار و تهديد براي واگذاري پرونده‌ي هسته‌اي ايران به شوراي امنيت وجود دارد و اين همان مساله‌اي است كه يك موضوع حقوقي را به يك موضوع سياسي تبديل كرده است.

رييس مجلس شوراي اسلامي تاكيد كرد: "شوراي امنيت سازمان ملل، آخر دنيا نيست!".

وي در پاسخ به سوال خبرنگار واحد مركزي خبر درباره ي تهديد اسراييل براي بمباران تاسيسات هسته‌اي ايران گفت: ايران آمادگي كامل دارد تا هرگونه تجاوزي را پاسخ دهد و رژيم صهيونيستي مي‌داند كه اگر مرتكب اشتباه حمله به تاسيسات هسته‌اي ايران شود، بازنده‌ي اصلي، آن رژيم خواهد بود.

حداد عادل در پاسخ به اين سوال كه آيا ايران قبل از نشست ماه نوامبر (آبان ماه) آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در وين، به غني‌سازي اورانيوم اقدام خواهد كرد يا خير، گفت: ما هيچ گاه غني‌سازي را شروع نكرده‌ايم كه بخواهيم بار ديگر از سربگيريم، آنچه اتفاق افتاده فعال شدن مركز يو.سي.اف در اصفهان است كه به معناي غني‌سازي نيست.

وي تصريح كرد: البته غني‌سازي را براي داشتن چرخه‌ي سوخت و استفاده صلح آميز در عرصه‌هاي برق، كشاورزي، بهداشت، درمان و صنعت حق خود مي‌دانيم.

رييس مجلس هفتم گفت: اين مجلس در زمان حاضر تمايلي به تصويب پروتكل الحاقي ندارد و در صورتي اين موضوع را تصويب مي‌كند كه حقوقي كه آژانس در خصوص انرژي هسته‌اي براي همه‌ي كشورها پيش بيني كرده، شامل ايران هم بشود.

وي افزود: پيوستن به هر سازمان بين‌المللي كه حق كشورها را ندهد و حقي را از آنها بگيرد، توصيه نمي‌كنيم.

خبرنگار شبكه‌ي تلويزيوني "ال بي‌سي لبنان" از حداد عادل پرسيد كه گفته مي‌شود "ايران، حزب الله را تشويق مي‌كند تا طرح و قطعنامه‌ي مربوط به خلع سلاح اين حزب را نپذيرد حتي اگر اسراييل از كشتزارهاي شبعا خارج شود، به اين دليل كه اگر ايران يك روز مورد تجاوز آمريكا و اسراييل قرار گرفت حزب الله از اين كشور دفاع كند".

رييس مجلس در پاسخ به اين سوال گفت: بيشتر ترس و نگراني حزب‌الله از حمله‌ي اسراييل به كشورهاي ديگر غير از ايران است و مساله‌ي سلاح اين حزب يك "مساله‌ي لبناني است و به هيچ وجه ارتباطي با ايران ندارد" و خود ملت و دولت لبنان بايد تصميم بگيرند.

حداد عادل تاكيد كرد: حزب الله يك واقعيت لبناني است ، در سال‌هاي سخت از استقلال لبنان دفاع و بهاي زيادي پرداخت كرده و به همين خاطر مورد قدرشناسي مردم آگاه لبنان قرار گرفته است.

وي گفت: ايران تاييد و پشتيباني معنوي از حزب الله مي‌كند و اين تاييد و پشتيباني ما با تاييد و پشتيباني مردم لبنان هماهنگ است.

رييس مجلس شوراي اسلامي اضافه كرد: هيچ كس در لبنان نگراني و ترس از جانب حزب‌الله و سلاح آن ندارد زيرا اين حزب بارها اعلام كرده است كه از سلاح خود در واكنش به تجاوز اسراييل استفاده مي‌كند و به نظر ما فشارها براي خلع سلاح حزب الله، طبيعي و موجه به نظر نمي‌رسد.

حداد عادل در پاسخ به سوال خبرنگار راديو "صداي لبنان" كه نظر تهران در مورد انفجارهاي هشت ماه گذشته در بيروت چيست، گفت: ايران هرگونه ترور در لبنان و هر كشور ديگري را محكوم مي‌كند زيرا ترور عاملي است كه آشوب به همراه دارد و پاي دخالت خارجيان را باز مي‌كند.

وي در پاسخ به اين سوال خبرنگار تلويزيون رسمي لبنان كه اگر اين كشور از سوريه جدا شود، موضع ايران چه خواهد بود و آيا از سوريه جانبداري خواهد كرد؟ ، گفت: ايران بر لزوم استقلال، ثبات، وحدت و امنيت لبنان تاكيد دارد و سوريه را همسايه‌ي بزرگ و مهم اين كشور مي‌داند و اكنون امكان برقراري روابط دوستانه ميان بيروت و دمشق وجود دارد و ما از اين روابط استقبال مي‌كنيم.

حداد عادل در پاسخ به سوالي درباره ي موضع ايران در قبال قعطنامه‌هاي بين‌المللي صادر شده در مورد لبنان مانند قطعنامه‌هاي ‪ ۱۵۵۹‬و ‪ ۱۵۹۵‬گفت:
مردم لبنان با يادآوري خسارت‌هايي كه در دوران جنگ داخلي (‪(۱۹۹۰ ۱۹۷۵‬ متحمل شده‌اند بايد هوشيار باشند كه دخالت بيگانگان به ايجاد آشفتگي و خروج لبنان از وضعيت كنوني منجر نشود.

حداد عادل در پاسخ به پرسش خبرنگار "ايرنا" كه با توجه به تغيير دولت در ايران و لبنان، آينده‌ي سياسي روابط دو دولت جديد را چگونه ارزيابي مي‌كند، گفت: اراده دولت‌هاي لبنان و ايران بر توسعه روابط در آينده است، چنين اراده‌اي در ميان مقام‌هاي تهران و بيروت وجود دارد و ما خوشبين هستيم و افق روشني را در اين ارتباط مي‌بينيم.

رييس مجلس شوراي اسلامي در توضيح اين افق روشن گفت: ايران به دليل داشتن تجربه‌ي بازسازي پس از جنگ تحميلي، جمعيت هفتاد ميليوني، تخصص كارشناسان و برخورداري از دانش فني و اقتصادي مي‌تواند با دولت جديد لبنان همكاري كند.

حداد عادل افزود: ايران و لبنان فرهنگ ديرينه دارند، مهد تمدن‌هاي كهن به شمار مي‌روند و روابط خوبي از ديرباز ميان اين دو كشور وجود داشته كه اكنون رو به گسترش است.

رييس مجلس شوراي اسلامي تاكيد كرد: لبنان مورد توجه ما است و در اين سفر ديدگاه‌هاي خود را به مقام‌هاي اين كشور منتقل و زمينه‌هاي همكاري را جست وجو كرديم.

حداد عادل در پاسخ به پرسش خبرنگار تلويزيون "المستقبل" كه آيا همكاري سه‌جانبه ايران، سوريه و لبنان به كاهش فشارهاي خارجي به گروه‌هاي لبناني مورد حمايت سوريه و ايران منجر مي‌شود يا خير، گفت: هدف ما از همكاري با مقام‌هاي دمشق و بيروت كمك به سوريه و بويژه لبنان بدون دخالت كردن در امور داخلي اين كشور است.

رييس مجلس افزود: مردم لبنان با تجربه و بلوغ سياسي خويش، قدرت اداره‌ي كشورشان را دارند و پشتيباني ما از حاكميت و ثبات لبنان به ضرر هيچ كس و هيچ كشوري نيست.

وي در پاسخ به سوالي درباره ي اظهارات "سعود الفيصل" وزير امور خارجه عربستان و اتهام دخالت ايران در عراق گفت: ايران روابط خوبي با عربستان دارد و همه از اظهارات فيصل شگفت زده شدند.

حداد عادل تاكيد كرد: هيچ سند و مدركي از ناحيه وي و ديگران كه ايران را متهم به دخالت در امور داخلي عراق مي‌كنند، ارايه نشده است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي ابراز عقيده كرد: اطلاعاتي كه به وزير امور خارجه عربستان داده شده اطلاعاتي اشتباه بوده است.

رييس مجلس شوراي اسلامي در ادامه گفت: واقعيت عراق حكايت از اين دارد كه صحبت از دخالت ايران براي ايجاد ناامني در عراق غير منطقي است زيرا از يك سو گفته مي‌شود ايران طرفدار شيعيان عراق است و از سوي ديگر بيشترين ترورها و كشتارها در ماه‌هاي گذشته متوجه شيعيان بوده است و اين دو قابل جمع نيست.

حداد عادل در پاسخ به سوالي درباره ي اتهام كوشش ايران براي ايجاد "هلال شيعي" در منطقه از تهران تا بغداد، دمشق و بيروت، گفت: اين صحبت‌ها براي آشفته كردن فضاي سياسي است، ما از حاكميت، تماميت، استقلال، ثبات و امنيت عراق، لبنان و سوريه پشتيباني مي‌كنيم زيرا ثبات اين كشورها به سود خاورميانه و نيز ايران است.

رييس مجلس شوراي اسلامي ايران كه ديروز پنجشنبه براي سفر رسمي سه روزه وارد بيروت شد تا كنون با مقام‌هاي سياسي و مذهبي لبنان ديدار و گفت وگو كرده و قرار است فردا شنبه از مناطق جنوب اين كشور بازديد كند.

حداد عادل عصر شنبه بيروت را به مقصد دمشق ترك خواهد كرد.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'حداد عادل: مايل نيستيم پرونده هسته‌اي ايران به شوراي امنيت واگذار شود، ايرنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016