یکشنبه 10 مهر 1384

حسن خميني: به مناسبت نيمه شعبان در تلويزيون بعضا مطالبي مطرح شد كه با هيچ يك از مباني ديني نمي‌ساخت و حتي به نظر مبتذل مي‌رسيد، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي

حجت‌الاسلام‌والمسلمين سيد حسن خميني نوه‌ي بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران در ديدار جمعي از دست‌اندركاران خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) كه در جماران انجام شد از نبرد سخت ميان تحجر و سكولاريسم در جامعه‌ي ايران سخن گفت و اظهار داشت كه جريان اصيل ديني در ميان اين دو، با تهديد مواجه شده به گونه‌اي كه حتي خطر و احتمال فداشدن آن نيز وجود دارد.

به گزارش ايسنا، به گفته‌ي وي از يك سو تفكر سكولاريسم با نظريه‌ها و پژوهش‌هاي بسياري كه پيرامون آن صورت گرفته به جدايي دين از جامعه اصرار دارد و از سوي ديگر عده‌اي براي مقابله با آن به ترويج دين احساسي كه از درون‌مايه‌اش ديني خرافي، متحجر و ظاهربين نشأت مي‌گيرد مي‌پردازند و با ترويج آن قصد دارند در مقابل سكولاريسم بايستند.

وي با تأكيد بر اينكه كه انتهاي اين دو جريان (دين خرافي و سكولاريسم) چندان تضادي با هم ندارد و هر دو به جدايي دين از جامعه مي‌انجامد، هشدار داد:« اين دو جريان دين را امري شخصي و جدا از فضاي جامعه مي‌دانند اگرچه در ابتداي امر به شكلي مخالف و در تضاد هم مطرح مي‌شوند، ولي نهايتا به يك نتيجه‌ي واحد دست مي‌يابند؛ همچنان كه تفكر حجتيه به عنوان يك تفكر متحجر به جدايي دين از جامعه دامن مي‌زد.»

حجت‌الاسلام‌والمسلمين سيدحسن خميني با بيان اينكه فضاي جامعه‌ي امروز ايران از نگاه ديني حاكي از آن است كه كساني وارد عرصه‌ي ديني مي‌شوند كه يا از زوايه‌ي انتلكتوالي به دين مي‌نگرند و يا تفكري خرافي به آن دارند، ادامه داد:« اين روزها به مناسبت نيمه شعبان و ميلاد حضرت امام زمان (عج) در تلويزيون بعضا مطالبي مطرح مي‌شد كه با هيچ يك از مباني و زواياي ديني نمي‌ساخت و حتي به نظر مبتذل مي‌رسيد. اين مطالب به عنوان ترويج مقدسات مطرح مي‌شود ولي پشت آنها مباحثي احساسي است و مطرح‌كنندگان آن بر اين باورند كه با دين عوامانه مي‌توانند به ترويج دين در جامعه بپردازند.»

وي دين در جامعه را به قطاري تشبيه كرد كه لوكوموتيوي قوي دارد و تمامي واگن‌ها را مي‌كشد. اين همان تفسير از دين است كه منجر به پيروزي انقلاب اسلامي شد ولي در حال حاضر برخي با اعتقاد بر اينكه لوكوموتيو اين قطار ضعيف شده و واگن‌هاي آن يا از خط خارج و يا دچار مشكلاتي شده‌اند معتقدند كه دين عقل‌گراي منطقي ديگر توان كشيدن اين قطار را ندارد، به همين خاطر لوكوموتيو احساسات و خرافات را در كنار آن لوكوموتيو قبلي قرار داده و مي‌خواهند اين قطار را با هر دو اين لوكوموتيوها به جلو حركت دهند درحالي كه اين دو لوكوموتيو در تضاد با هم هستند و به يك سو نمي‌روند و همديگر را تضعيف مي‌كنند.

نوه‌ي بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران در ادامه از ايسنا به‌عنوان رسانه‌اي ياد كرد كه مي‌تواند در اين زمينه مفيد واقع شود و شاهراهي را از ميان دو بيراهه‌ي سكولاريسم و تحجر شناسايي كرده و آن را بشناساند يعني نه در مقابل سكولاريسم و دين اجتماعي‌گريز به دام تحجر و خرافه برود و نه در مقابله با خرافه به نفي باورهاي ديني بپردازد.

به اعتقاد وي اين كاري بس دشوار است و او نيز در طول اين روزها به همان مي‌پردازد، ولي با تعميق بيشتر فكري مي‌توان آن را شناخت و به آن نزديك شد.

سيد حسن خميني از عملكرد بزرگاني ياد كرد كه به شناسايي اين راه پرداخته بودند و 27 سال پيش انقلابي خرافه‌گريز را بنيان نهادند.

نوه‌ي معمار انقلاب اسلامي نزاع ميان تحجر و سكولاريسم را به دو سنگ آسياب تشبيه كرد كه تفكر ديني در ميان آنها تحت فشار است و در نهايت مورد لطمه قرار مي‌گيرد ولي آن دو سنگ بر جاي مي‌مانند.

به گزارش خبرنگار ايسنا، وي در ادامه‌ي اين مراسم به گفت‌وگو با دست‌اندركاران ايسنا پرداخت و به سئوالات آنان پاسخ گفت.

سيد حسن خميني در پاسخ به اينكه چگونه مي‌توان به نشر تفكر و راه امام پرداخت و وظيفه‌ي يك رسانه در اين ميان چيست؟ گفت:« امام خميني (ره) امروز ديگر در ميان ما نيست و نيازي هم به تعريف و تمجيدهاي ما ندارد ولي معتقدم كه جامعه‌ي ما و فرداي جامعه‌ي ما به امام محتاج است.»

وي افزود:« از نظر تبليغاتي درست نمي‌دانم كه به واسطه‌ي نسبتي كه با امام دارم در هر موقعيت بنشينم و در اين باب صحبت كنم. اگرچه ممكن است انتقاداتي مبني بر كوتاهي‌هايي در اين زمينه باشد ولي همواره تلاشم اين بوده كه همه با هم در اين زمينه بكوشند و اين احتياج امروز جامعه را مرتفع سازند.»

اين يادگار بنيانگذار انقلاب، وفاداري و تلاش ايسنا براي شناسايي اين انديشه و تداوم راه امام خميني (ره) را از نقاط قوت اين رسانه برشمرد و گفت كه بي‌اغراق در اين زمينه به آن نمره‌ي بالايي مي‌دهد چراكه بر خلاف بسياري از رسانه‌ها كه ترويج يك تفكر را به منزله‌ي شعار به نفع آن مي‌دانند، به شعارزدگي مبتلا نشده و در حين فعاليت خود نيز اصول آن تفكر را فراموش نكرده است، بلكه برخوردي فعال، مثبت و حرفه‌اي از خود به نمايش گذاشته است.

به اعتقاد وي ادامه‌ي راه و انديشه‌ي امام تنها به بستگان نسبي ايشان محدود نيست و تمامي كساني كه نسبت به امام احساس دين مي‌كنند بايد براي تداوم آن انديشه بكوشند.

به گزارش ايسنا سيد حسن خميني همچنين در پاسخ به سئوال ديگري مبني بر اينكه چگونه مي‌توان آزادي بيان و مطبوعات را فراهم آورد و نقش مسؤولان و سران نظام در تحقق آن چيست؟ اظهار داشت:« آزادي يك امر باارزش است و هيچ تضادي با مباني ديني ندارد. به نظر من اگرچه برخي حق را گرفتني و يا حق را دادني مي‌دانند، مقولاتي چون حق و آزادي يادگرفتني هستند. اگر بخواهيم نظم جامعه را همچنان حفظ كنيم بايد حق را ياد بگيريم.»

وي از دولت خاتمي به عنوان دولتي ياد كرد كه آستانه تحمل مسؤولان و نهادهايي را كه تا پيش از آن بسياري از چيزها را برنمي‌تافند بالا برده است.

وي خطاب به حاضران گفت:« اين دستاورد بزرگ در نتيجه‌ي تلاش امثال شما و فعالان مطبوعاتي بوده است اگرچه ممكن است فضاي مطبوعاتي كنوني به نظر شما بهار مطبوعات نباشد.»

فرزند يادگار حضرت امام در پايان سخنان خود از زحمات خبرگزاري دانشجويان ايران، به ويژه شخص دكتر فاتح تشكر و اظهار اميدواري كرد اين رسانه پويا با موفقيت بيشتري به فعاليت خود ادامه دهد.


در ابتداي اين ديدار ابوالفضل فاتح مديرعامل خبرگزاري دانشجويان ايران طي سخناني ضمن تجليل از شخصيت والاي بنيانگذار كبير انقلاب اسلامي حضرت امام خميني (ره) و قدرداني از حمايت‌ها و رهنمودهاي بيت عظيم‌الشان ايشان به ويژه شخصيت حجت‌الاسلام والمسلمين سيدحسن خميني از حضور در اين محضر ابراز خرسندي كرد.

وي معرفت‌بخشي ، پيام‌آوري و تعميق آگاهي‌ها را جزو ذات و ويژگي انقلاب اسلامي برشمرد و تصريح كرد: فقدان نگاه استراتژيك به رسانه در كشور در حالي به يك عارضه تبديل شده است كه امروز بخش بزرگي از اخبار جهان متعلق به منطقه و ايران است اما سهم ما در تامين اين اخبار اندك و يا در انحصار رسانه‌هاي فرامنطقه‌يي ايست.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي ضمن تقدير از جهاد دانشگاهي و مديريت آن و با سپاسگزاري از خبرنگاران، مديران، دبيران، سردبيران و ساير كاركنان ايسنا آنان را بهترين نسل رسانه‌يي و روزنامه‌نگاري كشور برشمرد و افزود:« در ايسنا ثابت شد كه هرگاه به جوانان و انگيزه‌هاي پاك آنان اعتماد شود، بلندترين قله‌هاي موفقيت در دسترس خواهد بود.»

Copyright: gooya.com 2016