سه شنبه 12 مهر 1384

حجاريان درباره جبهه دموكراسي ‌و حقوق بشر: ملي - مذهبي‌ها هستند، خط امامي‌ها هم هستند! ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي


سعيد حجاريان با اشاره به تحركات اصلاح‌طلبان براي تشكيل يك جبهه فراگير اظهار اميدواري كرد كه اين امر به يك نتيجه مطلوب برسد.

اين عضو شوراي مركزي جبهه مشاركت درگفت‌وگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، درباره جبهه دموكراسي و حقوق بشر و با اشاره به جلسات مقدماتي تشكيل اين جبهه گفت:« در جلسات قبل بحث‌هايي مربوط همگرايي در موضوع دموكراسي و حقوق بشر مطرح شده بود.»

وي افزود:« مشكل اصلي اين جبهه تهيه اساسنامه است. بعد از تهيه اساسنامه كار راحت‌تر پيش خواهد رفت.»

وي تركيب افرادي كه در جلسات جبهه دموكراسي و حقوق بشر شركت مي‌كنند را متشكل از اعضاي جبهه مشاركت، ملي – مذهبي‌ها، نهضت آزادي و برخي NGOها عنوان كرد و درباره حضور نيروهاي خط امامي نيز گفت:« بله اين افراد هم حضور دارند.»

همچنين در حاشيه كنگره هشتم جبهه مشاركت وقتي كه خبرنگاران از مصطفي معين درباره جبهه دموكراسي و حقوق بشر كه تشكيل آن وعده‌ي وي در زمان انتخابات بود سوال كردند او پاسخ داد كه به نتايج خوبي ‌رسيده‌اند.

اما حجاريان پيش از اين نيز در گفت‌وگو با ايسنا جبهه‌ي دموكراسي و حقوق بشر را داراي پتانسيل فراگيرشدن معرفي كرده و گفته بود:« من صلح درمسائل بين‌المللي را به دموكراسي و حقوق بشر در اين جبهه اضافه مي‌كنم و معتقدم كه همين سه مورد در شرايط فعلي براي ما كافي است. ما هنوز در مرحله‌ي تعيين استراتژي و اساسنامه حزب هستيم و با روشن شدن اين موارد ميزان فراگير بودن آن مشخص مي‌شود.»

وي درباره‌ي اين‌كه چرا با اضافه كردن موارد ديگري به عنوان اين جبهه، امكان فراگيرترشدن آن را بيشتر نمي‌كنند؟ اظهار داشت:« زياد‌كردن موضوعات كار را سخت مي‌كند. در جبهه ملي فقط يك موضوع مطرح بود آن هم ملي شدن صنعت نفت بود.»

در همين ارتباط دبيركل جبهه‌ي مشاركت ايران اسلامي نيز كه حزبش پيگير اصلي تشكيل ججبه دموكراسي و حقوق بشر است ، درباره‌ي اجماع اصلاح‌طلبان با اعتقاد براينكه تحولاتي كه دركشور صورت گرفته الزام ايجاد مي‌كند كه مجموعه‌هاي جديدي از تركيب مجموعه‌هاي قبلي و گروه‌هاي جديد تشكيل شود، به خبرنگار ايسنا گفته بود:« ما به يك نقطه رسيده‌ايم كه در شرايط فعلي كشور كه ما مي‌خواهيم كار قانوني كنيم، حتما بايد با ائتلاف كار را پيش برد.»

دبير كل جبهه‌ي مشاركت، با بيان اينكه حزب متبوعش خود را مقيد نمي‌كند كه حتما عضو يك جبهه باشد، تصريح كرد:« ما مي‌توانيم عضو جبهه‌هاي مختلفي باشيم و با توجه به ساختار و جايگاه مشاركت در جامعه‌ي سياسي امروز احتمال اينكه بتوانيم مثلا با ملي – مذهبي‌ها و نهضت آزادي از يك‌سو و با خط امامي‌ها از سوي ديگر ارتباط داشته باشيم وجود دارد. مي‌توانيم در يك جايگاه وسط بايستيم و دست‌مان را به دو طرف دراز كنيم.»

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي ادامه داد:« اينكه جبهه‌ي مشخصي براي حركت آينده تعريف شده و شكل گرفته باشد، چنين چيزي مطرح نيست و درحال بررسي است. بعد از انتخابات جبهه‌ي دوم خرداد ركود دارد؛ تماس‌هايي را با دوستمان‌مان داريم تا ببينيم اين جبهه را بايد چه كرد؟ برخي معتقدند كه مي‌تواند ادامه يابد و برخي معتقدند كه نمي‌شود.»

خاتمي با اشاره به جلساتي كه براي تشكيل جبهه‌ي دموكراسي و حقوق بشر برگزار كرده‌اند، يادآور شد:« ديدگاه جبهه‌ي مشاركت اين است كه جبهه‌ي دموكراسي و حقوق بشر نبايد به عنوان يك جريان رقابت انتخاباتي وارد شود، بلكه بايد از حقوق بشر دفاع كند، آموزش دهد و از حقوق مردم دفاع كند. جبهه‌ي دموكراسي و حقوق بشر ايده‌اي است كه ما در كليات قبول داريم اما اينكه چه كساني مي‌توانند عضو آن باشند و حركات آينده‌اش بايد چه باشد درحال بررسي است.»

Copyright: gooya.com 2016