جمعه 15 مهر 1384

جلال طالباني: ايران و عراق هر دو قربانيان "صدام حسين" هستند، ايرنا

لندن، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۴/۰۷/۱۵‬
خارجي. سياسي. انگليس. طالباني.

رئيس جمهوري عراق گفت: دو ملت ايران و عراق هر دو قرباني تجاوزگريهاي رژيم "صدام حسين" بوده و از سرنگوني وي خشنودند.

"جلال طالباني" رييس جمهوري عراق روز پنجشنبه برگزاري همه‌پرسي قانون اساسي در عراق را نقطه عطفي در روند استقرار دموكراسي در اين كشور خواند.

طالباني اين‌مطلب را درسخنراني خود تحت عنوان "ساخت يك عراق دموكراتيك، صلح‌آميز و امن چالشي براي همه" درمحل "انستيتو سلطنتي روابط بين‌الملل" (چتم هاوس) در لندن مطرح كرد.

"لرد روبرتسون" نماينده مجلس اعيان انگليس و فرمانده سابق نيروهاي "ناتو" ميزبان رييس جمهوري عراق در اين نشست بود.

"هوشيار زيباري" وزير خارجه عراق، "دكتر الشيخلي" سفير عراق در لندن و چند تن از مسوولان دولت عراق در اين نشست طالباني را همراهي كردند.

طالباني پس از تشريح وضع عمومي عراق گفت: همه گروههاي نژادي و مذهبي عراق در تدوين قانون اساسي جديد اين كشور نقش داشته‌اند.

وي تاكيد كرد: مردم عراق تاكنون با وجود تهديدهاي تروريستي به‌خوبي از روند دموكراسي حمايت كرده‌اند و ‪ ۸/۵‬ميليون عراقي در انتخابات سراسري ‪۲۳‬ ژانويه شركت كردند، در حالي كه در مصر فقط يك چهارم واجدان شرايط در انتخابات رياست جمهوري مشاركت كردند.

رئيس جمهوري عراق گفت: دموكراسي نوپاي عراق در حال حاضر از جانب گروهي اقليت در معرض خطر قرار گرفته است.

"مجرماني كه توسط القاعده به روشهاي انتحاري متوسل مي‌شوند سعي دارند عراق را ناپايدار و آن را به جنگ با همسايگانش وادار كنند."
طالباني گفت: اين دسته، هر كسي را در هر جايي از دنيا خواه در لندن يا نايروبي يا شرم‌الشيخ هدف قرار مي‌دهند ولي با توجه به ضربه‌پذيري عراق از اين كشور بيشتر بهره مي‌گيرند.

وي درباره زمان بازگشت نيروهاي انگليسي به كشورشان گفت كه اميدوار است اين واقعه هر چه زودتر اتفاق بيافتد ولي بدون آن كه برنامه زمانبندي شده‌اي براي پايان اشغال عراق اعلام كند، تصريح كرد: در شرايط فعلي خروج نيروهاي چند مليتي از عراق مي‌تواند به معناي پيروزي تروريستها قلمداد شود و درست نيست.

طالباني درپاسخ به پرسش يك خبرنگار كه خواستار "توضيح صريح وي درباره دخالتهاي ايران و سوريه در امور عراق" شد، گفت: ايران آزادي عراق، دولت عراق و مجلس عراق را به رسميت شناخته است.

"شايعاتي مطرح است كه ايران در امور عراق دخالت كرده است، ولي از نظر ما تاييد شده نيست و ايران نمي‌تواند دولتي دوست‌تر از آنچه در حال حاضر در بغداد مستقر است، بيابد."
رئيس جمهوري عراق گفت: دو ملت ايران و عراق هر دو قرباني تجاوزگريهاي رژيم "صدام حسين" بوده و از سرنگوني وي خشنودند.

زماني كه وي با اصرار اين خبرنگار مبني بر اين كه ايران ممكن است اصولا با استقرار دموكراسي در عراق مخالف باشد، روبه‌رو شد، پاسخ داد: برخي از همسايگان ما بااين موضوع مخالفند و همين امر نيز ريشه بسياري از درگيرهاي جاري را تشكيل مي‌دهد.

طالباني در عين حال گفت: در حال حاضر خبرهاي خوبي مرتبا از ايران دريافت مي‌شود و نشان مي‌دهد كه تهران از استقرار نظم و ثبات در عراق حمايت مي‌كند.

طالباني در پاسخ به پرسشهاي چند خبرنگار عرب كه درباره اظهارات وزير كشور عراق عليه دولت سعودي كنجكاوي كردند، گفت: اظهارات اين وزير نشانگر مواضع دولت عراق نيست.

وي، بيان نقطه‌نظرهاي متفاوت در ميان اعضاي كابينه دولت فعلي عراق را امري متداول دانست و گفت كه اين وضع ناشي از شرايط جاري در عراق است.

"محمد حسين عادلي" سفير جمهوري اسلامي ايران در لندن نيز در اين نشست در مقام پرسش به طرح ديدگاه‌هاي جمهوري اسلامي ايران درباره دولت جديد عراق پرداخت.

وي گفت: ايران و عراق هر دو از خشونتهاي صدام حسين خسارت ديده‌اند و مردم ايران بسيار از رفتن صدام حسين و روند پايدار شدن حكومت و استقرار دموكراسي در عراق خشنودند.

عادلي افزود: ايران هركاري كه لازم باشد در اين راستا براي كمك به مردم عراق انجام مي‌دهد.

وي از طالباني پرسيد "به نظر شما با توجه به چنين پيشينه مفصلي از روابط دوستانه بين اين دو ملت چرا برخي تلاش مي‌كنند كه آنها را دشمنان يكديگر قلمداد كنند"؟
عادلي پرسش خود را اينطور ادامه داد كه "چه دولتهايي در منطقه در صدد هستند تا بين دولت عراق و گروههاي تروريستي در اين كشور نشستهاي ميانجي- گرانه برگزار كنند"؟
طالباني ضمن تاييد اظهارات عادلي گفت: بسياري مايل نيستند روابط ايران و عراق نزديك باشد.

وي، اين افراد را "شوونيستهاي" عرب معرفي كرد و گفت: آنها به غلط تصور مي‌كنند نزديكي عراق و ايران به معناي از دست رفتن عراق از جمع كشورهاي عربي است.

"اين درست نيست چون عراق كشوري عربي ولي متشكل از فرهنگهاي مختلف است."
طالباني در پاسخ به پرسش دوم عادلي گفت: تروريستها در عراق چند دسته‌اند كه يكي از آنها "تكفيريون" به سركردگي "الزرقاوي" است.

وي گفت: به اعتقاد اين گروه، شيعيان و كردها هر دو واجب‌القتل هستند.

رييس جمهور عراق افزود: اين دسته مجرمند و دولت عراق هرگز با آنها مذاكره نخواهد كرد.

"اما برخي عراقيها به اشتباه دست به كارهاي تروريستي مي‌زنند كه ما مي‌توانيم با آنها گفت‌وگو و ايشان را وارد روندهاي دموكراتيك كنيم.

طالباني سومين گروه تروريستي در عراق را طرفداران صدام حسين معرفي كرد و گفت: با اين گروه نيز در حال حاضر امكان مذاكره وجود ندارد.

"اما اگر صداميها نظام موجود را بپذيرند و حاضر شوند در چارچوب آن فعاليت كنند، با اين دسته نيز مي‌توان وارد مذاكره شد."
وي افزود: "روند انتخابات اخير در عراق شيعيان و كردها را به قدرت رساند و اين مطلبي است كه همگان از آن استقبال نمي‌كنند."
"سر جرمي گرين استاك" نخستين نماينده رسمي دولت بريتانيا در عراق نيز در اين نشست ابراز عقيده كرد: اگر دولتي مقتدر و قوي در عراق ايجاد نشود امكان موفقيت در اين كشور كم است.

وي گفت كه يكي از دلايل كناره‌گيري او از سمت نمايندگي بريتانيا نيز اعتقادش به ايجاد دولتي مقتدر مركزي به جاي يك دولت فدرالي در عراق بوده است و از طالباني پرسيد "آيا انتظار ندارد در صورت فدرالي شدن عراق هرج و مرج افزايش يابد"؟

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

طالباني در پاسخ گفت: حكومت فدرالي به معناي ايجاد حكومتهاي مستقل نيست و همه آنها در چارچوب مرزهاي ملي عراق فعاليت خواهند كرد.

وي تلاش براي ايجاد كردستاني كاملا مستقل را بشدت رد كرد و گفت: حتي در دوران صدام حسين هم در هيچ نشست مجالس محلي كردستان، سخني از تلاش براي استقلال كامل مطرح نشده بود.

به گفته طالباني، ايجاد دولتي متمركز و قوي در عراق مي‌تواند به احياي دوباره ديكتاتوري منتج شود. وي تاكيد كرد: بايد دولتي استقرار يابد كه همه گروههاي قومي و مذهبي در عراق از آن حمايت كنند.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'جلال طالباني: ايران و عراق هر دو قربانيان "صدام حسين" هستند، ايرنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016