یکشنبه 17 مهر 1384

آصفي: رييس جمهوري آمريكا خود را در مقابل جهان اسلام قرار داده است، ايرنا

تهران ،خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۴/۰۷/۱۷‬
داخلي. سياسي. آصفي.

سخنگوي وزارت امور خارجه در واكنش به اظهارات رييس جمهوري آمريكا و تهديد عليه ايران، گفت: بوش خود را در مقابل جهان اسلام قرار داده است ، اين به نفع دولت آمريكا نيست و من براي ملت آمريكا به خاطر چنين رييس جمهوري متاسفم .

به گزارش خبرنگار سياسي ايرنا، حميدرضا آصفي روز يكشنبه در جلسه هفتگي با خبرنگاران داخلي و خارجي افزود: اظهارات مقامات آمريكايي در مورد فعاليت‌هاي صلح آميز هسته‌اي ايران ضد و نقيض و پر ابهام است .

آصفي تاكيد كرد: اگر سلاح هسته‌اي بد است، چرا آمريكا آن را از بين نمي‌برد و نهضتي براي از بين بردن سلاحهاي هسته‌اي در دنيا ايجاد نمي‌كند.

وي افزود: ما بارها اعلام كرده‌ايم كه به دنبال سلح هسته‌اي نيستيم ، آمريكا بي‌جهت دنبال تحت تاثير قرار دادن افكار عمومي است .

سخنگوي وزارت امور خارجه به مقامات آمريكايي توصيه كرد كه اگر مي خواهند ارزيابي درستي از خود داشته باشند به قضاوت افكار عمومي دنيا در مورد خود مراجعه كنند.

وي در پاسخ به سوالي در خصوص اعطاي جايزه صلح نوبل به البرادعي گفت : ما به البرداعي تبريك مي‌گوييم و فكر مي‌كنيم ايشان بايد تلاش كند كه آژانس از رويكرد حرفه‌اي و تخصصي خود دور نشود.

آصفي ابراز اميدواري كرد، البرادعي بتواند آژانس را از بازيهاي سياسي و دسته بنديهاي سياسي دور كند و با رويكرد حرفه‌اي و تخصصي مسايل را دنبال كند.

وي با اشاره به سخنان اخير دبير كل آژانس بين‌المللي انرژي هسته‌اي مبني بر بستن پرونده ايران در آژانس،گفت : اين حرف ما هم هست ،ما همكاري خوب و سازنده‌اي با البرادعي داشتيم و اين همكاري را ادامه خواهيم داد.

سخنگوي وزارت امورخارجه همچنين در پاسخ به سوالي در خصوص وضعيت مذاكرات هسته‌اي ايران و ادامه اين مذاكرات، گفت: براي ادامه مذاكرات طرحهاي جديدي داريم كه در آينده‌اي نزديك اعلام خواهيم كرد.

آصفي گفت : گفت و گوها را درسطوح مختلف ادامه خواهيم داد و در همين راستا وزير امور خارجه در آينده‌اي نزديك به چين سفر خواهد كرد و هيات هاي مختلفي به آمريكاي لاتين،آسيا،كشورهاي عربي و حتي اروپا اعزام خواهند شد.

وي تاكيد كرد:از مذاكره پرهيز نداريم و معتقديم با مذاكره مي‌توان، پرونده را به جلو پيش برد و راههاي ديگري همچون تهديد، نتيجه نخواهد داشت.

سخنگوي وزارت امورخارجه اظهار داشت : مواضع ايران بسيار روشن است و ما از حقوق خود نمي‌گذريم.

سخنگوي وزارت امورخارجه درپاسخ به سوالي درخصوص سفرهاي مقامات جمهوري اسلامي ايران به سوريه، گفت: روابط ما با سوريه از پروتكل و تشريفات خارج است و هرگاه نياز به تبادل نظر باشد، اين كار انجام خواهد شد.

آصفي افزود: در سفرهاي رييس مجلس شوراي اسلامي و دبيرشوراي عالي امنيت ملي به كشور سوريه مباحث خوبي مطرح شود و با توجه به اهميت مقطع زماني و سوء استفاده رژيم صهيونيستي از خلاء كنوني در منطقه، يكي از موضوعات جدي مورد بحث در اين ديدارها بود.

سخنگوي وزارت‌امورخارجه، همكاري‌هاي دو كشور، موضوع لبنان و عراق را از ديگر موضوعات مورد بحت بين مقامات ايراني و سوري عنوان كرد.

خبرنگاري با اشاره به سخنان وزير امور خارجه ايران پس از بازگشت از سفر دوره‌اي خود به كشورهاي حاشيه خليج فارس، مبني بر تجديد نظر ايران در اقدامات داوطلبانه درصورت ارجاع پرونده ايران به شوراي امنيت، از سخنگوي وزارت امور خارجه پرسيد،اين اقدامات چيست، آصفي در پاسخ گفت: در بيانيه‌اي وزارت‌امورخارجه اين موضوع به روشني مطرح شد.

تقاضاي ورود به ايران از سوي يك هيات انگليسي در روز ‪ ۱۳‬آبان، يكي ديگر ازسوالاتي بود كه از سخنگوي وزارت امور خارجه پرسيده شد، آصفي در پاسخ گفت: وزارت امور خارجه اين درخواست را بررسي مي‌كند و نظر خود را اعلام خواهد كرد هنوز نظري درخصوص اين سفر داده نشده است.

خبرنگاري پرسيد، با توجه به اتهامات اخير توني بلر عليه ايران، ادامه مذاكرات با انگليس را چگونه ارزيابي مي‌كنيد، آصفي در پاسخ گفت: ما نمي خواهيم انگليس را از ادامه مذاكرات هسته‌اي بيرون بگذاريم.

آصفي در عين حال افزود: اتهاماتي كه انگليسي‌ها به ايران زدند در جاي خود پاسخ لازم را گرفتند و ما موضوعات را با يكديگر خلط نمي‌كنيم.

سخنگوي وزارت امور خارجه تاكيد كرد: مذاكرات هسته‌اي يك شان و جايگاه دارد و اتهامات انگليس بحث ديگري دارد و اين ما هستيم كه مدعي هستيم انگليس در جنوب ايران مشكل درست كرده و انگليس در جايگاه متهم است و حق اتهام زدن به ايران را ندارد.

آصفي تصريح كرد: البته اينگونه اظهارات فضا رانامطلوب مي‌كند اما اين موضوعات بايد از هم تفكيك شود،البته اميدواريم انگليسي‌ها در آينده چنين اظهاراتي نداشته باشند.

خبرنگاري درخصوص سفر وزير امور خارجه به كشورهاي منطقه و لغو سفر به سوريه و عربستان سوال كرد، آصفي در پاسخ ، سفر وزير امور خارجه به كشورهاي منطقه را بسيار مهم و مثبت ارزيابي كرد و گفت: آقاي متكي حامل پيام رييس جمهوري به‌اين كشورها براي ايجاد روابطي محكم و بااحترام‌بودند.

آصفي بااشاره به اينكه جمهوري اسلامي ايران با كشورهاي همسايه موضوعات و علايق بي‌شماري براي همكاري دارد، گفت: تاريخ سفر به عربستان تنظيم نشد و وزير امور خارجه عربستان نيز كه براي معالجه عازم كشور ديگري بود در تماس تلفني با آقاي متكي از اينكه تاريخ سفر تنظيم نشد ، اظهار تاسف نمود.

وي در ادامه در پاسخ به سوالي درخصوص آغاز مجدد مذاكرات و دعوت از ايران براي ادامه مذاكرات، گفت: دعوت براي ادامه مذاكرات طرفيني است و طرفين اظهار آمادگي كرده‌اند، طرحهايي نيز درحال تدوين است و هيات‌هايي هم اعزام خواهند شد، بايد منتظر بود نتيجه را ديد.

از سخنگوي وزارت امور خارجه درخصوص قطعنامه حقوق بشر توسط كانادا عليه ايران سوال شد، آصفي در پاسخ گفت: متاسفانه كانادا از يكي دو سال قبل رويكرد بسيار نامناسبي درمورد ايران اتخاذ كرده كه براي دولت كانادا نيز منتج به فايده نبوده است.

آصفي ادامه داد: فكر مي‌كنيم دولت كانادا بايد با مرور يكي دو سال گذشته، روش و رويكرد خود را عوض كند زيرا خود كانادا يكي از كشورهايي است كه حقوق اقليتها بخصوص بوميان را نقض مي‌كند و كارنامه و پرونده روشني در زمينه رعايت حقوق بشر ندارد.

خبرنگاري از سخنگوي وزارت خارجه پرسيد آيا علاه بر دعوتها و يادآوري ضرورت ادامه مذاكره از سوي كشورهاي مختلف، آيا در روزهاي آينده مذاكره‌اي صورت خواهد گرفت، آصفي در پاسخ گفت: تمايل ادامه مذاكره وجود دارد، اما اينكه چه زماني ، كجا و چگونه باشد بايد تنظيم شود، مشخص نيست .

خبرنگاري موضع رسمي ايران درمورد همكاري نظامي آذربايجان و آمريكا و نصب رادار در مرز مشترك ايران و آذربايجان را از سخنگوي وزارت امور خارجه سوال كرد، آصفي در پاسخ گفت: در سفر نماينده ويژه ايران در درياي خزر به باكو اين موضوع در بالاترين سطوع با مقامات آذري مطرح شد.

آصفي افزود: مقامات آذربايجاني اعلام كردند كه نصب رادارها در مرزهاي مشترك دو كشور براي مقابله با قاچاق و ترددهاي غير قانوني است و اقدامي عليه جمهوري اسلامي ايران نيست.

سخنگوي وزارت امور خارجه تصريح كرد: با توضيحاتي كه طرفهاي آذري دادند، جاي نگراني نيست.

كنار گذاشته شدن خاوير سولانا از تيم مذاكره‌كننده اروپايي با ايران در پرونده هسته‌اي، سوال ديگري بود كه سخنگوي وزارت امور خارجه در پاسخ به آن گفت: اين خبر را شخصي نزديك به مذاكرات منتشر كرده،اما هنوز جمهوري اسلامي ايران به اين جمع بندي نرسيده است .

خبرنگاري درخصوص ادامه همكاري‌هاي سياسي و اقتصادي با هند بويژه پروژه خط لوله گاز، بعد از راي مثبت اين كشور به قطعنامه شوراي حكام عليه ايران سوال كرد، آصفي در پاسخ گفت: ما از راي هند خرسند نيستيم و هنديها نيز در مقاطع مختلف با ما صحبت كرده‌اند.

آصفي با اشاره به اينكه هند از دوستان خوب ايران در منطقه است و روابط خوبي با هند داريم، گفت: به هرحال اين راي در مناسبات تاثير خواهد داشت و فضاي رواني را ناخوشايند مي‌كند.

سخنگوي وزارت امور خارجه در عين حال گفت: اين كه بعد از اين اقدام هند ، پروژه‌ها چگونه خواهد شد و همكاري‌ها در چه سطحي خواهد بود گمانه زني است و بايد با هنديها در اين زمينه‌ها صحبت كنيم تا گذشته به نوعي جبران شود.

آصفي افزود: اين گونه نيست كه بخاطر اين اقدام نادرست همه چيز را به هم بريزيم .

خبرنگاري با اشاره به بيانيه وزارت خارجه روسيه مبني بر اينكه قصد ندارد بعنوان ميانجي مذاكرات هسته‌اي ايران و اروپا باشد، پرسيد، آيا ضرورتي براي وجود ميانجي وجود دارد؟، آصفي درپاسخ گفت: مذاكرات ما با اروپايي‌ها آنچنان نيست كه به ميانجي نياز داشته باشد.

آصفي افزود: هر دو طرف براي ادامه مذاكره اعلام آمادگي كرده‌اند و شايد به جاي ميانجي نياز به يك "كاتاليزور" باشد كه آن امر ديگري است و ما هم اعلام كرده‌ايم كه مذاكره بدون پيش شرط را مي‌پذيريم.

سخنگوي وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالي درخصوص درخواست آمريكايي ها براي راه اندازي كنسولگري در ايران، گفت : اين يك مطلب رسانه‌اي بود كه ازسوي خود آمريكايي‌ها نيز تكذيب شد، ضمن اينكه اگرجدي هم‌باشد، فكر نمي‌كنم آمريكا از اين اقدام دنبال خير بگردد.

خبرنگاري از سخنگوي وزارت امور خارجه، درخصوص ندادن رواديد از سوي كشورهاي آرژانتين و آلمان به ورزشكاران ايراني رشته‌هاي واترپولو و تكواندو، سوال كرد، آصفي در پاسخ گفت: درمورد ورزشكاران رشته تكواندو اطلاعي ندارم، اما اقدام آرژانتين در ندادن ويزا به ورزشكاران رشته واترپولو ايران ، كار نادرستي بود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

آصفي افزود: مدارك ورزشكاران ايراني در زمان خود تحويل شده بود و فدراسيون شنا تمام تلاش خود را انجام داده بود، اما آرژانتيني‌ها در يك اقدام نادرست، از دادن ويزا خودداري كردند.

سخنگوي وزارت امور خارجه با اعلام اينكه اعتراض رسمي جمهوري اسلامي ايران به آرژانتين در اين خصوص اعلام شده است، گفت: اين كار با مسئوليتهاي كشورهايي كه مي‌پذيرند مسابقات ورزشي برگزار كنند، منطبق نيست .

آصفي همچنين با اظهار تاسف از حادثه زلزله در سه كشور پاكستان، هند و افغانستان، گفت: از اين حادثه بسيار متاسف هستيم و با دولت ، مردم و بازماندگان اين حادثه همدردي مي‌كنيم.

سخنگوي وزارت امور خارجه همچنين با اعلام آمادگي جمهوري اسلامي ايران براي ارائه كمكهاي لازم به آسيب ديدگان اين كشورها، گفت : روز گذشته رييس جمهوري محترم دستورات لازم را به هلال احمر و ارگانهاي ديگر براي كمك رساني به آسيب ديدگان اين حوادت صادر كردند.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'آصفي: رييس جمهوري آمريكا خود را در مقابل جهان اسلام قرار داده است، ايرنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016