سه شنبه 3 آبان 1384

سيدمحمد خاتمي: حكومتي از انحراف مصون مي‌ماند كه‌ مردم‌سالاري ديني در آن لحاظ شده باشد، ايرنا

تهران، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۴/۰۸/۰۳‬

سيد محمد خاتمي، دوشنبه شب، در آيين قدر ماه مبارك رمضان و سوگواري حضرت علي (ع) گفت: در صورتي مي‌توان حكومتي را از انحراف مصون نگاه داشت كه تحت مراقبت بوده و مردم سالاري ديني، در آن لحاظ شده باشد.

به‌گزارش خبرنگار ايرنا از حرم مطهر امام خميني (ره)، آئين احياي بيست و يك ماه مبارك رمضان و مراسم سوگواري شهادت مولاي متقيان علي (ع)، دوشنبه شب با حضور سيد محمد خاتمي عضو شوراي عالي مركز تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت نظام و خيل عظيم دوستداران عصمت و طهارت (ع)، در حرم مطهر امام خميني (ره) در جنوب تهران برگزار شد.

در اين مراسم كه از ساعت ‪ ۲۱‬شب دوشنبه آغاز شد، صدها تن از مومنان و شيفتگان حضرت علي (ع) گردهم آمدند تا ضمن برپايي مراسم عزاداري، از بركات اين شب عزيز بهره‌مند شوند.

سيد محمد خاتمي كه به عنوان سخنران اين مراسم براي حاضران سخن مي‌گفت، ضمن تشريح خصوصيات و سجاياي اخلاقي حضرت علي (ع)، پيروي و در پيش گرفتن راه اين امام همام را در رستگاري انسان‌هاي آزاده، مهم برشمرد.

وي، ماه مبارك رمضان را بهار دعا وشب قدر را اوج رفيع اين بهار دانست و گفت:بهره‌گيري معنوي ازاين شب‌هاي عزيز، فرصتي گرانسنگ براي همه مسلمانان است كه دسترسي به آن هميشه امكان پذير نيست.

خاتمي با اشاره به اينكه "حضرت علي (ع) شاهكار خلقت است و پيوند نام "علي" با "شب قدر"، تصادفي نيست"، تصريح كرد: در ارتباط اين دو، حكمتي نهفته است تا دعاكنندگان بدانند كه براي طي طريق اين مسير لذت بخش كدام الگو را انتخاب كنند.

وي از امام اول شيعيان به عنوان فردي كه نسبت به سرنوشت مردم و جامعه عصر خود بي‌تفاوت نبود نام برد و گفت: ايشان همواره نسبت به‌مسائل اجتماعي و سياسي مردم خود حساس بوده و در اداره امور مملكتي همواره اراده خداوند را در نظر داشتند. او انسان‌ها را داراي اراده استوار مي‌دانست كه مي‌بايست در جامعه‌الهي به عظمت آنان احترام گذاشت.

عضو شوراي عالي مركز تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت نظام با تاكيد بر سرمشق قراردادن راه و شيوه حضرت علي (ع) در عرصه‌هاي اجتماعي و سياسي، توجه به آن را در تثبيت و استقرار نظام اسلامي بسيار مهم و تاثيرگذار دانست.

وي با اشاره به مبحث "عدالت" و "آزادي" به عنوان دو محوراصلي نظام اسلامي، تحقق آن در عرصه كنوني را از ضروريات حكومت‌هاي ديني عنوان كرد كه به گفته وي، "نكته مهمي است كه متاسفانه در طول تاريخ بشريت توجه چنداني به آن نشده است".

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

خاتمي گفت: عدالت يعني توزيع مشاركت آزاد و آگاهانه مردم در تعيين سرنوشت خود و جامعه‌اي كه به اين موارد توجه نداشته باشد، نشان‌دهنده آن است كه بويي از عدالت نبرده است.

وي اضافه كرد: در صورتي مي‌توان حكومتي را از انحراف مصون نگاه داشت كه تحت مراقبت بوده و مردم سالاري ديني، در آن لحاظ گردد. به عبارت ديگر در چنين حكومت‌هايي مردم مي‌توانند با طرح پرسش و انتقاد، مانع از انحراف حكومت‌ها كه در واقع تامين‌كننده عدالت هستند، شوند.

رئيس جمهوري سابق ايران طي سالهاي ‪ ۷۶‬تا ‪ ،۸۴‬پست‌ترين حالات حاكمان نزد مردم را فخرفروشي آنان دانست و يادآور شد كه چنين اعمال و رفتاري در حكومت مردمي كه همان حكومت ايده‌آل حضرت علي (ع) است، جايي ندارد.

وي تصريح كرد: اگر عدالت، شاه بيت دعوت پيامبران بوده و عدالت مديون جانفشاني و جانبازي مردم است، ما بايد نسبت به اجراي "عدالت"، "عدالت آزادي خواهانه و "آزادي عدالت خواهانه" تلاش كنيم تا هم نظام منحرف نشود و هم راه علي(ع) را پيموده باشيم.

سيدمحمد خاتمي در بخش ديگري از سخنان خود به فرا رسيدن روز جهاني قدس اشاره كرد و از همه ملت ايران و مسلمانان آزاده جهان خواست تا با حضور پرشور در اين مراسم، علاوه بر همبستگي و همدلي خود با مردم مظلوم فلسطين، نفرت و انزجار خود را نسبت به رژيم اشغالگر قدس اعلام كنند.

وي گفت: در روز جمعه هفته جاري بايد همه آحاد مردم و همه كساني كه پيرو حضرت علي (ع) هستند، احساس مسئوليت كرده و نداي مظلوميت مردم فلسطين را يكصدا فرياد بزنند.

Copyright: gooya.com 2016