یکشنبه 8 آبان 1384

سيدمحمد خاتمی: چه كسي گفته ما رسالت داريم همه دنيا را مسلمان كنيم؟ حرفهايي بزنيم كه صدها مشكل در دنيا براي خود بوجود آوريم، انتخاب

خبرگزاري انتخاب : سيد محمد خاتمي روز شنبه در مراسم افطاري با حضور جمعي از پژوهشگران و محققان علوم قرآني در موزه ملي قرآن طي سخناني ضمن تحليل تمدن اسلامي و اموزه هايي كه به ان مدنيت منتهي شد گفت: ما هيچ رسالت جهاني نداريم، خيال نكنيد كه ما آمده‌ايم كه همه عالم را طبق روال خود به حكومت‌هاي ديگر تبديل كنيم و حرفهايي بزنيم كه صدها مشكل اقتصادي و سياسي در دنيا براي خود بوجود آوريم. خاتمي بابيان اين كه چه كسي گفته كه ما رسالت داريم همه دنيا را مسلمان كنيم؟ افزود: اگر اينجور بود فلسفه وجود امام زمان معنا نداشت. وي تاكيد كرد: حكومت جهاني واحد به امام زمان تعلق دارد، حال كه مردم به ما اعتماد كرده‌اند بياييم و اوضاع و احوال داخلي را بصورت نسبي درست كنيم: خيال نكنيم كه انسان‌هاي مطلقي هستيم ادامه ...



۸ آبان ماه ۱۳۸۴ ساعت : ۵۸ , ۰۵
خبرگزاري انتخاب : "سيدمحمد خاتمي" رييس‌جمهوري پيشين در موزه ملي قرآن كريم گفت: اگر حقيقت اسلام آن گونه كه پيامبر اكرم (ص) مي‌خواست و آن گونه كه در روش و سنت و سيره علي‌ابن ابيطالب (ع) تجلي پيدا كرده بود در متن جامعه بشري جاري مي‌شد، امروز وضع دنيا بگونه‌اي ديگر بود.

سيد محمد خاتمي در مراسم افطاري با حضور جمعي از پژوهشگران و محققان علوم قرآني در موزه ملي قرآن افزود: ما از تمدن اسلامي زياد صحبت مي‌كنيم، تمدني كه يك واقعيت تاريخي است و منشاء آثار و نتايج بسيار گسترده و فراوان در انديشه فكر و زندگي انسان در شرق و غرب بوده است.

وي با اشاره به اين كه تمدن اسلامي تنها تمدني است كه پيرامون يك متن شكل گرفته است، افزود: يعني مبناي تمدن اسلامي متني به نام قرآن كريم است كه وحي خداوند متعال بر قلب پيامبر اكرم (ص) است.

خاتمي با بيان اين كه هر تمدني در ظرف زمان و مكان خود معنا دارد، افزود: ما معتقديم آنچه كه تحقق پيدا كرد پرتو رقيقي از اسلام بود كه در پشت ابرهاي كينه، حق كشي و ستم پنهان شده بود.

به گفته وي ، پرتو پشت ابر اسلام سبب شد كه تمدن بزرگي به نام تمدن اسلامي بوجود آيد.

به گفته وي ، قرآن يك هدف بسيار مهم يعني هدايت انسان دارد و از همه امور استفاده مي‌كند و چون علم و فلسفه نيست، زماني و مكاني هم نيست.

خاتمي تصريح كرد: قرآن يك نوع بينش نسبت به انسان و جهان براي انسان‌ها ايجاد كرد و بعد آن‌ها را تشويق كرد كه بروند فكر كنند و اقتباس كنند.

وي گفت: تصور نكنيم كه فارابي و ابن‌سينا انسان‌هاي مقلدي بودند كه صرفا از روي نظر ديگران كپي كردند، آن‌ها به صورت كمي و كيفي در ميراث فلسفي يونان، عرفاني هند و اجتماعي ايران تحول ايجاد كردند.

خاتمي اظهار داشت: فارابي و ابن سينا با تعصب از اين بينش و اين زاويه ديد فلسفه‌اي را بوجود آوردند كه كاملا شناسنامه قرآني و اسلامي دارد.

خاتمي با بيان اين كه ممكن است ‪ ۱۰‬تمدن داشته باشيم كه به معيارهاي اصيل اسلامي وفادار باشد، افزود: بايد با وفاداري به اصل تعليمات قرآن و مكتب اهل بيت مسايل روزگار خود را بشناسيم و ببينيم چگونه با وفاداري به اين معيارها مي‌توانيم آن‌ها را حل كنيم.

وي اظهار داشت: چون به سلسله ذهنياتي كه از قديم آمده عادت كرده‌ايم و انسان بشدت پرستنده عادت است و از طرفي اين ذهنيات ما سازگار با مسايل و نيازهاي روزگار ما نيست، يا مي‌گوييم دوران دين گذشته است و يا براي اين كه نخواهيم ذهنيات خود را از دست بدهيم زمان را انكار مي‌كنيم.

وي گفت: چطور است كه مساله خون و خريد و فروش آن و مساله بيمه مورد اهتمام علما و فقهاي ما قرار مي‌گيرد اما پديده‌اي به نام "آزادي" براي متفكر اسلامي ما دغدغه خاطر ايجاد نمي‌كند.

وي تاكيد كرد: چرا در مورد آنچه مربوط به امور مادي است وقت زيادي صرف مي‌شود اما پديده‌اي به نام "جهاني شدن" كه مانند سونامي در حال آمدن است مساله مستحدثي نيست؟
وي با طرح اين سوال كه تكليف ما با جهاني شدن، آزادي و مردم‌سالاري چيست؟ اظهار داشت: آيا كساني اين‌تصور را دارند كه مي‌توان بشريت را به دوران ماقبل مردم سالاري برگرداند؟
خاتمي افزود: در دوران جديد است كه دموكراسي به عنوان راه حل قابل قبول و كم ضررتر براي انسان و زندگي انسان مطرح شده است.

وي با بيان اين كه ليبراليسم مكتب مختار بخش قابل توجهي از دنيا است كه داراي قدرت است، گفت: بارها گفته‌ام كه به‌جاي فحاشي و هتاكي به ليبراليسم بايد آن را نقد كنيم.

وي نفي ليبراليسم با معيارها و ارزشهاي فاشيستي و به نام اسلام را نكوهش كرد و افزود: بايد در عين وفاداري به قرآن و معارف خود و با شناخت مسايل روز نگذاريم ديگران براي ما تعيين تكليف كنند.

وي تصريح كرد: ما هيچ رسالت جهاني نداريم، خيال نكنيد كه ما آمده‌ايم كه همه عالم را طبق روال خود به حكومت‌هاي ديگر تبديل كنيم و حرفهايي بزنيم كه صدها مشكل اقتصادي و سياسي در دنيا براي خود بوجود آوريم.

خاتمي بابيان اين كه چه كسي گفته كه ما رسالت داريم همه دنيا را مسلمان كنيم؟ افزود: اگر اينجور بود فلسفه وجود امام زمان معنا نداشت.

وي تاكيد كرد: حكومت جهاني واحد به امام زمان تعلق دارد، حال كه مردم به ما اعتماد كرده‌اند بياييم و اوضاع و احوال داخلي را بصورت نسبي درست كنيم.

رييس جمهوري پيشين اظهار داشت: خيال نكنيم كه انسان‌هاي مطلقي هستيم و همه اين‌ها را به نام اسلام نگذاريم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

خاتمي در بخش ديگري از سخنان خود گفت: موزه ملي قرآن يكي از آثار و نيز نتيجه تلاش ارجمندي است كه آقاي مسجدجامعي در عرصه خدمت به قرآن داشته است.

وي با بيان اينكه بعد از انقلاب كارهاي بزرگي در زمينه قرآن صورت گرفته است، افزود: خدمتي كه مسجد جامعي به معارف قرآني و اهل بيت كرد خدمت بسيار ماندگاري است و اهل انديشه و تقوا اين تلاش را ارج خواهند نهاد.

خاتمي موزه قرآن را عنوان مناسبي ندانست و پيشنهاد كرد بهتر است از عنوان "موزه آثار قرآني" استفاده شود.

وي گفت: موزه معمولا براي آثاري است كه در گذشته بوده و به يادگار مانده است و با رجوع به موزه مي‌توانيم نگاهي به گذشته داشته باشيم كه اين تعبير براي قرآن تعبير مناسبي نيست.

وي گفت: آثار قرآني يعني آثاري كه انديشمندان، متفكران، هنرمندان، نويسندگان، متكلمان، فيلسوفان و فقيهان با رجوع به قرآن و استمداد از آن برجاي گذاشته‌اند، اين‌ها آثاري تكرار ناپذير است كه بايد در موزه‌ها بماند.

خاتمي گفت: موزه امروز فقط جاي تفنن نيست بلكه دانشگاه بزرگ مردم‌شناسي، جامعه شناسي است.

به گفته خاتمي قرآن كريم آثاري مربوط به گذشته است امااين گوهر و جوهر جاودانه‌اي است كه در وراي زمان و مكان در صدد هدايت انسان است.

وي توصيه كرد نشست‌هاي ماهانه با محوريت قرآن از ديدگاه‌هاي مختلف مانند هنر، عرفان، فلسفه، تفكر، اقتصاد، تفسير و فقه كه به نحوي به قرآن مربوط مي‌شود در موزه قرآن كريم برگزار شود.

Copyright: gooya.com 2016