سه شنبه 17 آبان 1384

گرسنه تا افطاري با سرعت (۱)، دنا رباطي، شهروند

از اين ستون تا تو

dona@shahrvand.com
drobati@yahoo.com

سلام
ممكن است شما هم شنيده يا خوانده باشيد كه يكي از اهداف روزه داري در ماه رمضان به صدا درآوردن زنگ هوشياري براي مومنان به جهت سوق دادن حواس آنان به گرسنه گان و تهي دستان جامعه است. در اين يك ماه، روزه دار بنا به آداب اسلامي بعد از صرف صبحانه (سحري) در ساعتي مقرر تا ساعتي در عصر (افطاري) همان روز از خوردن و آشاميدن پرهيز ميكند كه در اين ميان عملا فقط يك وعده از خوردن نهار و آشاميدن خودداري ميكند.
اين قضيه يك وعده غذا نخوردن به لحاظ كميت كار آن چنان شاق و رنج آور نيست كه كسي را از اين رو به آن رو كند، اما قرار است به لحاظ كيفي روحيات و عاطفه آن دسته از مسلمانان را كه قادرند نان و خورش كافي داشته باشند به انديشه وادارد كه به عدالت اقتصادي جامعه فكر كنند وگرنه يك وعده غذا نخوردن به جاي خود هيچ قمري را شقه نميكند. بگذريم كه عدالت طلبي چون اكبر گنجي عملا نزديك به دو ماه مستمر از خوردن هر سه وعده چشم پوشيد، و يا تهيدستان جامعه كه بسياری شان تا آخر عمر بر اثر ناعدالتي هاي اقتصادي دين حكومتي در روزه اجباري به سر ميبرند. اما به شخصه فكر ميكنم آن هدف مورد اشاره بالا كه قرار است غير گرسنه گان را به ياد گرسنگان بيندازد، از جمله مصاديقي است كه در حكومتهايي كه به عدالت از انواع ــ حداقل عملا ــ معتقد نيستند كاركرد نداشته باشد، و نه در يك حكومت ديني كه 27 سال است شعار عدالت و رفعت و اخيرا "مهرورزي" ميدهد.

27 سال است كه جمهوري اسلامي روي تمام اركان جامعه، از قبرها بگير تا شهرها، صددرصد كنترل دارد و اين كه تا به حال هنوز نتوانسته زير خط فقري ها را به سوي بالاي خط سوق دهد يا حداقل آمارشان را كمتر كند، مسئله اي ست كه بايد اين همه "آقا" و "آقازاده" پاسخگوي آن باشند.
امروزه "آقا" و "آقا"زاده اي نيست كه حداقل چند شركت اقتصادي در كشورهاي عربي نداشته باشد. تازه اين چه نوع قرائتي از اسلام است كه دائم روي سخن اش با اغنياست و چرا هيچ سخني با به قول حكومتي ها "مستضعفان" و "پا برهنه ها" ندارد؟ اين چه قرائتي از اسلام است كه هيچ ره آوردي نه تنها براي زير خط فقري ها ندارد، بلكه دائم آمارشان را بالا ميبرد؟
اين سفره هاي رنگين افطاري كه نوكيسه گان حكومتي در ماه رمضان برپا ميكنند و گرسنه تا افطاري با سرعت بر آن ميتازند قرار است جامعه به اصطلاح "اسلامي" را به كدام عدالت اقتصادي سوق دهد كه نشاني از تقسيم نان امام علي را زنده كند؟
بعد از 27 سال آقاي رفسنجاني به لطف اينترنت عكسهاي ضيافتي افطاري اش را كه در آن ميزبان ايتام بوده در معرض نمايش ميگذارد كه چه بگويد جز آنكه آنان را تحقير كند.
تازه اين يتيمان كه سر و وضع و لباس آنها نشان ميدهد كه بي چيز و ندار نيستند و "بنياد شهيد" از همان سالهاي نخست انقلاب به منظور مراقبتهاي اقتصادي از آنها تاسيس شد، كه نياز به افطاري آقاي رفسنجاني براي سد جوع ندارند.
گويا در ايران همه چيز حكومتي اش بهتر است. سفره آقاي رفسنجاني موج ميزند از يتيم هاي حكومتي. آقاي رفسنجاني با اين كارش چه ميخواهد بگويد جز اينكه در مقوله يتيم هم طرفدار يتيم سالاري حكومتي است؟
و اما قضيه اين سفره هاي رنگين افطاري اگر حتي ذره اي براي نزديكي به خدا بود حداقل عكسهاي آن روي اينترنت ظاهر نميشود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اينجا ضمن احترام به همه مومناني كه اصول و فروع شان به منظور ظاهرسازي و فريب نيست و خلوت و حضورشان از نوع ديگري ست، بايد به آن دسته از ظاهرسازان حكومتي گفت كه قرار بود يك وعده غذا نخوريد كه گرسنگي و گرسنگان را بفهميد، نه به جاي آن منتظر افطاري شويد و چند برابر آن يك وعده بخوريد و هي چپ و راست منت سر "مستضعفين" بگذاريد كه بله ما هم به خاطر شما يك وعده ناهار گرسنگي كشيديم. بابا اگر قرار است به خاطر يك وعده نخوردن اينقدر ولعتان بالا برود و به قول خودتان اينقدر "اسراف" كنيد، براي "مستضعفين" بهتر خواهد شد كه همان يك وعده را بخوريد و اينقدر در اين ماه قرق و بگير و ببند نكنيد.
برگرديد و ادبياتتان را در اين يك ماه بررسي كنيد خواهيد ديد كه دائم از خوردن ميگوييد: "حاجي آقا فلان سفره افطاري دارد"، "فلان روزنامه آش رشته مخصوص براي افطاري سرو ميكند"، "زولبيا و باميه افطاري فلان وكيل مستقيم از فلان نقطه كشور ميآيد"، "نان كنجدي سر سفره افطاري فلان آيت الله فقط مخصوص ماه رمضان است" و . . .
بيخ گوشتان كرور كرور كودك بر اثر ضعف غذايي اگر هم زنده بمانند بايد نزار و مريض عمر كوتاه شان را در آرزوي نان سپري كنند تا شما بتوانيد به بلندپروازي هاي انرژي اتمي تان مسلح شويد.

1ــ نام مقاله را با استفاده از "برهنه تا ظهر با سرعت" نام فيلمي از زنده ياد خسرو هريتاش انتخاب کرده ام.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'گرسنه تا افطاري با سرعت (۱)، دنا رباطي، شهروند' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016