یکشنبه 22 آبان 1384

دادستاني تهران غيراخلاقي ترين رفتار را در مورد اكبر گنجي به كار مي برد: مهرانگيز كار، راديو فردا

در پي ديدار روز جمعه همسر اكبر گنجي با وي در زندان اوين، مهدي سالاركيا معاون دادستان تهران اعلام كرد قطع ملاقات هاي خانواده و وكلاي آقاي گنجي با او به خاطر مطالبي است كه اينها پس از ملاقات به رسانه ها مي گويند. معاون سعيد مرتضوي گفت: چنانكه احساس كنند ملاقات ها در راستاي اصلاح اكبر گنجي است و ديگر بازتاب منفي نخواهد داشت، ملاقاتشان مانند ديگر زندانيان انجام خواهد شد. مهرانگيز كار فعال مستقل حقوق بشر در مصاحبه با راديو فردا مي گويد: فرض را مي گذاريم بر اين كه واقعا حال آقاي گنجي خيلي خوب است و وكيل و همسرش به غلط اعلام كردند كه در وضعيت نامطلوبي به سر مي برد؛ خب در اين صورت اين راه حل دارد و آقاي سالاركيا بدترين، غيرقانوني ترين و غيراخلاقي ترين راه حل را انتخاب كردند. مهرانگيز كار مي گويد: راه حلش اين است كه اين همه افرادي كه در داخل كشور و يا جهان اعلام كردند علاقمند هستند از اكبر گنجي عيادت كنند، خب اجازه دهند و آن وقت يك اعلام بين المللي شود كه آقاي گنجي در وضعيت نامطلوب به سر نمي برد؛ اين مي شود راه حل انساني.

برای شنيدن گفت و گو اينجا را کليک کنيد.

در پي ديدار روز جمعه همسر اكبر گنجي نويسنده و روزنامه نگار زنداني با وي در زندان اوين، مهدي سالاركيا معاون دادستان تهران اعلام كرد قطع ملاقات هاي خانواده و وكلاي آقاي گنجي با او به خاطر مطالبي است كه اينها پس از ملاقات به رسانه ها مي گويند. معاون سعيد مرتضوي گفت: چنانكه احساس كنند ملاقات ها در راستاي اصلاح اكبر گنجي است و ديگر بازتاب منفي نخواهد داشت، ملاقاتشان مانند ديگر زندانيان انجام خواهد شد. در مصاحبه با مهرانگيز كار فعال مستقل حقوق بشر، امير آرمين از راديو فردا مي پرسد سخنان اين مقام قضايي تا چه پايه در راستاي مواضع قانوني و حقوق بشر در ارتباط با حقوق زنداني است.

مهرانگيز كار: ديدار با زنداني حق قانوني خويشاوند است، بخصوص حق قانوني خويشاوندان درجه يك، همچنين حق قانوني وكلاي محكوم يا متهم است. بنابراين آن چيزي كه آقاي سالاركيا به آن توجه دادند، يك بحث و موضوع سياسي است و ديگر نمي تواند آن حق را سلب كند از زنداني. يعني درواقع طالب آن حق نيست. اين يك بخش ديگر است و قرار مي گيرد در موضوع مطالب و مسائل سياسي و به نظر نمي رسد كه كساني كه ناظر بر زندان ها هستند يك چنين توجيه قانوني را از آقاي سالاركيا بپذيرند با توجه به قوانين ناظر بر زندان ها و آيين نامه ناظر بر زندان. به فرض كه يك زنداني ملاقات كنندگانش بعد از اين كه ملاقات انجام مي شود، مسائل و مطالبي را مطرح كنند و مثلا اعلام كنند كه زندانيان خودشان را در شرايط نامطلوبي ديدند، باز هم نمي شود كه حق ديدار را از آنها و از زنداني سلب كرد، بخصوص كه اينجا موضوع برمي گردد حتي به وكلاي اين زنداني، يعني وكلاي اين زنداني هم حق پيدا مي كنند از موكلشان ديدار كنند. بنابراين نمي شود گفت هم خانواده اكبر گنجي و هم وكلاي آقاي گنجي همگي دست به دست هم زدند كه بعد از ديدار با ايشان مسائل ناشايستي را ارائه بدهند. وكيل دادگستري هرگز اقدام به اين كار نمي كند، مگر آن كه موكلش را در شرايط نامطلوبي ببيند. حالا فرض را مي گذاريم بر اين كه خب واقعا آقاي اكبر گنجي حالشان خيلي خوب است و وضعيت جسمي و روحيش خيلي خوب است و وكيل و همسرش كه اخيرا با ايشان ديدار كردند، به غلط اعلام كردند كه در وضعيت نامطلوبي به سر مي برد. خب در اين صورت اين راه حل دارد. آقاي سالاركيا بدترين راه حل را انتخاب كردند. غيرقانوني ترين راه حل را انتخاب كردند و حتي غيراخلاقي ترين راه حل را انتخاب كردند. راه حلش اين است كه اين همه افرادي كه در داخل كشور و يا جهان اعلام كردند علاقمند هستند از آقاي اكبر گنجي عيادت كنند، از جمله دوستان داخل كشور، از جمله فعالان سياسي داخل كشور يا پزشكان بين المللي، خب اجازه دهند آنها با آقاي اكبر گنجي ملاقات كنند و آن وقت يك اعلام بين المللي شود كه آقاي اكبر گنجي در وضعيت نامطلوب به سر نمي برد و وضعش خوب است و خوب از او نگهداري مي شود. اين مي شود راه حل. اين مي شود راه حل انساني. اين را مي گويند راه حل قانوني. ولي آقاي سالاركيا دارند به جاي راه حل، سلب مي كنند آزادي خانواده زنداني را براي ديدار با زنداني كه مشروع ترين و قانوني ترين حق خانواده زنداني است.

امير آرمين (راديو فردا): ولي اين مقام قضايي در ضمن گفتند كه در جهت اصلاح. مگر بايد زنداني سياسي را زندانبان اصلاح كند؟

مهرانگيز كار: اين كه حق قانوني زندانبان نيست. ولي يادتان باشد آقايان اساسا زنداني سياسي را به رسميت نمي شناسند. يعني آن اصطلاحاتي كه به كار مي برند براي زنداني، زنداني سياسي در آن انواعي كه به آنها پايبند هستند قرار نمي گيرد و خيلي ها معتقدند كه در كشور اصلا زنداني سياسي نداريم. بنابراين اين را نمي شود با آن مقوله قاطي كرد. ولي مي شود گفت كه آقاي اكبر گنجي نه تبهكار بودند و نه كلاه بردار بودند، نه دزد بودند، نه قاتل بودند و نه واقعا اقدامي عليه كشورش كرده. آقاي اكبر گنجي فقط خواسته كه زير حمايت آزادي بيان، انديشه هاي خود را بيان كند. حالا بيان اين عقيده و انديشه به گونه اي بوده كه مورد بي مهري قرار گرفته، ‌آن يك امر ديگري است. ولي اگر منظورشان از اصلاح اين است كه يك زنداني سياسي به خاطر عقيده خاصش گرفتار است توبه كند، به نظر من خب همه اقدامات شده براي اين كه آقاي گنجي توبه كند و تا حالا توبه نكرده. بنابراين بايد با اين زنداني برخورد ديگري داشته باشند و متقاعد شده باشند به اين كه آقاي اكبر گنجي توبه نمي كند، بنابراين راه حل اين است كه حقوق يك زنداني را داشته باشد و دست كم از ديدار با خانواده اش و وكلايش محروم نشود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

Copyright: gooya.com 2016