پنجشنبه 3 آذر 1384

متن كامل بيانيه جنبش عدم تعهد در شوراي حكام، ايرنا

وين، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۴/۰۹/۰۳‬

كشورهاي جنبش عدم تعهد عضو شوراي حكام آژانس بين‌المللي انرژي اتمي موسوم به گروه "نم" با صدور بيانيه‌اي از گسترش همكاري‌هاي اعتمادساز و فراتر از تعهدات جمهوري اسلامي ايران با آژانس براي حل مسايل و ابهامات باقي مانده تقدير كرد.

اين گروه بعدازظهر پنجشنبه طي بيانيه‌اي كه در نشست شوراي حكام در وين پايتخت اتريش قرائت شد، همچنين افزود: گروه نم از پيشرفت اجراي پيمان پادمان‌ها در ايران تقدير مي‌كند و خوشبين است كه سووالات باقي مانده به سرعت برطرف خواهد شد.

در اين بيانيه كه توسط خانم "رايما جمع حسين" رييس مالزيايي گروه نم قرائت شد، با اشاره به محدود بودن اختيارات قانوني آژانس در راست آزمايي فعاليت‌هاي مربوط به ساخت سلاح‌هاي هسته اي، تاكيد شده است كه هر درخواستي براي افزايش اين اختيارات قانوني، بايد توسط كشورهاي عضو مورد مذاكره و توافق قرار گيرد.

متن كامل اين بيانيه به شرح ذيل است:
آقاي رييس
‪ -۱‬افتخار دارم كه به نمايندگي از طرف اعضاي جنبش عدم تعهد در وين در مورد آيتم ‪ ۶(‬بازرسي، راست آزمايي ) اين بيانيه را قرائت كنم.

‪ -۲‬در درجه اول از گزارش دكتر محمد البرادعي مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در مورد اجراي پيمان منع گسترش سلاح‌هاي هسته‌اي در ايران ‪ GOV/2005/87‬در تاريخ ‪ ۱۸‬نوامبر سال ‪ ۲۰۰۵‬تقدير مي‌كنم و همچنين در همين زمينه از معاون دبيركل تشكر مي‌كنم.

‪ -۳‬در اين خصوص نم بر اين حقوق غيرقابل انكار تمام كشورهاي عضو براي استفاده از انرژي اتمي براي اهداف صلح آميز بدون تبعيض و با برابري و با احترام به تعهدات قانوني تاكيد مي‌نمايد.

همچنين نم بار ديگر تصميم و انتخاب كشورهاي عضو را براي استفاده صلح آميز از فن آوري هسته‌اي مورد تاكيد قرار مي‌دهد و سياست‌هاي چرخه سوخت آنها بايد مورد احترام قرار گيرد.

‪ - ۴‬در اين خصوص نم علاقمند است:

*- موضع اصلي خود را بازگو نمايد كه منع تكثير سلاح‌هاي هسته‌اي و استفاده غيرتسليحاتي و صلح آميز از فن آوري هسته‌اي بايد به طور متوازن و بدون برخورد تبعيض آميز باشد.


**- تاكيد مي‌نمايد كه از بين رفتن سلاح‌هاي هسته‌اي تنها راه حل براي تضمين مقابله با تهديدات ناشي از استفاده از سلاح‌هاي هسته‌اي است.

‪ -۳‬نگراني عميق مجدد خود را از روند آرام و كند برنامه‌هاي خلع سلاح هسته‌اي كه از اهميت بالايي برخوردار است، خاطرنشان مي‌سازد.

‪ -۵‬نم خواستار تمايز صريح و روشن ميان تعهدات قانوني كشورهاي عضو در خصوص پيمان پادمان‌ها و اقدامات داوطلبانه آنها است.اين موضوع ضرورت دارد كه اقدامات داوطلبانه كشورهاي عضو به تعهدات قانوني پادمان‌ها تبديل نشود.

نم بر اين عقيده است كه تهيه اطلاعات در زمينه مواد و تجهيزات داراي استفاده دوگانه (دو منظوره) يك تعهد قانوني نيست.

‪ -۶‬نم بر اين باور است كه همه مسايل مشكل آفرين بايد از طريق مذاكره و ابزار صلح آميز حل و فصل شود.

نم از آغاز مجدد مذاكرات و همكاري‌ها ميان سه كشور اروپايي و ايران براي افزايش اعتماد بين طرفين و در جهت تسهيل كار آژانس در مورد برنامه هاي هسته‌اي ايران استقبال مي‌كند.

در اين خصوص، نم به اظهارات اخير وزير امور خارجه ايران و نامه مورخ ‪ ۶‬نوامبر ‪ ۲۰۰۵‬آقاي لاريجاني دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران به وزراي سه كشور اتحاديه اروپا در خصوص آمادگي ايران براي از سرگيري مذاكرات با سه كشور اروپايي اشاره مي‌كند.

نم به طرف اروپايي نيز اصرار دارد كه به اين امر كه زمينه را براي ازسرگيري مذاكرات فراهم مي‌كند، مثبت پاسخ دهد.

‪ -۷‬گروه نم در جهت ايجاد فضاي همكاري براي يافتن راه حل قابلي قبول دو طرف از همه طرح‌هاي ديگر دولت‌ها كه با هدف تسهيل در رسيدن به يك نتيجه سريع در مساله هسته‌اي ايران در آژانس مطرح شده است، تشكر مي‌كند.

در اين مورد نم با اشاره به پيشنهاد اخير رييس جمهوري ايران در مجمع عمومي ملل متحد در سال ‪ ۲۰۰۵‬كه در آن از همه بخش‌هاي خصوصي و عمومي خواسته بود تا در اجراي غني‌سازي اورانيوم در ايران مشاركت داشته باشند، تشكر و قدرداني مي‌كند.

‪ - ۸‬نم از ديدار اخير نمايندگان تروييكاي اين جنبش شامل وزراي خارجه مالزي، كوبا و معاون وزير امور خارجه آفريقاي جنوبي از تهران كه درچارچوب رايزني‌هاي مداوم و نزديك اعضاي نم و تبادل نظر در راستاي كشف راه‌ها و ابزار حل مسايل هسته‌اي ايران در روزهاي ‪ ۱۱‬و ‪ ۱۲‬نوامبر ‪ ۲۰۰۵‬انجام گرفت، استقبال مي‌كند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

‪ -۹‬با به رسميت شناختن آژانس بين‌المللي انرژي اتمي به عنوان تنها مرجع شايسته راست آزمايي، نم اعتماد كامل خود را به كارداني و بيطرفي آژانس به مديركلي دكتر "محمد البرادعي" ابراز مي‌دارد .

در اين خصوص، قاطعانه معتقد است كه تمامي مسايل پادمان‌ها و راست آزمايي ايران بايد در چارچوب آژانس و بر پايه دلايل فني حل و فصل شود. از اين نظر، نم بر اين باور است كه تمامي فعاليت‌هاي پادماني در ايران به زودي به شيوه‌اي عادي اجرا خواهد شد.

‪ -۱۰‬نم پيش از اين نيز از اين موضوع كه تمامي مواد هسته‌اي ايران به اطلاع آژانس بين‌المللي انرژي اتمي رسيده است و هيچ ماده‌اي در ايران در فعاليت‌هاي ممنوع و غيرقانوني مصرف نشده، استقبال كرده بود.

نم تشخيص مي‌دهد كه كار آژانس در خصوص راست آزمايي صلح آميز بودن برنامه‌هاي هسته‌اي ايران و نيز اظهاراتش در جريان است و از همكاري ايران در خصوص حل وفصل اين مورد تقدير مي‌كند.

‪ -۱۱‬نم از گسترش همكاري‌هاي ايران با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي براي حل مسايل باقي مانده حتي فراتر از تعهدات قانوني به ويژه از اقدامات داوطلبانه اعتماد ساز ايران شامل اجراي موقت پروتكل الحاقي تقدير مي‌كند.

‪ -۱۲‬نم از پيشرفت اجراي پيمان پادمان‌ها در ايران تقدير مي‌كند و خوش بين است كه سووالات باقي مانده به سرعت برطرف خواهد شد.

‪ -۱۳‬با اشاره به اينكه اختيارات قانوني آژانس در ادامه راست آزمايي هاي در خصوص فعاليت‌هاي ممكن در زمينه ساخت سلاح‌هاي هسته‌اي محدود مي باشد، نم بر اين عقيده است كه هر درخواستي براي اختيارات قانوني فراتر، بايد با كشورهاي عضو مورد مذاكره قرار گيرد. در اين خصوص نم اهميت افزايش و تحكيم همكاري‌هاي دوجانبه را مورد تاكيد قرار مي‌دهد.

آقاي رييس.

‪ -۱۴‬از زمان گزارش سپتامبر ‪ ۲۰۰۵‬به شوراي حكام و به ويژه در خصوص ميزان و تاريخ برنامه‌هاي "پي ‪ "۱‬و "پي ‪ "۲‬ايران، نم افتخار دارد كه به پيشرفت‌هاي حاصله در ايجاد زمينه‌هاي لازم در دسترسي به مدارك مربوط به پيشنهاد سال ‪ ۱۹۸۷‬و اجازه مصاحبه با اشخاص اشاره كند.

نم ايران را به هرگونه همكاري براي دسترسي به مدارك مورد درخواست آژانس براي تسهيل كار آژانس كه اخيرا در حال بازنگري اطلاعات جديد ارايه شده توسط ايران در مورد برنامه‌هاي غني‌سازي پي ‪ ۱‬و پي ‪ ۲‬است، تشويق مي نمايد.

‪ - ۱۵‬نم علاوه بر تقدير از مجوز ايران براي بازديد از مراكز نظامي و مكان‌هاي فعاليت‌هاي تحقيق و توسعه، از فراهم‌سازي امكان دسترسي به سايت پارچين كه اخيرا براي دومين بار صورت گرفت ، قدرداني مي‌نمايد.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'متن كامل بيانيه جنبش عدم تعهد در شوراي حكام، ايرنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016