جمعه 4 آذر 1384

بررسي موضوع ايران درشوراي حكام بدون صدورقطعنامه پايان يافت، گزارش کامل ايسنا

- متن كامل بيانيه رييس شوراي حكام و اظهارات نمايندگان ايران،انگليس و آمريكا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: انرژي هسته‌يي

نشست 24 نوامبر شوراي حكام روز پنجشنبه بدون صدور قطعنامه، يك روزه به بررسي مساله‌ي هسته‌يي ايران پايان داد. جلسه‌ي اول اين شورا ساعت 30/10 دقيقه صبح به وقت محلي كارش را آغاز كرد و حدود ساعت ‌13 به وقت محلي پايان يافت. در اين جلسه‌ بلاروس، روسيه، چين، كانادا، انگليس و آلمان (از جانب اتحاديه‌ي اروپا) و آفريقاي جنوبي و كلمبيا بيانيه‌هاي‌شان را قرائت كردند. جلسه‌ي بعدازظهر نيز سه ساعت و نيم به طول كشيد.

به گزارش خبرنگار اعزامي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) از وين، آن‌چه در پي مي‌آيد متن كامل بيانيه‌ي رييس شوراي حكام در خصوص فعاليت‌هاي هسته‌يي ايران و سخنان نمايندگان ايران، انگليس و آمريكا و ديگر اعضاي شوراي حكام در نشست روز پنجشنبه‌ي شوراي حكام است.

بيانيه‌ي رييس شوراي حكام در خصوص فعاليت هسته‌يي ايران

رييس ژاپني شوراي حكام در پايان نشست دوم شوراي حكام كه بعدازظهر روز پنجشنبه در مقر آژانس بين‌المللي انرژي اتمي برگزار شد، جمع‌بندي‌اي را از مباحث مطرح شده در خصوص فعاليت‌هاي صلح‌آميز هسته‌يي كشورمان اعلام كرد.

به گزارش خبرنگار اعزامي ايسنا از وين، متن كامل بيانيه‌ي يوكيو آمانو، رييس ژاپني شوراي حكام در خصوص ايران به شرح زير است:

نتيجه‌گيري رييس درباره‌ي موضوع 3 (ب)


ساير موضوعات اجراي پادمان‌ها

من هيچ سخنران ديگري را در ليستم ندارم. تمام توضيحات به قدر لازم در خلاصه سوابق جلسه منعكس خواهند شد. بنابراين، من مباحثات را به صورت جزيي آنها جمع‌بندي نمي‌كنم.

شورا گزارش مديركل در خصوص اجراي توافق پادماني ان.پي.تي با جمهوري اسلامي ايران تحت سند GOV/87/2005 را در نظر گرفت.

برخي اعضا اعلام كردند كه فقط پيشرفت نسبتا كمي از سپتامبر به سوي حل سوالات مطرح شده در خصوص قصورهاي چندگانه‌ي ايران، طي دوره‌ي زماني گسترده‌يي، براي اعلام مواد و فعاليت‌هاي هسته‌يي مطابق با الزامات پادماني‌اش حاصل شده است. آنها تاكيد كردند كه همكاري صورت گرفته از جانب ايران ناكافي بوده كه اين تداوم نبود شفافيت كامل مساله‌اي بسيار نگران‌كننده است. آنها از ايران خواستند تا شفافيت كاملي را فراتر از توافقات موقت پادماني ان.پي.تي و پروتكل الحاقي فراهم كند كه شامل ارايه اطلاعات و اسناد مربوط به سانتريفوژهاي پي-1 و پي-2 و تجهيزات داراي كاربرد دوگانه، هم‌چنين تسهيلي بازديدها از كارگاه‌هاي مرتبط نظامي و امكان تحقيق و توسعه مي‌شود. آنها نگراني را نسبت به سندي كه مرتبط با قالب‌ريزي و ماشين كردن فلز اورانيوم غني‌شده به اشكال نيم كروي بوده است، اعلام كردند و از مديركل خواستند تا به اين تحقيقات اولويت بدهد.

برخي اعضا بالاترين اهميت را براي تعليق كامل فعاليت‌هاي مرتبط با غني‌سازي مادامي كه موضوعات باقي‌مانده در حال بررسي است و اعتماد در اين خصوص كه برنامه‌ي هسته‌يي ايران صرفا صلح‌آميز است، ايجاد شده، قايل شدند. آنها تاسف‌شان را نسبت به اين كه ايران به عمليات در يو.سي.اف (تاسيسات فرآوري اورانيوم) ادامه داده است و هم‌چنين هنوز به دنبال ساخت يك رآكتور تحقيقاتي آب سنگين است، اعلام كردند. آنها قطعنامه‌ي 24 سپتامبر 2005 را خاطرنشان كرده و اعلام داشتند كه در حال حاضر پنجره‌اي از فرصت بايد براي ايران باز بماند تا يك رويكرد واكنشي به اجراي اقدامات اعتمادساز مورد درخواست شورا براي بازداشتن از هرگونه اقدام يكجانبه‌ي ديگر، مانند ازسرگيري فعاليت‌هاي غني‌سازي در نطنز كه مي‌تواند وضعيت را بدتر كند، داشته باشد، و وفادارانه به درخواست‌هاي ارايه‌شده در قطعنامه‌هاي پيشين شوراي حكام پيش از آن كه شورا با زمانبندي و محتوي ارتباطات با شوراي امنيت در آن قطعنامه مواجه شود، پاسخ دهد. درخواست‌هاي از ايران براي ادامه دادن به روند مذاكرات با سه كشور اروپايي مطرح شد و حمايت از تلاش سه كشور اروپايي براي گسترش دادن بنياني براي اجماعي بين‌المللي از طريق عناصر مضاعف در روند مذاكرات، مانند پيشنهاد اخير روسي، اعلام گرديد.

برخي اعضا خاطرنشان كردند كه ايران پروتكل الحاقي را اجرا كرده است و در رابطه با اقدامات شفاف‌ساز بيشتر كار كرده است. ايران دسترسي به اسناد مضاعف، اشخاص و سايت‌ها را تسهيل كرده است. آنها تقديرشان را براي تمام ابتكارات از جانب ديگر كشورهاي عضو كه هدف‌شان تسهيل تسريع نتيجه‌گيري از مساله‌ي هسته‌يي ايران در چارچوب آژانس بوده است، اعلام كردند. آنها تشخيص دادند كه كار آژانس در راستي‌آزمايي از برنامه‌ي صلح‌آميز هسته‌يي ايران در جريان است و ايران را به همكاري بيشتر به عنوان اقدامي اعتمادساز ترغيب كردند. اين مساله مورد تاكيد قرار گرفت كه آنها كه اطلاعاتي درباره‌ي شبكه‌هاي غيرقانوني تامين‌كننده دارند، به ويژه كشورهايي كه اين شبكه‌ها درون آنها عمليات داشته‌اند يا منبع فن‌آوري محسوب مي‌شوند، مي‌بايست تمام چنين اطلاعاتي را با آژانس به شراكت بگذارند و آژانس را براي رسيدن به هر راهي كه به دركي از چگونگي عملكرد اين شبكه‌ها مي‌رساند، ياري رسانند. آنها بر حق بنيادين و لاينفك تمام كشورهاي عضو براي توسعه‌ي فن‌آوري هسته‌يي براي مقاصد صلح‌آميز در تطابق با الزامات حقوقي‌شان تاكيد كردند. آنها به ارتباط ميان عدم اشاعه و خلع سلاح اشاره كردند و بر نگراني عميق از سرعت پايين پيشرفت به سوي خلع سلاح هسته‌يي تاكيد نمودند. آنها مجددا بر جدا بودن مقوله‌ي اقدامات داوطلبانه‌ي اعتمادساز الزامات پادماني حقوقي تاكيد كردند. آنها ازسرگيري مذاكرات و همكاري ميان ايران و سه كشور اروپايي را براي ارتقاي اعتماد با رويكردي براي تسهيل كار آژانس در خصوص برنامه‌ي هسته‌يي ايران مورد ترغيب قرار دادند. اهميت خودداري و انعطاف از جانب تمام طرف‌ها نيز مورد اشاره قرار گرفت.

برخي كشورها تاكيد كردند كه بررسي مساله‌ي اجراي توافق پادماني ايران به صورتي تنگاتنگ متصل به ايجاد منطقه‌اي عاري از سلاح‌هاي هسته‌يي در خاورميانه است، و اين ارجاعي بود به بيانيه‌ي تهران در سال 2003 ميلادي. لزوم اجراي قطعنامه‌هاي بين‌المللي در رابطه با اين موضوع مورد تاكيد قرار گرفت.

شورا بر اين درخواست تاكيد كرد كه ايران پروتكل الحاقي را به عنوان يك مساله‌ي اضطراري تصويب كند. شورا هم‌چنين بر حمايتش از ازسرگيري مذاكرات ميان ايران و سه كشور اروپايي تاكيد كرد. شورا ايران را ترغيب كرد كه اسناد حمايت‌آميز مضاعفي را آنگونه كه از سوي آژانس درخواست شده است فراهم كند و اقدامات شفاف‌سازي فراهم شده براي آژانس را گسترش دهد.

يك كشور عضو درخواست كرد كه اجراي توافق پادماني ان.پي.تي ايران به صورت رسمي در دستور كار جلسه‌ي آتي شوراي حكام قرار بگيرد و اين كه مديركل يك گزارش كتبي ديگر را پيش از آن نشست ارايه كند.

شورا از مديركل خواست تا به اطلاع دادن توسعه‌ها به گونه‌ي مقتضي ادامه دهد.

آيا اين جمع‌بندي قابل قبول است؟

بنابراين تصويب شد.

آيا من اجازه دارم اعلام كنم كه شورا گزارش مديركل مورخ 18 نوامبر 2005 را به صورت عمومي منتشر كند؟

تصويب شد.

سخنان معاون امنيت بين‌الملل شوراي عالي امنيت ملي

جواد وعيدي تاكيد كرد: فكر مي‌كنم براي هر مذاكره‌اي لازم است ابتدا بر سر چگونگي مذاكرات توافق شود.

به گزارش خبرنگار اعزامي خبرگزاري دانشجويان ايران از وين، جواد وعيدي، معاون امنيت بين‌الملل شوراي عالي امنيت ملي كشورمان شب گذشته (پنجشنبه) پيش از پايان رسمي نشست شوراي حكام در بيان موضع ايران در خصوص نشست شوراي حكام گفت: اين نشست شوراي حكام در محيطي متفاوت كارش را انجام داد كه از آن استقبال مي‌كنم.

وي تصريح كرد: گزارش شفاهي مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي نشان مي‌دهد كه آژانس قادر بوده است ماهيت و گستره‌ي برنامه‌ي هسته‌يي ايران را راستي‌آزمايي و تصريح كند و آژانس گزارش كرده است كه ايران همكاري داشته است.

اين عضو ارشد هيات ديپلماتيك ايران اظهار داشت: گزارش آژانس تاييد مي‌كند كه ايران دسترسي مضاعفي را براي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي فراهم كرده و نيز اجازه داده است مصاحبه‌هايي با اشخاص حقيقي مرتبط انجام پذيرد.

وعيدي تاكيد كرد: اميدواريم فضاي آرام شوراي حكام ادامه يابد تا آژانس امكان يابد به مسير فني خود براي رسيدن به نتيجه‌گيري ادامه دهد.

وي ادامه داد: در اين چارچوب ما معتقديم كه گزارش اخير مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي اين زمينه را فراهم مي‌كند كه موضوعات باقي‌مانده در مساله‌ي هسته‌يي ايران در چارچوب آژانس بين‌المللي انرژي اتمي مورد پيگيري قرار بگيرد.

اين عضو ارشد هيات ايراني در شوراي حكام با تاكيد بر همكاري كامل ايران با آژانس گفت: ما آماده‌ي پيگيري مسير گفت‌وگو و مذاكره با ساير كشورها از جمله سه كشور اروپايي هستيم.

وعيدي در بخش ديگري از اظهاراتش با اشاره به نامه‌ي دكتر علي لاريجاني، دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان براي وزيران امور خارجه‌ي سه كشور اروپايي براي ازسرگيري مذاكرات، گفت: مذاكرات منتظر پاسخ سه كشور اروپايي است.

معاون شوراي عالي امنيت ملي كشورمان با ضروري دانستن توافق بر سر چگونگي انجام مذاكرات گفت: بنابراين دستور كار، جدول زماني و مبناي مذاكره عناصر لاينفكي هستند كه بايد پيش از مذاكره مورد توافق قرار بگيرند.

وي هم‌چنين بر تصميم ايران براي ادامه دادن به فعاليت در زمينه‌ي فن‌آوري صلح‌آميز هسته‌يي تاكيد كرد و هشدار داد: ارجاع مساله‌ي هسته‌يي ايران به شوراي امنيت كمك كننده نيست.

محمد مهدي آخوندزاده، نماينده‌ي ايران در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي نيز با اشاره به اين كه اكثريت اعضاي شوراي حكام به قرائت بيانيه‌هايي در خصوص برنامه‌ي هسته‌يي ايران مي‌پردازند، گفت: تقريبا در تمامي بيانيه‌ها دعوت شده است كه طرفين مساله به مذاكره بازگردند.

سفير ايران نزد سازمان‌هاي بين‌المللي مستقر در وين، در پاسخ به سوال خبرنگار اعزامي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) گفت: موضوعي كه از جانب روسيه مطرح است، در حد يك ايده مي‌باشد كه در كنار ايده‌هاي ديگر قابل بررسي است و مي‌تواند به بحث گذاشته شود.

وي ادامه داد: اين ايده‌ها مي‌تواند از اين اجلاس تا اجلاس ماه مارس مورد بحث و بررسي قرار گيرد.

آخوندزاده هم‌چنين گفت: كشورها علاقه‌مندند تا با قرائت بيانيه‌هاي‌شان مواضع خود را ارايه كنند تا به اين ترتيب در گزارش رييس شوراي حكام نظرات‌شان درج شده باشد.

وي در عين حال خاطرنشان كرد كه بيانيه‌ها از نظر حقوقي قابل مقايسه با قطعنامه نيستند.


بيانيه ايران در شوراي حكام

محمد مهدي آخوندزاده در دومين جلسه‌ي روز پنجشنبه شوراي حكام بيانيه‌ي كشورمان را قرائت كرد. متن اين بيانيه به شرح زير است:

"بسم الله الرحمن الرحيم

آقاي رييس؛

در ابتدا اجازه مي‌خواهم به شما خوش آمد گفته و به شما اطمينان دهم كه هيات نمايندگي من از هرگونه همكاري با شما دريغ نخواهد كرد. مايلم كه قدرداني كشورم را از اعضاي عدم تعهد، بويژه‌ي خانم نجمه حسين سفير مالزي و رييس عدم تعهد به خاطر مشاركت سازنده و همكاري‌شان اعلام كنم. همچنين از همكاري با ارزش كشورها در اين باره تشكر مي‌كنم.

آقاي رييس؛

اين اجلاس شوراي حكام در زماني تشكيل مي‌شود كه معدود مسايلي هم كه پيرامون فعاليت‌هاي هسته‌يي ايران وجود داشت، به زودي حل خواهد شد. ايران در دو سال گذشته همكاري گسترده‌اي با آژانس به عمل آورد تا مسايل باقي مانده حل و فصل شوند. در اين مدت بيش از 1400 نفر/ روز بازرسي دقيق از ايران به عمل آمد كه در تاريخ آژانس بي‌سابقه است. اين همكاري امكان آن را فراهم كرد تا آژانس درك بهتري از ماهيت برنامه‌ي هسته‌يي صلح آميز ايران پيدا كنـد. گـزارش اخيـر مديركل (Gov/2005/87) بـه روشني نشان داده كه چه پيشرفت‌هايي تاكنون به دست آمده است. تقريبا همه‌ي مسايل باقي مانده و بويژه منشاء آلودگي، حل شده‌اند. بنابراين اكنون بسياري از اعضاي اين ارگان اين سوال را بطور جدي مطرح مي‌كنند كه آيا نيازي وجود دارد تا اين موضوع همچنان در دستوركار باقي بماند. ما همچنان معتقديم كه پيشرفت‌هاي بدست آمده تا الان ديگر توجيهي براي اينكه موضوع در دستوركار شوراي حكام بماند، باقي نمي‌گذارد. بنابراين همانگونه كه رييس عدم تعهد هم گفتند، اميدواريم كه همه‌ي فعاليت‌هاي پادمان در ايران به زودي به حالت عادي برگردد.

آقاي رييس؛

به رغم قطعنامه‌ي غيرقابل توجيه شورا در ماه سپتامبر، ايران با حسن نيت به همكاري خود با آژانس به عنوان محور فعاليت‌ها، ادامه داد تا مسايل باقيمانده را حل و فصل كند.

آژانس اكنون به اين نتيجه رسيده است كه در موارد زيادي مثل اسناد انتقالات و بقيه‌ي اسناد "اطلاعات ارائه شده از سوي ايران با اظهارات ايران درخصوص خريدهاي اواخر دهه‌ي 1980 و اوايل دهه‌ي 1990 براي اولين قسمت برنامه‌ي P-1 و تحقيق و توسعه در سازمان انرژي اتمي همخواني دارد." اين اولين بار نيست كه مديركل در گزارش خود بيان مي‌كند كه اطلاعات ارائه شده توسط ايران با يافته‌هاي آژانس همخواني دارد. يافته‌هاي آژانس آنگونه كه در پاراگراف 12 (Gov/2005/67) در مورد منشاء آلودگي بيان كرده و در چند گزارش قبلي از سال گذشته نيز آمده است، اكنون مؤيد آن است كه اظهارات ايران در مورد منشاء خارجي آلودگي صحت دارد.

آقاي رييس؛

روند مثبت براي حل و فصل موضوعات محدود باقيمانده در چند هفته‌ي گذشته ادامه داشت. ايران حداكثر همكاري خود را صرفنظر از فضاي مسموم ايجاد شده در جلسه‌ي ماه سپتامبر شورا با آژانس ادامه داد. گزارش مديركل در اين زمينه كاملا روشن است. من برخي از اين همكاري‌هاي گسترده را بر مي‌شمارم:

- براي دومين بار آژانس امكان يافت كه به ساختمان‌هاي مورد تقاضاي خود در منطقه‌ي پارچين دسترسي پيدا كند. آژانس در پاراگراف 16 گزارش خود (Gov/2005/87) گفته است كه هيچ فعاليت غيرمعمولي در اين ساختمان ها مشاهده نكرده است؛

- اسناد و اطلاعات زيادي كه در پاراگراف‌هاي 5 و 10 گزارش به‌ آنها اشاره شد، ارائه شده است؛

- اجازه‌ي مصاحبه با افراد همانگونه كه در پاراگراف 4 آمده، داده شده است؛

- آژانس همچنان به نظارت بر تاسيسات مربوط به سانتريفيوژهاي گازي اورانيوم و غني سازي ليزر ادامه مي‌دهد و گزارش مديركل نشان مي‌دهد كه "هيچ انحرافي از تعليق داوطلبانه‌ي ايران مشاهده نمي‌شود"؛

- ايران هم‌چنان به اجراي قوانين پروتكل الحاقي آن‌گونه كه گويي آن را تصويب كرده است، ادامه مي‌دهد؛

آقاي رييس؛

به رغم تمام اين همكاري‌ها از طرف ايران، يك كشور خاص به منظور خدشه وارد ساختن به دستاوردهاي آژانس هم‌چنان به ادعاهاي خود ادامه مي‌دهد. من به ياد اين شوراي محترم مي‌آورم كه پيش از هر نشست شوراي حكام اين رويه‌ي معمول آمريكا و گروه‌هاي تروريستي تحت حمايت‌ آن شده است كه ادعاهاي غلطي را به منظور ايجاد انحراف در ذهن اعضا از پيشرفت قابل توجه بدست آمده در سال‌هاي اخير عليه ايران مطرح كنند. همان‌گونه كه در گزارش سپتامبر مشخص شده بود، "آژانس نه نشاني از وجود مواد هسته‌يي پيدا كرد و نه هيچ‌گونه تجهيزات يا مواد استفاده‌ي دوگانه مربوط به آن را در مكان‌هاي بازديد شده يافت." هم اكنون ادعاهاي غلط جديدي پيش از نشست نوامبر شورا مطرح شده كه از طرف رسانه‌ها و ديپلمات‌ها به شكل مسخره آميزي مورد انتقاد قرار گرفته است.

ارائه‌ي تمام اسناد دريافت شده از واسطه‌ها به آژانس، از جمله برگه‌هاي گفته شده، نشانه‌ي روشني از شفافيت كامل ايران با آژانس است.

آقاي رييس؛

درباره‌ي موضوع نيمكره‌ي فلز اورانيوم من بايد توجه اعضاي محترم شورا را به موارد ذيل جلب كنم:

- اطلاعات موجود در اين يك صحفه و نيم، اطلاعاتي ساده و غيرپيچيده است كه مي‌توان در سخنراني‌ها و اينترنت آنها را يافت؛

- اطلاعات موجود در اين سند دربار‌ه‌ي تبديل UF6 به فلز اورانيوم در مقايسه با اطلاعات و نقشه‌هاي كامل و به خوبي تشريح شده‌ي موجود در تاسيسات UCF، غيرجامع و ناقص است. براساس مشاهدات فني و اسناد بالا، چنين موضوع ناچيزي نبايد به هيچوجه پيشرفت فوق العاده‌ي بدست آمده در نتيجه‌ي همكاري مشترك آژانس و ايران را با مانع مواجه سازد. من مطمئنم كه زماني كه ارزيابي و نتيجه گيري اين موضوع توسط آژانس انجام شود، صحت و درستي اطلاعات ارائه شده توسط ايران روشن خواهد شد.

آقاي رييس؛

ايران به همكاري خود با آژانس به عنوان محور فعاليت خود ادامه خواهد داد. ايران متعهد به عدم اشاعه و امحاي سلاح‌هاي هسته‌يي است و سلاح‌هاي هسته‌يي و توانايي توليد يا دستيابي به آنها را براي امنيت خود مضر مي‌داند. ايران هم‌چنان به تعهدات خود تحت NPT پايبند است. همزمان من بايد همچنين تاكيد كنم كه تمام اين تعهدات بايد در ارتباط نزديك با حقوق ما براي استفاده‌ي صلح‌آميز از انرژي هسته‌يي همانگونه كه در ماده‌ي 4 NPT تصريح شده است، پيگيري شود. در اين زمينه، بايد تاكيد شود كه تمام كشورهاي عضو NPT، بدون تبعيض، حق لاينفك براي توليد انرژي هسته‌يي براي اهداف صلح آميز دارند. از آنجايي كه اين يك حق "لاينفك" است، نمي‌تواند تحت هر بهانه‌اي مورد خدشه واقع شود يا ضايع شود. هرگونه تلاشي در اين زمينه، تلاش براي خدشه وارد ساختن به يكي از ستون‌هاي معاهده و در واقع خود معاهده خواهد بود. اين حق شامل غني سازي و توليد سوخت مي‌باشد. بنابراين همان‌گونه كه رييس محترم عدم تعهد بيان داشت "گزينه‌ها و تصميمات اعضا در زمينه‌ي استفاده‌ي صلح‌آميز از انرژي هسته‌يي و سياست‌هاي چرخه‌ي سوخت بايد محترم شناخته شود."

آقاي رييس؛

جمهوري اسلامي ايران هميشه از هيچ تلاشي براي رسيدن به از سرگيري فعاليت‌هاي غني سازي‌اش با مذاكره فروگذاري نكرده است.

علاوه بر اين، رييس جمهوري اسلامي ايران در نطق خود در مجمع عمومي سازمان ملل در 17 سپتامبر 2005، پيشنهاد ديگري را براي افزايش ضمانت از طريق دعوت بـه مشاركت بين المللي در فعاليت‌هاي غني سازي ايران مطرح كرد. اين حداكثر شفافيت و اعتمادسازي است كه تاكنون توسط كشوري در اين باره مطرح شده است. در اين باره، هيات من از تمام ابتكاراتي كه توسط ديگر اعضا با هدف تسهيل در پايان بخشيدن سريع به موضوع هسته‌يي ايران در آژانس مطرح شده است، قدرداني مي‌كند.

آقاي رييس؛

اجازه بدهيد به موضوع گفت‌وگوهاي ايران و سه كشور اروپايي نيز بپردازم. ايران همان‌گونه كه در موارد متعدد اشاره كرده است، هرگز مذاكرات را ترك نكرده است. ايران از رايزني‌ها و مذاكرات با ديگران براي تسهيل كار آژانس استقبال مي‌كند و از سه كشور اروپايي مي‌خواهد كه راه مقابله را با تعامل و مذاكره براي رسيدن به تفاهم و توافق جايگزين كنند. ما اميداريم نتايج اين شورا بتواند به ايجاد يك جو مثبت براي حل و فصل فوري موضوع و ادامه‌ي اجراي پادمان‌ها به شكل عادي كمك كند."


اظهارات نماينده‌ي انگليس در شوراي حكام

به گزارش خبرنگار اعزامي خبرگزاري دانشجويان ايران از وين، پيتر جينكينز، نماينده‌ي انگليس در شوراي حكام نيز پيش از پايان نشست شوراي حكام گفت: تمام اعضاي شوراي حكام از همكاري بهبود يافته‌ي ايران در بخشي از حيطه‌ها استقبال كردند.

وي كه شب گذشته پيش از پايان نشست بعدازظهر شوراي حكام در جمع خبرنگاران صحبت مي‌كرد، اظهار داشت: هم‌چنين نگراني در خصوص نتيجه‌گيري البرادعي مبني بر آن وجود داشت كه شفافيت كامل ايران ديرهنگام و صرف‌نظر نكردني بوده است، وجود داشت.

نماينده‌ي انگليس در شوراي حكام مدعي شد: انتقاد زيادي از ايران در اين خصوص وجود داشت كه درخواست‌هاي مكرر آژانس را ناديده گرفته است و بايد تمام فعاليت‌هاي مربوط به غني‌سازي و بازفرآوري را در حالي كه بازرسي از فعاليت‌هايش ادامه دارد، تعليق كند.

جينكينز ادعا كرد: تصميم ايران براي آغاز مرحله‌ي دوم فرآوري در اصفهان سوالاتي را در خصوص نيات ايران پيش آورده است.

نماينده انگليس هم‌چنين مدعي شد: بسياري از اعضاي شوراي حكام نگراني عميق‌شان را در خصوص در اختيار داشتن سندي كه شبكه‌ي عبدالقدير خان آن را فراهم كرده است، ابراز داشتند. ما از دبيركل خواسته‌ايم تا به صورت فوري اين موضوع را مورد تحقيق قرار دهد و ايران نيز با اين تحقيقات همكاري نمايد.

وي با بيان اين ادعا كه نشست اخير شوراي حكام قادر بود مساله‌ي هسته‌يي ايران را به شوراي امنيت سازمان ملل ارجاع دهد، گفت: اما خلاف اين امر تصميم گرفتيم و اين اقدام دلايل چندي داشت.

جينكينز تصريح كرد: مي‌دانيد كه روسيه برخي ايده‌ها را مرتبط با آينده برنامه‌ي هسته‌يي ايران ارايه كرده است كه از نظر ما اين مساله محق ملاحظات جدي است.

نماينده‌ي انگليس در شوراي حكام گفت: با توجه به حمايت بين‌المللي شورا، اجازه دادن به گذشت زمان براي اين كه مشخص شود آيا ايران آماده‌ي درگير شدن با اين ايده‌هاست، منطقي به نظر مي‌آيد.

وي گفت: اما زمان در حال از دست رفتن است.

جينكينز ادامه داد: ما از ايران مي‌خواهيم تا ايده‌ي روس‌ها را به صورت جدي مورد ملاحظه قرار دهد و هم‌چنين با آژانس همكاري كند.

نماينده‌ي انگليس در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي گفت: در شورا گفتم كه انگليس اين حق را براي خود محفوظ مي‌داند كه در صورت لزوم در فاصله‌ي زماني ميان اين جلسه تا جلسه‌ي آتي شوراي حكام خواستار تشكيل جلسه‌اي ويژه شود.

وي سپس در پاسخ به سوال خبرنگار ايسنا اظهار داشت: تاريخي براي انجام مذاكرات ميان ايران و سه كشور اروپايي قطعي نشده است.

نماينده‌ي انگليس در شوراي حكام هم‌چنين در پاسخ به سوال ديگر خبرنگار اعزامي ايسنا مبني بر اين كه سه كشور اروپايي چه نظري درباره‌ي ساير ايده‌هاي احتمالي خواهند داشت؟ گفت: از نگاه ما عملي‌ترين ايده‌اي كه شنيده‌ايم ايده‌ي روس‌هاست، اما اين احتمال را نفي نمي‌كنيم كه كس ديگري با ايده‌ي ديگري بيايد كه احتمالا با همين ايده برابري كند و به همان اندازه جذاب باشد.

جينكينز درباره‌ي اين كه منظورش از اين كه گفت "زمان در حال از دست رفتن است" چه بوده؟ ابراز داشت: پنجره‌ي فرصتي كه براي ايران گشوده شده است، براي هميشه و تمام شرايط باز نخواهد ماند.

وي هم‌چنين ادعا كرد: در صورتي كه ايران فعاليت غني‌سازي و بازفرآوري مرتبط با نطنز را ازسربگيرد، به شوراي امنيت ارجاع خواهد شد.

نماينده‌ي انگليس هم‌چنين مدعي حقوقي بودن قطعنامه ماه سپتامبر شوراي حكام كه ايران را به عدم پايبندي به الزامات حقوقي‌اش در زمينه‌ي توافقات پادماني متهم كرده است، شد.

جينكينز در پاسخ به اين سوال خبرنگار ايسنا كه سه كشور اروپايي چه نظري در خصوص طرح ابتكاري رييس جمهور ايران براي مشاركت بخش‌هاي خصوصي و دولتي ساير كشورهاي در فعاليت‌هاي غني‌سازي ايران دارند؟ مدعي شد: اين ايده مشتمل بر ايجاد يك تاسيسات غني‌سازي در خاك ايران است كه با شرايط موجود بايد بگوييم پس از 18 سال پيگيري سياست پنهان‌كاري و اين كه آژانس ايران را ناقض توافقات پادماني خوانده است، اين ريسكي غيرقابل پذيرش است كه تاسيسات در خاك ايران باشد.


اظهارات نماينده‌ي آمريكا در شوراي حكام

هم چنين به گزارش خبرنگار اعزامي خبرگزاري دانشجويان ايران از وين، گرگوري شولتي، نماينده‌ي آمريكا در شوراي حكام پيش از نشست عصر روز گذشته‌ي شوراي حكام در جمع خبرنگاران در اظهاراتي بي‌اساس ايران را به حمايت از تروريسم بين‌الملل متهم كرد و با اشاره به سندي كه ايران به آژانس تسليم كرده است، گفت: اين اطلاعاتي نيست كه ايران از اينترنت دانلود كرده باشد، اين اطلاعاتي است كه از يك شبكه‌ي قاچاق هسته‌يي كسب شده است.

وي با بيان اين كه شوراي حكام قويا از سه كشور اروپايي براي پيگيري مذاكرات هسته‌يي با ايران حمايت كرده است، مدعي شد: سه كشور اروپايي مي‌خواهند ايران را متقاعد كنند كه از گام برداشتن در راهي خطرناك صرف‌نظر كند. اين مهم است كه روسيه در اين تلاش‌ها دخيل شده است.

نماينده‌ي آمريكا با ادعاي اين كه ايران نزد جامعه‌ي بين‌المللي منزوي شده است، ادامه داد: آنها خود را درون چاه عميقي انداخته‌اند و سه كشور اروپايي براي بيرون آمدن‌شان نردباني را پيشنهاد كرده‌اند.

شولتي با ادعاي اين كه "دلايل مفصلي" براي ارجاع مساله‌ي هسته‌يي ايران به شوراي امنيت وجود دارد، مدعي شد: زماني كه خودمان تصميم بگيريم اين ارجاع صورت مي‌گيرد و چنانچه ايران درخواست شورا براي همكاري كامل با آژانس را ناديده بگيرد و فعاليت‌هايش را در بخش‌هاي مورد نگراني تعليق ننمايد و مذاكرات با سه كشور اروپايي را از سر نگيرد، اين زمان به زودي فرا خواهد رسيد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي گفت: آمريكا براي ارجاع مساله‌ي ايران به شوراي امنيت ضرب‌الاجلي را تعيين نمي‌كند، اما به ايران فرصت داده‌ايم تا از ايده‌ي مطرح شده استفاده كند و اميدواريم آنها اين پيام شوراي را شنيده باشند كه با آژانس همكاري كند و به الزاماتش پايبند باشد.

نماينده‌ي آمريكا در پاسخ به سوال خبرنگار اعزامي خبرگزاري دانشجويان ايران مبني بر آن كه با وجود بيانيه‌ي حمايت‌آميز عدم تعهد از فعاليت‌هاي صلح‌آميز هسته‌يي ايران وي مي‌تواند چه پاسخي به تعداد عظيمي از كشورهاي در حال توسعه كه نگرانند مساله‌ي ايران موردي باشد كه بر خود آنها نيز اعمال شود، بدهد؟ گفت: اگر صادق باشم ! من به بيانيه‌ي خوانده شده از جانب عدم تعهد گوش دادم، اما با خيال راحت بر سر جايم نشستم؛ چرا كه كشورهاي منفرد عضو عدم تعهد در بيانيه‌هايي كه قرائت كردند مواضع متفاوتي را اتخاذ نمودند و از ايران خواستند تا به جامعه‌ي بين‌المللي پاسخ دهد و مذاكره كند.

وي مدعي شد: نمي‌توان گفت اين بيانيه از جانب عدم تعهد كه نماينده‌ي بسياري از كشورهاست، صادر شده است.

شولتي در پاسخ به اين سوال كه "چه شده است آمريكا كه حدود 10 سال پيش با هرگونه همكاري هسته‌يي روسيه با ايران مخالفت مي‌كرد، امروز از طرح روسيه براي مشاركت در بخش غني‌سازي ايران استقبال مي‌كند؟" گفت: من تاريخ شناس خوبي نيستم ولي ظرف چهار ماه اخير كه به اينجا آمده‌ام مي‌گويم كه در اين دوره حامي سه كشور اروپايي بوده‌ايم تا ايراني‌ها متقاعد شوند راه ديگري را برگزينند.

وي ادعا كرد: پيشنهاد اروپايي‌ها به ايران سخاوتمندانه بوده است. به اين ترتيب ايران اجازه مي‌يابد كه به برق هسته‌يي دسترسي داشته باشد و به قابليتي كه به آن نيازي ندارد، دست نيابد. اگر اين پيشنهاد براي مذاكرات را نپذيرند، بايد به شوراي امنيت رفت.

شولتي هم‌چنين ايده‌ي روس‌ها براي حل مساله‌ي هسته‌يي ايران را "بدون ابهام" توصيف كرد و ادعا كرد: روس‌ها از فعاليت‌ها و نيات هسته‌يي ايران نگرانند و به دنبال تشويق انجام مذاكرات هستند. موفقيت راه حل ديپلماتيك به رهبران تهران بستگي دارد.

محمد مهدي آخوندزاده، نماينده‌ي ايران در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي نيز با اشاره به اين كه اكثريت اعضاي شوراي حكام به قرائت بيانيه‌هايي در خصوص برنامه‌ي هسته‌يي ايران مي‌پردازند، گفت: تقريبا در تمامي بيانيه‌ها دعوت شده است كه طرفين مساله به مذاكره بازگردند.

سفير ايران نزد سازمان‌هاي بين‌المللي مستقر در وين، در پاسخ به سوال خبرنگار اعزامي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) گفت: موضوعي كه از جانب روسيه مطرح است، در حد يك ايده مي‌باشد كه در كنار ايده‌هاي ديگر قابل بررسي است و مي‌تواند به بحث گذاشته شود.

وي ادامه داد: اين ايده‌ها مي‌تواند از اين اجلاس تا اجلاس ماه مارس مورد بحث و بررسي قرار گيرد.

آخوندزاده هم‌چنين گفت: كشورها علاقه‌مندند تا با قرائت بيانيه‌هاي‌شان مواضع خود را ارايه كنند تا به اين ترتيب در گزارش رييس شوراي حكام نظرات‌شان درج شده باشد.

وي در عين حال خاطرنشان كرد كه بيانيه‌ها از نظر حقوقي قابل مقايسه با قطعنامه نيستند.


اظهارات البرادعي در جلسه صبح

محمد البرادعي، مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي، در جلسه‌ي صبح پنجشنبه شوراي حكام اظهار داشت: همانگونه كه گزارش آژانس تصريح مي‌كند، آژانس در حال ادامه دادن به تلاش خود براي روشن كردن ماهيت و گستره‌ي فعاليت‌هاي هسته‌يي ايران است.

البرداعي ابراز اميدواري كرد كه تمام تلاش‌ها براي آن كه "گفت‌وگويي ميان ايران و تمام طرف‌هاي درگير" از سرگرفته شود، انجام بگيرد.

وي گفت: ايران اسناد اضافي، مصاحبه با افراد حقيقي مرتبط و دسترسي‌هاي اضافي را فراهم كرده است كه من از اين اقدامات ايران استقبال مي‌كنم.

مدير كل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي گفت: آژانس در حال حاضر به ارزيابي نتايج اين اطلاعات مضاعف مي‌پردازد. اگر چه من از ايران مي‌خواهم كه به گونه‌اي مثبت و بي‌تاخير به سوالات باقي‌مانده‌ي آژانس در خصوص غني‌سازي اورانيوم و اقدامات مضاعف شفاف‌سازي كه درخواست كرده‌ايم، پاسخ دهد.

البرادعي اظهار داشت: همان گونه كه پيش تر گفته‌ام، اين اقدامات شفاف‌ساز براي آژانس جهت قادر شدن به روشن كردن مسايل باقي‌مانده ضروري است؛ به ويژه در خصوص گستره و تاريخچه‌ي برنامه‌ي سانتريفوژ و غني‌سازي ايران.

وي گفت: موعد روشن شدن اين مسايل پس از سه سال تلاش‌هاي راستي‌آزمايي فشرده به سر رسيده است.

مديركل آژانس هم‌چنين خاطرنشان كرد كه اين نهاد به بازرسي‌هايش در خصوص اين مسايل و موضوعات ديگر ادامه مي‌دهد تا در موقعيتي "قرار بگيرد كه بتواند تضمين صلح‌آميز بودن ماهيت اين برنامه را ارايه كند."

وي افزود: من به گزارش به شورا به صورت مقتضي ادامه خواهم داد.

البرادعي گفت: آژانس به نظارت بر تاسيسات مرتبط با برنامه‌ي غني‌سازي ايران ادامه مي‌دهد و هيچ انحرافي را در خصوص تعليق داوطلبانه‌ي ايران در زمينه‌ي فعاليت‌هاي غني‌سازي مشاهده نكرده است.

مديركل آژانس بين ‌المللي انرژي اتمي گفت: ايران به اداره كردن فعاليت‌هاي فرآوري اورانيوم در تاسيسات اصفهان‌اش ادامه داده است. آژانس اين فعاليت را راستي‌آزمايي كرده است و تمام هگزافلورايد اورانيوم توليد شده تا كنون تحت نظارت و حيطه‌ي آژانس نگه‌داشته شده‌اند.

وي در اين نشست گفت: من هم‌چنين اميدوارم كه به موازات اين، تمام تلاش‌ها انجام شود تا گفت‌وگو ميان ايران و تمام طرف‌هاي درگير بتواند با رويكردي به منظور دست‌يافتن به راه حلي جامع ادامه يابد، راه حلي كه به نگراني ايران در خصوص حق‌اش براي به كارگيري انرژي هسته‌يي در زمينه‌ي مصارف صلح‌آميز و هم نگراني‌هاي جامعه‌ي بين‌المللي در خصوص ماهيت صلح‌آميز اين فعاليت‌ها پاسخ دهد.

البرادعي هم‌چنين گفت: من هم‌چنان معتقدم كه راستي‌آزمايي حجيم انجام شده از سوي آژانس همراه با گفت‌وگوي فعالانه در ميان تمام طرف‌هاي درگير، بهترين راه براي پيش رفتن است.


قرائت بيانيه‌ها

در جلسه‌ي روز پنجشنبه‌ي شوراي حكام 34 عضو از 35 عضو شوراي حكام در خصوص فعاليت‌هاي صلح‌آميز هسته‌يي ايران بيانيه‌هاي‌شان را قرائت و طي آن مواضع‌شان را در خصوص اين فعاليت‌هاي اعلام كردند. پس از قرائت اين بيانيه‌ها سه كشور غير عضو شوراي حكام شامل پاكستان، مكزيك و ايران به قرائت بيانيه‌هاي‌شان پرداختند و در نهايت يوكيو آمانو، رييس ژاپني شوراي حكام به قرائت بيانيه‌اش به عنوان جمع‌بندي در خصوص مساله‌ي هسته‌يي ايران پرداخت.

يك ديپلمات عضو عدم تعهد در پاسخ به ادعاي نماينده‌ي آمريكا در شوراي حكام در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا تصريح كرد: فقط سه كشور سنگاپور، كلمبيا و اكوادور در همراهي با غرب عليه ايران بيانيه قرائت كردند و ساير كشورهاي عضو عدم تعهد موضعي مشابه با بيانيه‌ي عدم تعهد داشتند.

اعضاي عدم تعهد (نم) نيز در اين نشست پيش از آن كه مساله‌ي هسته‌يي ايران مطرح شود، بيانيه‌شان را در خصوص فعاليت‌هاي صلح‌آميز هسته‌يي ايران قرائت كردند.

در اين بيانيه با مواضع هسته‌يي ايران همراهي زيادي شده است. از جمله اصولي كه در اين بيانيه ذكر شده، اين است كه ايران از حق اعمال حقوق هسته‌يي‌اش برخوردار است.

در اين بيانيه آژانس بين‌المللي بين‌المللي انرژي اتمي به عنوان تنها مرجع ذي‌صلاح براي راستي‌آزمايي شناخته شده است

اين جنبش قويا معتقد است كه تمام موضوعات پادماني و راستي‌آزمايي از جمله ايران بايد در چارچوب آژانس بين‌المللي انرژي اتمي حل شود و مبناي آن زمينه‌هاي فني باشد و در اين چارچوب، نم معتقد است كه تمام فعاليت‌هاي پادماني در ايران به زودي به صورت روتين اجرا خواهند شد.

نم پيش از اين از اين حقيقت استقبال كرده بود كه تمام مواد اعلام شده‌ي هسته‌يي ايران از سوي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي مورد محاسبه قرار گرفته‌اند و هيچ كدام از چنين موادي به سوي فعاليت‌هاي ممنوعه منحرف نگرديده‌اند.

نم اين گونه تلقي مي‌كند كه كار آژانس در خصوص راستي‌آزمايي درباره‌ي برنامه‌ي صلح‌آميز هسته‌يي ايران بنا به اظهاريه‌هايش، در حال انجام است و در اين خصوص، اين براي نتيجه‌گيري از روند راستي‌آزمايي حياتي است.

نم از همكاري گسترش‌يافته‌ي ايران با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي براي حل مسايل باقي‌مانده حتي به گونه‌يي كه فراتر از الزامات حقوقي‌اش بوده به ويژه اقدامات اعتمادساز داوطلبانه‌ي اتخاذ شده از جانب ايران از جمله اجراي موقت پروتكل الحاقي استقبال كرد.

نم هم چنين از پيشرفت زيادي كه كليدي در حل اجراي توافقات پادماني ايران بوده استقبال ‌كرده و خوشبين است كه اين مسايل باقي‌مانده به سرعت حل شوند.

ضمن يادآوري محدود بودن اختيار حقوقي آژانس براي پيگيري راستي‌آزمايي فعاليت‌هاي محتمل مرتبط با سلاح‌هاي هسته‌يي، نم بر اين عقيده است كه هر گونه درخواستي براي اختيارات حقوقي مضاعف بايد ميان كشورهاي عضو مورد مذاكره قرار بگيرد. در اين خصوص، نم بر اهميت ارتقا و تقويت روند چندجانبه‌گرايانه تاكيد مي‌كند.

از گزارش سپتامبر 2005 به شوراي حكام تاكنون و به ويژه موضوع گستره و تاريخچه‌ي برنامه‌هاي پي1 و پي2 ايران، نم خاطرنشان كرد ايران در ارايه‌ي دسترسي به اسناد مضاعف مرتبط با پيشنهاد 1987 و اجازه‌ي انجام مصاحبه با اشخاص حقيقي مورد نظر آمادگي نشان داده بوده است.

نم هم چنين به تشويق ايران براي ارايه‌ي هر گونه اسناد حمايت‌آميز مورد درخواست براي تسهيل كار آژانس ادامه مي‌دهد كه در حال حاضر به بازبيني اطلاعات جديد ارايه شده از سوي ايران در خصوص برنامه‌هاي غني‌سازي پي1 و پي2 مي‌پردازد.

در خصوص اجازه دادن به آژانس براي بازيد از كارگاه‌هاي نظامي مرتبط و اماكن تحقيق و توسعه، نم از دسترسي اخيرا گزارش شده از سوي ايران براي سايت پارچين براي دومين بار استقبال ‌كرد.

اين در حالي است كه در آستانه‌ي آغاز نشست شوراي حكام، تعدادي از اعضاي گروهك منافقين در اقدامي تكراري مقابل مقر آژانس بين‌المللي انرژي اتمي تجمعي را عليه فعاليت‌هاي صلح‌آميز هسته‌يي كشورمان برپا كردند.

اين افراد با بر پا كردن تريبون و در دست داشتن پلاكاردهايي، به سر دادن شعار عليه فعاليت‌هاي صلح‌آميز هسته‌يي كشورمان پرداختند.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'بررسي موضوع ايران درشوراي حكام بدون صدورقطعنامه پايان يافت، گزارش کامل ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016