دوشنبه 7 آذر 1384

سخنگوي شوراي عالي امنيت ملي: همه عمليات فراوري بايد در ايران انجام شود، ايرنا

تهران ، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۴/۰۹/۰۷‬

"حسين انتظامي" سخنگوي شوراي عالي امنيت ملي تاكيد كرد كه همه عمليات فرآوري بايد در خاك ايران انجام شود.

انتظامي روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه سياسي ايرنا تصريح كرد: مسوولان كشور، چرخه كامل سوخت و در واقع عضويت در باشگاه هسته‌اي را مدنظر دارند.

وي افزود: وقتي گفته مي‌شود چرخه كامل سوخت، يعني اينكه همه عمليات فرآوري در خاك ايران و يا توسط متخصصان ايراني انجام شود.

انتظامي در پاسخ به اين پرسش كه آيا در اين زمينه از طرف روسيه پيشنهادي به ايران ارايه شده است گفت: تا كنون هيچ طرح پيشنهادي از مسكو دريافت نكرده‌ايم.

وي يادآور شد كه دبير شوراي عالي امنيت ملي روسيه نيز در مصاحبه با رسانه‌ها اعلام كرد كه طرحي ارايه نكرده است.

انتظامي در عين حال گفت: طبيعي است كه از همه كشورهاي دوست انتظار داريم در پيگيري‌هاي خود اولا به جايگاه و وزن منطقه‌اي جمهوري اسلامي ايران توجه داشته باشند و ثانيا خواست مردم ايران يعني دستيابي به فناوري‌هاي مدرن را ملاحظه كنند.

سخنگوي شوراي عالي امنيت ملي خاطرنشان كرد: درست است كه ما مشاركت را پيشنهاد داده‌ايم و نفس اين پيشنهاد نشانه‌اي از رفتار اعتماد ساز بوده است ، اما مشاركت به اين معنا نيست كه در بخشهايي از فرآيند توليد سوخت و به ويژه در بخشهاي فني‌تر و دقيق‌تر آن ، سكته‌اي حاصل شود و براي هميشه به آن دسترسي نداشته باشيم.

انتظامي در خصوص نشست اخير شوراي حكام گفت: اين نشست نشان داد قطعنامه ‪ ۲۴‬سپتامبر فاقد وجاهت قانوني و تحركات ديپلماتيك تهران موفق بوده است.

وي فعاليت‌هاي ديپلماتيك ايران را داراي چند جنبه دانست و " تدام اقدامات اعتماد ساز ، همكاري با نهادبازرسي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي و در اختيار گذاشتن اطلاعات مثل گذشته " را از جمله اين جنبه‌ها برشمرد.

انتظامي "رايزني با كشورهاي عضو شوراي حكام و استفاده بيشتر از ظرفيت روسيه و چين كه عضو دائمي شوراي امنيت سازمان ملل هستند" را از ديگر فرازهاي تحركات ديپلماتيك ايران ذكر كرد.

سخنگوي شوراي عالي امنيت ملي همچنين "تدبير به موقع دبير شوراي عالي امنيت ملي در دعوت تروئيكاي اروپايي براي از سرگيري مذاكرات" را از جنبه‌هاي ديگر تحركات ديپلماتيك جمهوري اسلامي دانست.

انتظامي "اصرار بر موضع هميشگي جمهوري اسلامي ايران كه معطوف به اراده ملي است يعني برخورداري از چرخه سوخت و تثبيت اولين گام يعني راه‌اندازي مجدد سايت اصفهان " را از ديگر دستاوري ديپلماتيك تيم هسته‌اي ايران ذكر كرد.

سخنگوي شوراي عالي امنيت ملي گفت: نشست اخير شوراي حكام نشان داد واهمه‌اي كه در بخشي از سياستمداران كشور وجود دارد نادرست است.

وي افزود: اگر يادتان باشد در طي روزهاي پيش از ‪ ۲۴‬نوامبر مرتبا گفته مي‌شد كه اگر مجتمع (يو سي اف) اصفهان تعطيل نشود نشانگر رفتار غير- منطقي و نوعي لجبازي است و حتما پرونده ايران به شوراي امنيت ارجاع مي‌شود و اين ارجاع به معناي آغاز تحريم اقتصادي كشور است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

"حتي در برخي اظهار نظرهاي غير كارشناسي كه ناشي از كمبود شناخت نسبت به سازو كارهاي مجامع بين‌المللي و عدم ارزيابي صحيح از وضعيت آمريكا در منطقه و در افكار عمومي كشور خود و جهان بود، از وقوع جنگ سخن گفته مي‌شد."
انتظامي خاطرنشان كرد: اين تحليل‌ها نشان مي‌داد كه متاسفانه مخالفان ملت ايران به بخشي از اهداف خود دست يافته‌اند چرا كه آنان به دنبال تخريب رواني كنشگران سياسي و مردم بودند و چنين تحليل‌ها و واهمه‌هايي نشان مي‌داد كه متاسفانه توفيق يافته‌اند.

سخنگوي شوراي عالي امنيت ملي تاكيد كرد: نتيجه نشست اخير بيانگر آن بود كه ما مي‌توانيم با رفتار منطقي و تشريح خواست مردم و ضمنا حركت در چارچوب معاهدات بين‌المللي و رفتار اعتماد ساز و دوري از هر گونه تندروي، دستيابي به اين حق را محقق كنيم.

انتظامي ادامه داد: خوشبختانه با اين اقدامات هماهنگ، بن بست مذاكرات شكسته شد و نامه ديروز سه وزير خارجه كشورهاي انگلستان، آلمان و فرانسه به دبير شوراي عالي امنيت ملي در واقع پاسخ رسمي به درخواست تهران براي يافتن راه حل معقول اين پرونده بود، هرچند با بيانيه اخير آژانس در ‪۲۴‬ نوامبر و مذاكراتي كه در آنجا بود به طور ضمني اين پاسخ را گرفته بوديم.

سخنگوي شوراي عالي امنيت ملي ابراز اميدواري كرد كه ايران بتواند در مذاكرات خود به درك و تفاهم مشتركي با كشورهاي طرف مذاكره برسد و از حق عضويت خود در آژانس كه به تمامي اعضا امكان بهره‌گيري از دانش صلح آميز هسته‌اي را مي‌دهد، دفاع كند.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'سخنگوي شوراي عالي امنيت ملي: همه عمليات فراوري بايد در ايران انجام شود، ايرنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016