یکشنبه 13 آذر 1384

مديرمسوول "روانشناسي جامعه" در دادگاه، ايسنا

- اتهام را نمي‌پذيرم
- شما كه امروز مرا متهم مي‌كنيد بايد وقتي در15سالگي به جنگ رفته بودم متهمم مي‌كرديد




خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فقه و حقوق - حقوق سياسي


جلسه‌ي رسيدگي به اتهامات مديرمسوول "روانشناسي جامعه" در شعبه‌ي 76 دادگاه كيفري استان تهران با حضور هيأت منصفه و به صورت علني برگزار شد.


به گزارش خبرنگار حقوقي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، نماينده‌ي مدعي‌العموم در اين جلسه اتهام عليرضا خوش‌اندام، مديرمسوول اين نشريه را اشاعه‌ي منكرات و مطالب خلاف عفت عمومي برشمرد و افزود: بر اساس گزارش عده‌اي از اقشار ايثارگر جامعه به دادستان تهران اين نشريه به ترويج لجام‌گسيخته‌ي مسائل مستهجن و تصاوير مبتذل با مطالبي تحت عنوان "روانشناسي سكس" و "مردان چه زمان رابطه‌ي جنسي را مي‌خواهند" پرداخته است.


نماينده‌ي مدعي‌العموم همچنين اظهار داشت: معاونت امور مطبوعاتي وزارت فرهنگ در گزارشي از تخلف اين نشريه عنوان كردند كه نشريه مسائل جنسي را كاملا بي‌پرده و با زبان صريح بيان مي‌كرده كه علاوه بر تذكر شفاهي و كتبي اقدامات نظارتي ديگري نيز از سوي اين معاونت صورت گرفت.


نماينده‌ي مدعي‌العموم خاطرنشان كرد: اين نشريه عليرغم تذكرات شفاهي و كتبي و پرونده‌ي تشكيل‌شده در دادسراي تهران كماكان به رويه‌ي سابق ادامه داده و حتي پرونده‌ي جديدي نيز در دادسراي تهران در حال رسيدگي دارد.


عليرضا خوش‌اندام، مديرمسوول روانشناسي جامعه در دفاع از خود با بيان اين‌كه تحصيلات عالي روانشناسي دارد، اظهار داشت: اين ماهنامه به مفاهيم روانشناسي از جمله مفهوم جنسيت مي‌پردازد و مفاهيم روانشناسي، مفاهيمي جزئي هستند و ما در اين نشريه مطالب را به صورت جزئي منتشر مي‌كرديم نه كلي‌گويي صرف.


وي افزود: برخي از مسائل همانند مسائل جنسي در اين جامعه شرطي شده است و به صرف اين‌كه كسي آن را به زبان مي‌آورد مورد انتقاد شديد قرار مي‌گيرد و مانند برخي ديگر از مسائل بايد هزار بار بميرد و زنده شود و هزار كس با آن مخالفت كند، عده‌اي هم همانند ما به آن متهم شوند تا يك روزي اين مسأله در جامعه جا بيافتد.


خوش‌اندام كه خود را حسين فهميده زنده‌ عنوان مي‌كرد، يادآور شد: در 15 سالگي به جنگ رفتم و با مرگ بازي كردم. اسير هيچ‌كس هم نيستم حتي يك كارت بسيج هم ندارم. در هيچ سازمان دولتي هم فعاليت نمي‌كنم.


وي ادامه داد: بايد بگويم بحث جنسيت در ايران ديگر عفت عمومي نيست بلكه عفونت عمومي است. مجله‌ي من هم مجله‌ي زردي نيست كه تيراژش را به خاطر چاپ اين مطالب بالا ببرد و قصدش هم اين نبوده است.


حوش‌اندام ادامه داد: مفاهيم اين مجله مفاهيم علمي است با اين وجود وقتي ديدم عده‌اي از طرح اين مباحث خوششان نمي‌آيد اين مسأله را جمع كردم.


مديرمسوول روانشناسي جامعه با بيان اين‌كه آگاهي دادن جنسي با انحرافات جنسي فرق دارد، اظهار داشت: مطمئن باشيد مسوولان كشور روزي به اين نتيجه مي‌رسند كه اين مسأله بايد به صورت ريشه‌اي، عميق و علمي پرداخته شود.


خوش‌اندام با بيان اين كه اين آنارشيسم جنسي حاصل اين تفكرات است كه نگوييد، نبينيد و حرفش را هم نزنيد، تأكيد كرد: بنده فقط با ديد تخصصي به اين موضوع پرداختم و اگر فكر مي‌كنيد كه فقط شما مفاهيم ديني را مي‌فهميد، اشتباه مي‌كنيد. من لجاجتي با قانون ندارم، اينكه گفته مي‌شود چندين بار تذكر داده شد و من رعايت نكردم بايد بگويم من كه مريض نيستم؛ با كسي هم لجاجت ندارم و وقتي ديدم حساسيت وجود دارد، ديگر مطرحش نكردم.


وي افزود: اين كه مي‌گوييد خيلي بي‌پرده و صريح مطالب بيان شده است، بايد بگويم درست است چرا كه اين مجله فلسفي و كلي‌نگر نيست بلكه جزئي‌نگر است.


خوش‌اندام با بيان اين‌كه اگر با من برخورد شود بايد با بزرگان و افرادي كه بي‌پرواتر اين مباحث را مطرح كرده‌اند هم برخورد شود افزود: نگاه جامعه و فرهنگ ما نسبت به اين موضوع اشكال دارد. اگر نوع نگاهمان را علمي كنيم و تفسيرهايمان را عوض كنيم بايد به اين موضوع به صورت استراتژيك پرداخته شود و يكي از چيزهايي است كه نظام با آن درگير مي‌شود.


در اين لحظه قاضي صارمي از مديرمسوول اين نشريه سوال كرد شما مي‌گوييد در مطالب خود قصد آگاهي دادن داشته‌ايد اما مطالبي را بيان كرده‌ايد كه من از گفتن آن شرم دارم چه توضيحي در اين باره داريد؟


خوش‌اندام گفت: شما مگر وقتي آب مي‌خوريد شرم مي‌كنيد، اين مسأله‌اي است كه در علم حل شده و بسياري از زنان و مردان اين جامعه دچار هرج و مرج جنسي شده‌اند و اين خودنمايي بيمارگونه جنسي كه در جامعه مي‌بينيد واقعيتي است كه وجود دارد لذا معتقدم جوانان اين جامعه بايد ادبيات جنسي را بياموزند.


وي با تأكيد بر اينكه بايد به اين موضوع با ديد علت‌شناسي نگاه كرد نه معلول‌شناسي، اظهار داشت: وقتي با ديد علت‌شناسي به آن نگاه مي‌كنيم، مي‌بينيم كه علت آن تفكر ممنوعيت و محدوديت در رابطه با اين موضوع است.


مديرمسوول روانشناسي جامعه ادامه داد: شما بيجه را محكوم كرديد اما آيا تفكر بيجه هم محكوم شد؟ خير. اين تفكر در قالب افراد مختلف در جامعه جريان دارد.


وي ادامه داد: هيچ احساسي ندارم كه كار اشتباهي كرده‌ام. شايد مثال‌هايي كه زده شده از نظر عرف جامعه درست نبوده اما اين مسأله زماني جايگاه خود را پيدا مي‌كند كه از راه علمي مطرح شود.


در اين لحظه قاضي صارمي با بيان اينكه ناچار است برخي از مصاديق را بيان كند، اظهار داشت: شما در يكي از شماره‌هاي خود عنوان كرده‌ايد "بهشت موعود با سكس محقق مي‌شود" چه توضيحي در اين باره داريد؟ اگر افرادي كم سن و سال اين مطلب را بخوانند چه عواملي را در پي خواهد داشت؟ كه خوش‌اندام پاسخ داد: خوانندگان من از من تشكر هم مي‌كنند به خاطر چاپ اين مطالب. من مخالف ابتذال و آنارشيسم جنسي هستم و به فضاي جامعه خودم نيز معترضم اما قصه‌اي است كه اين موضوع در فرهنگ جامعه‌ي ما شرطي شده و با آن چكشي برخورد مي‌شود. معتقدم حتي روزي خود مسوولان به فردي جايزه مي‌دهند كه بيايد و جلوي اين مسائل را بگيرد.


وي ادامه داد: اين مسائل واقعيتي است كه در جامعه‌ي ما اتفاق مي‌افتد و از دشمن خارجي هم خطرناك‌تر است.


خوش‌اندام در پاسخ به سوال قاضي دادگاه در بيان مدارك علمي خود، اظهار داشت كه ليسانس روانشناسي‌اش را از دانشگاه علامه طباطبايي گرفته و فوق ليسانس را از تربيت مدرس، دكترا هم اگر شركت مي‌كرد چون شاگرد اول كلاس بود حتما قبول مي‌شد اما به گفته‌ي خودش نيازي نديده است كه در دانشگاه‌هاي ايران ادامه تحصيل دهد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي، تأكيد كرد كه نويسنده است و اهل قلم اما نگاه نقادانه‌اي به مسائل دارد.


مديرمسوول روانشناسي جامعه در بيان آخرين دفاع از خود اظهار داشت: آنها كه با مطالب نشريه‌ام مخالفت كرده‌اند، جنسيت را با مسائل ارزشي آميخته‌اند اما من با ديد علمي به جنسيت نگاه مي‌كنم و معتقدم به جاي اين‌كه بگذاريم اين مسأله به يك حادثه تبديل شود بايد از الان با طرح علمي جلوي آن را بگيريم.


وي ادامه داد: شما كه امروز مرا به خاطر چاپ اين مطالب متهم مي‌كنيد بايد وقتي 15 ساله بودم و به جنگ رفته بودم من را متهم مي‌كرديد.


خوش‌اندام تأكيد كرد: معتقدم كار خوبي كردم كه اين بخش را مطرح كردم و معتقدم اين مسأله بايد در جامعه مطرح شود چه اين مجله بسته شود و چه بماند.


وي ادامه داد: چرا شما به همه‌ي مسائل با ديد كامل‌گرايانه نگاه مي‌كنيد، ديكته نانوشته كه غلط ندارد، مجله‌ي ما هم به خاطر نوپايي مرتكب خطاهايي شده و شما به جاي اينكه من را متهم كنيد بايد راهكار ارائه كنيد؛ كساني كه مرا متهم مي‌كنند چقدر در اين زمينه اطلاعات علمي دارند؟ لذا من اتهام را نمي‌پذيرم و معتقدم از نگاه علمي به اين موضوع پرداخته‌ام.


بر اساس اين گزارش بعد از آخرين دفاع خوش‌اندام، ختم رسيدگي به اين جلسه از سوي قاضي صارمي اعلام و اعضاي هيأت منصفه براي اخذ تصميم وارد شور شدند.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'مديرمسوول "روانشناسي جامعه" در دادگاه، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016