چهارشنبه 16 آذر 1384

رئيس قوه قضائيه: ليست دانشجويان زنداني براي عفو به‌‏زودي به رهبري ارايه مي‌‏شود، ايلنا

تهران- خبرگزاري كار ايران

رئيس قوه قضائيه از اعلام اسامي دانشجويان زنداني به مقام معظم رهبري براي عفو و بخشودگي اين دانشجويان در آينده‌‏اي نزديك خبر داد و گفت: ما ليست نهايي دانشجويان زنداني را آماده‌‏ كرده‌‏ايم كه به زودي در كميسيون عفو و بخشودگي بررسي و به مقام معظم رهبري ارايه مي‌‏شود.
به گزارش خبرنگار "ايلنا"، «سيدمحمود هاشمي‌‏شاهرودي» رئيس قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران پيش از ظهر امروز (چهارشنبه) در جمع كانون‌‏هاي دانشجويي ضمن تبريك و تسليت به مناسبت حادثه دلخراش شهادت بيش از 84 تلاش‌‏گر عرصه خبر در سانحه سقوط هواپيماي C-130 ارتش جمهوري اسلامي ايران و با آرزوي شفاي عاجل براي مصدومان اين حادثه و با تبريك روز دانشجو به دانشجويان كشور، گفت: «امروز بحمدالله نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران توانسته است اصول مترقي اسلام را در رويه‌‏هاي خود، بنيان‌‏گذاري و به جهان اسلام به عنوان يك الگو و مدل توانمند در همه عرصه‌‏ها نشان دهد.»
وي افزود: «اسلام يك نظام حقي است كه مباني، شعارها و ايده‌‏هايش برگرفته از وحي است و وجدان‌‏هاي بيدار بشري تشنه اين ارزش‌‏ها هستند. ما نيز بايد به دنبال احياي كل اين مباني و ارزش‌‏ها باشيم اما هنوز به آن احياگري كامل نرسيده‌‏ايم.»
رئيس قوه قضائيه تصريح كرد: «امروز نظام اسلامي ما به‌‏‌‏رغم همه دشمني‌‏ها و تبليغات مغرضانه و مسموم، توانسته است نورافشاني خود را در دنيا انجام دهد.»
هاشمي‌‏شاهرودي خطاب به دانشجويان گفت: «شما داخل كشور زندگي مي‌‏كنيد اما كساني كه در خارج هستند بيشتر اين عظمت نظام اسلامي و درجه تأثيراتش در جهان اسلامي را درك مي‌‏كنند. دشمنان پس از انقلاب به دنبال لطمه زدن به نظام ما بودند اما با تدابير آگاهانه حضرت امام و هوشياري مردم ناكام ماندند. پس از انقلاب مكتب شهادت، ايثارگري، تكيه بر اراده ملي، به صحنه كشاندن همه آحاد ملي در عرصه‌‏هاي سياسي، فرهنگي،‌‏ اجتماعي و اقتصادي احيا شد كه اينها همگي نشأت گرفته از اسلام حقيقي است.»
وي با تأكيد بر اينكه بايد بين مردم‌‏سالاري ديني و دموكراسي غزبي قائل به تفكيك شويم، گفت: «تكيه‌‏گاه دموكراسي غربي رقابت‌‏هاي حزبي است. در دموكراسي غربي ممكن است امتيازاتي در برابر نظام‌‏هاي تك حزبي و استبدادي درنظر گرفته شود. اين دموكراسي با مردم‌‏سالاري ما تفاوت دارد،‌‏ آنجا احزاب و گروه‌‏ها مطرح هستند اما مردم‌‏سالاري ديني ما متكي به اراده تك تك مردم است. مردم‌‏سالاري يعني تكيه كردن به جمهور و توده‌‏هاي مردم نه تكيه به تشكيلات خاص. البته اهميت به قشرهاي تحصيلكرده و فرهيخته و حفظ جايگاه آنها نيز مهم است. اينها دستاوردهاي مهمي كه به دست حضرت امام (ره) شكل گرفته است.»
رئيس قوه قضائيه تصريح كرد: «امروز بازگشت به انديشه‌‏هاي ديني و اسلامي، ارزشمند شدن دين و حتي اديان غير اسلامي در جامعه نهادينه شده است.»
هاشمي‌‏شاهرودي القاعده و طالبان را دست‌‏پرورده استكبار خواند و گفت: «دشمنان خود القاعده و سلفي‌‏گري را به عنوان يك نهاد شبه‌‏ديني ايجاد كرده‌‏اند. طالبان را چه كسي ايجاد كرد، اصلاً طالبان براي چه ايجاد شد؟ خود مستكبران اينها را ايجاد و حمايت كرده‌‏اند تا عليه اسلام شيعي و جمهوري اسلامي ايران تبليغ كنند. اينها سعي مي‌‏كنند در برابر انديشه‌‏هاي امام ايستادگي كنند. آنها استكبارستيزي را تحت عنوان انحراف از دين با برچسب‌‏هاي نامناسب و كذب به نظام اسلامي ما نسبت مي‌‏دهند و قصد لطمه‌‏زدن به نظام ما را دارند. امروز مي‌‏بينيم كه همين القاعده و طالباني كه توسط استكبار ايجاد شده، وبال گردن خودشان شده است، چون اسلام آنها اسلام آمريكايي بود و بر اساس وحي نبود.»
وي با اشاره به موضع‌‏گيري‌‏هاي غرب نسبت به مسايل هسته‌‏اي و اظهارات اخير رئيس جمهوري در مورد اسرائيل گفت: «امروز مي‌‏بينيد كه چه فضايي را در پرونده هسته‌‏اي عليه كشور ما ايجاد كرده‌‏اند و دائماً تهديد مي‌‏كنند كه پرونده‌‏تان را به شوراي امنيت سازمان ملل مي‌‏فرستيم. مي‌‏بينيد كه وقتي رئيس‌‏جمهور ما مطلب حقي را در مورد اسرائيل كه همان حرف امام بود، زد چه تبليغات سويي عليه كشور ما ايجاد كردند. آمريكا و همدستانش حتي به دنبال عادي‌‏سازي روابط كشورهاي عرب با اسرائيل بودند كه اگر انديشه‌‏هاي امام و نظام مقدس اسلامي ما نبود اين عادي سازي روابط شكل مي‌‏گرفت.»
رئيس قوه قضائيه گفت: «چالش امروز نظام ما محدود به كشور ما نيست، بلكه كل جهان اسلامي را در برمي‌‏گيرد. جاي تعجب دارد كه استكبار خود ترور مي‌‏كند و حقوق بشر را نقض مي‌‏كند آنگاه كشور ما را ناقض حقوق بشر و تروريسم مي‌‏خواند، با اينكه ما خود قرباني تروريسم هستيم و بيشترين قرباني را در اين راه داشته‌‏ايم. اين ترورها اگر در هر جاي جهان بود، آن نظام فرو مي‌‏پاشيد. اين از امتياز نظام ماست كه همچنان پايدار و استوار باقي مانده است.»
هاشمي شاهرودي در ادامه اين مراسم، به سوالات دانشجويان پاسخ گفت. وي در پاسخ به پرسش دانشجويي كه پرسيد «آيا قوه قضائيه با مصلحت‌‏انديشي به برخي پرونده‌‏ها رسيدگي مي‌‏كند»، گفت: «مصلحت‌‏انديشي دو معنا دارد، معناي اول اين است كه انسان از انجام يك حكم و دستور شرعي و الهي به دليل رودربايستي دست بكشد، اين معنا از نظر اسلام درست نيست. معناي ديگر مصلحت‌‏انديشي اين است كه ممكن است اجراي يك حكم شرعي درجايي باعث ايجاد مزاحمت و چالش در جاي مهمتر ديگري شود، اين معناي مصلحت‌‏انديشي، مصلحت‌‏انديشي شرعي است كه مجتهدين نيز مصلحت را بر حكم شرعي مقدم مي‌‏دانند. حتي امام نيز در مورد پذيرفتن قطعنامه 598 و نوشيدن جام زهر به تعبير ايشان از اين مصلحت‌‏انديشي استفاده كرد.»
رئيس قوه قضائيه در پاسخ به سوال دانشجوي ديگري مبني بر اينكه «چرا دادگاه‌‏هاي پزشكي در استان‌‏ها از دادگاه‌‏هاي عمومي جدا نمي‌‏شود»، گفت: «اگر متخلفين از مقامات مسوول باشند، رسيدگي به تخلفشان در صلاحيت محاكم تهران است اما براي رسيدگي به جرايم ساير افراد منعي براي رسيدگي در محاكم شهرستان‌‏ها و استان‌‏ها وجود ندارد. شايد نياز نباشد كه براي هر صنف دادگاه ويژه رسيدگي به تخلفات آن صنف تشكيل شود چون با تعدد محاكم مواجه خواهيم شد. حال اگر شما پيشنهادي در اين زمينه دارد آن را به ما ارايه كنيد تا ما آن را در تدوين لوايح خود لحاظ كنيم.»
وي در پاسخ به سوال همان خبرنگار كه از برخورد برخي محاكم با پزشكان متخلف ابراز نارضايتي مي‌‏كرد، گفت: «ما در زمان رياست آقاي صدر در سازمان پزشكي قانوني بخشنامه‌‏اي صادر كرديم كه نحوه رسيدگي به تخلفات اين قشر به گونه‌‏اي باشد كه حرمت‌‏ها حفظ شود.»
هاشمي شاهرودي در پاسخ به خواسته دانشجويي كه خواستار ديدار كانون‌‏هاي دانشجويي با مقام معظم رهبري به واسطه‌‏گري رئيس قوه قضائيه شده‌‏ بود، قول داد كه اين مورد را به عرض رهبر معظم انقلاب اسلامي برساند و قول برگزاري اين ديدار را نيز از ايشان بگيرد.
رئيس قوه قضائيه در پاسخ به گلايه اين دانشجو در مورد وضعيت اخلاقي در دانشگاه‌‏ها گفت: «ما معتقديم مسايل دانشجويي را هرچه قضايي نكنيم بهتراست، مگر در جرايم عمومي. ما حتي اين آمادگي را داريم كه شوراهاي حل اختلاف را در دانشگاه‌‏هاي سراسر كشور راه‌‏اندازي كنيم و از اساتيد خود دانشگاه‌‏ها در اين شوراها استفاده كنيم.»
وي در پاسخ به سوال دانشجويي كه از برخورد دستگاه قضايي با مفسدان اقتصادي انتقاد كرد، گفت: «كارهاي زيادي در امر مبارزه با مفاسد اقتصادي صورت گرفته است. تاكنون به 700 پرونده رسيدگي شده است كه از اين تعداد حكم 57 پرونده به قطعيت رسيده و متهمان نزديك به 200 پرونده نيز با برائت مواجه‌‏شده‌‏اند. خبرنگاران مي‌‏توانند با مراجعه به مجتمع‌‏ ويژه رسيدگي به مفاسد اقتصادي از جزئيات اين پرونده‌‏ها اطلاع كسب كنند. البته پرونده‌‏هاي ديگري نيز در جريان است كه به محض قطعيت به اطلاع مي‌‏رسد. نبايد انتظار داشت تا قوه قضائيه پيش از قطعي شدن حكم پرونده، نسبت به اطلا‌‏رساني در اين پرونده‌‏ها اقدام كند. قانون ما را از اين كار منع كرده است. »
هاشمي شاهرودي گفت: «در پرونده‌‏هاي مطروحه برخي مفسده‌‏ها در حد فساد اقتصادي نبود ولي متأسفانه طوري در مطبوعات منعكس شد كه گويي 700 مسوول فاسد در كشور وجود دارد. يكي دو پرونده هم جنجال‌‏آفرين شد و گروه‌‏ها و جناح‌‏ها را به جان هم انداخت.»
وي در پاسخ به سوال دانشجويي كه پرسيد؛ « آيا دست‌هايي ناپاك به تعبير مقام معظم رهبري در قواي مختلف وجود دارد يا خير؟ و چرا ليست مفسدان اقتصادي كه رييس‌جمهور اعلام كرده آنها را در اختيار دارد اعلام نمي‌شود؟ گفت: «مطلب مقام معظم رهبري مربوط به مفاسد اقتصادي نبود بلكه مربوط به همه عرصه‌‏هاي مختلف بود. در مورد اين‌كه رييس‌جمهور مطرح كرده است ليستي در اختيار دارد نمي‌دانم چرا نمي‌دهد؟ قوه قضاييه نمي‌تواند قبل از قطعي شدن، اسامي را اعلام كند، اما ديوان محاسبات مي‌تواند اعلام اسامي مفسدان و گزارشات خود را اعلام كند.»
رئيس قوه قضائيه تصريح كرد: «اينكه مجلس و دولت ادعا مي‌‏كنند كه ليست اسامي مفسدين را در دست دارند، خوب اعلام مي‌‏كنند، آنها كه با منع قانوني مواجه نيستند.»
وي خطاب به مجلسيان گفت: «به ما نگوييد چرا اسامي مفسدان اقتصادي را اعلام نمي‌‏كنيم، اين را از خودتان بپرسيد كه ماده 188 آيين دادرسي كيفري را تصويب كرده‌‏ايد. در ضمن قوه قضاييه تريبون ندارد، اما دولت و مجلس تريبون دارند. بحث مبارزه با مفاسد اقتصادي اين نيست كه ليستي ارايه شود. مگر مشكل مفاسد اقتصادي ما اعلام اسامي است. مبارزه با مفاسد اقتصادي اين است كه سياست‌‏هاي ناكارآمد و اختيارات نابجا به برخي دستگاه‌‏ها اصلاح شود. بر مناقصه‌‏ها نظارت دقيق و كافي صورت گيرد. البته اين موضوعات در آيين نامه جديد ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي آمده است.»
رئيس قوه قضائيه با انتقاد از برخي اطلاع‌‏رساني‌‏ها در پرونده‌‏هاي مفاسد اقتصادي گفت: «در برخي اطلاع‌‏‌‏رساني‌‏ها حقوق افراد و دستگاه‌‏ها ناديده گرفته مي‌‏شود. آزادي بيان اين نيست كه ذهن مردم را نسبت به دستگاه‌‏ها و مسوولان مشوش كنيم.»

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي با تأكيد بر حمايت از امر سرمايه‌‏گذاري در كشور گفت: «بايد مقدمات امنيت سرمايه‌‏گذاري را در كشور به صورت ملموس ايجاد كرد. بايد به سرمايه‌‏گذار احترام گذاشت نه اينكه به او بگوييم كه اين پول را از كجا آورده‌‏اي يا از راه دزدي به دست آورده‌‏اي.»
هاشمي‌‏شاهرودي با اشاره به بحث حقوق شهروندي گفت: «معمولاً براي بزه‌‏كار مجازاتي درنظر گرفته مي‌‏شود اما اين مجازات نبايد بيش از مقدار تعيين شده، اجرا شود. متهم نيز حقوقي دارد كه بايد رعايت شود، نبايد به حقوق خانواده وي تجاوزي شود.»
رئيس قوه قضائيه در پاسخ به درخواست دانشجويي كه خواستار ايجاد زمينه‌‏هايي براي احقاق حق مصدومان شيميايي در دادگاه صدام بود، گفت: «دادخواست مفصلي توسط دادستاني كل كشور با همكاري ساير نهادها تنظيم و به وزارت امور خارجه ارايه شده است تا از اين طريق در دادگاه صدام مطرح شود.»
وي ضمن انتقاد از نحوه برخورد قاضي پرونده صدام، گفت: «قاضي محكمه سعي مي‌‏كند حق را به طرف متهم بدهد. اين سيستم قاضي حتي ملت عراق را نيز ناراضي كرده است.»
هاشمي شاهرودي در پايان در پاسخ به سوال دانشجويي كه در مورد موضوع آزادي و عفو دانشجويان زنداني سوال كرده بود، گفت: «ليست دانشجويان زنداني از سوي وزارت علوم براي ما فرستاده شده است، اما با توجه به اينكه اين ليست محدود بود، ما ليست نهايي را از دادگستري‌‏هاي سراسر كشور استعلام كرديم كه به زودي در كميسيون عفو و بخشودگي بررسي و به مقام معظم رهبري ارايه مي‌‏شود. مي‌‏خواستيم در روز 16 آذر اين كار صورت گيرد اما محدود بودن ليست ما را با مشكل مواجه كرد.»

Copyright: gooya.com 2016