جمعه 18 آذر 1384

نظريه گروه تحقيقاتي "RESCUE SQUAD" تصويربرداري خبرنگاران از سقوط، انتخاب

خبرگزاري انتخاب : بسياري از آثار بر جا مانده از حادثه سقوط هواپيماي «سي-130» حامل خبرنگاران، چند ساعت پس از وقوع حادثه از بين رفت.
-----------------------------


خبرگزاري انتخاب : بسياري از آثار بر جا مانده از حادثه سقوط هواپيماي «سي-130» حامل خبرنگاران، چند ساعت پس از وقوع حادثه از بين رفت.

به گزارش خبرگزاري «انتخاب»، گروه تحقيقاتي «RESCUE SQUAD» كه با همكاري خبرنگاران، كارشناسان فني، امدادرساني، ‌اجتماعي و روانشناسي اقدام به تحليل حوادث و مسائل مختلف اجتماعي مي‌نمايد، با انتشار اطلاعيه‌اي عنوان كرده است كه حضور و رفت و آمد مردم و نيروهاي متفرقه در محل حادثه باعث نابودي آثار و تجهيزات باقيمانده از سرنشينان و حتي آسيب‌ديدگي جدي اعضاي جدا شده از بدن اجساد و دشوار شدن شناسايي آنها شده است.

به اعتقاد كارشناسان اين گروه، با توجه به زمان سپري شده از برخاستن هواپيما از مهرآباد تا لحظه درخواست فرود اضطراري و دور زدن، خبرنگاران فرصت داشته‌اند تا از صحنه‌هاي پيش از فرود عكس گرفته و احتمالا تصويربرداري كنند. اين نظريه كه سرنشينان هواپيما از فرود اضطراري مطلع نشده‌اند، منطقي نيست چرا كه به علت حضور افراد ارتشي در ميان خبرنگاران، وضعيت موجود از سوي كادر پروازي براي آنها شرح داده شده است. از سوي ديگر حتي در صورت عدم آگاهي سرنشينان از فرود، افراد نظامي بر اثر تجربه قادر بوده‌اند از راه تحليل صداي موتورها، تكان‌ها و باز شدن چرخ‌هاي هواپيما، به نقص فني و فرود اضطراري پي ببرند.

روز سه‌شنبه به دنبال مشاهده يك تلفن موبايل سالم در ميان لاشه‌هاي هواپيما، احتمال سالم بودن دوربين خبرنگاران افزايش يافت. اين در حالي است كه باقيمانده بدنه دوربين‌هاي عكاسي و تصويربرداري بر اثر حضور و رفت و آمد جمعيت در محل حادثه، زير پاها از بين رفته و حتي ممكن است آن تجهيزات از محل حادثه سرقت شده باشند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

گروه تحقيقاتي «RESCUE SQUAD» در ادامه اين اطلاعيه با مشابه خواندن صحنه حادثه‌هاي «شهرك توحيد»، «مسجد ارك تهران» و «پارك‌شهر»، با اشاره به ناهماهنگي نيروهاي امدادرسان و وجود نداشتن مديريت مشترك، به حضور افراد لباس‌شخصي «غيرمسئول» در محل حوادث نيز اعتراض كرده است و حضور اين افراد را بحراني جديد و باعث اخلال نظم محل حادثه و فعاليت امدادگران عنوان كرده است. در ادامه اين اطلاعيه آمده است: «بايست محل حادثه بلافاصله مسدود شده و از ورود مردم عادي و نيروهاي غيرمسئول جلوگيري مي‌شد. در حالي كه مسدود شدن خيابان‌ها و تقاطع‌هاي اطراف محل حادثه و خارج كردن عابران و ساكنين محل، يك ضرورت است، اما افراد لباس‌شخصي در عوض همكاري با پليس در دور كردن جمعيت از محل حادثه، به برخورد با خبرنگاران عكاس پرداختند.»

گروه تحقيقاتي «RESCUE SQUAD» با اشاره به اينكه تيم مشاوره و روانكاوي بايست بلافاصله در محل حادثه حضور يابند، به وجود نداشتن مديريتي مستحكم با هدف هماهنگي نيروهاي امدادرسان و كنترل بحران‌ها اعتراض كرده و عنوان كرده است تا زماني كه مسئولين شهري تحت تأثير محيط و احساسي عمل مي‌كنند، اين روند ادامه خواهد داشت.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'نظريه گروه تحقيقاتي "RESCUE SQUAD" تصويربرداري خبرنگاران از سقوط، انتخاب' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016