جمعه 25 آذر 1384

ايران در پيش نويس بيانيه سران اتحاديه اروپا به تحريم تهديد شد، بی بی سی

سران اتحاديه اروپا پيش نويس بيانيه ای عليه ايران را در دستور کار نشست جاری خود قرار داده اند که در آن علاوه بر محکوم کردن اظهارات ضداسرائيلی محمود احمدی نژاد، رئيس جمهور ايران، دولت جمهوری اسلامی را به تحريم تهديد کرده اند.

طی اين بيانيه که انتظار می رود در نشست سران اتحاديه اروپا در بروکسل، پايتخت بلژيک و مقر اين اتحاديه به تصويب برسد، اظهارات آقای احمدی نژاد در انکار واقعه کشتار يهوديان در جنگ جهانی دوم و نفی موجوديت دولت اسرائيل کاملاً غيرقابل قبول خوانده شده و آمده است که اين اظهارات هيچ جايی در دنيای متمدن ندارد.

آقای احمدی نژاد طی سه سخنرانی جداگانه در چند هفته گذشته واقعه کشتار يهوديان در زمان جنگ جهانی دوم را افسانه خوانده و خطاب به دولتهای غربی اعلام کرده که اگر به دليل آنچه کشتار يهوديان می دانند احساس گناه و مسئوليت می کنند، دولت يهود را به جای سرزمين فلسطين در اروپا يا آمريکا تشکيل دهند و او حاضر است در انتقال يهوديان به آنان کمک کند.

اين اظهارات محکوميت گسترده بين المللی را عليه رئيس جمهور ايران به همراه داشته است.

علاوه بر بيانيه ها و اظهارات مقامهای کشورهای مختلف در محکوميت سخنان آقای احمدی نژاد، دبيرکل سازمان ملل متحد سفر خود به ايران را لغو کرد و شورای امنيت سازمان ملل متحد دو بار عليه وی بيانيه صادر کرد.

سران اتحاديه اروپا در حالی عليه ايران بيانيه تنظيم و اين کشور را به تحريم تهديد می کنند که قرار است هفته آينده نمايندگان دولتهای بريتانيا، فرانسه و آلمان به نمايندگی از اين اتحاديه با نمايندگان دولت ايران ديدار کنند و به بررسی ازسرگيری مذاکرات اتمی ميان طرفين بپردازند.

در پيش نويس بيانيه اتحاديه اروپا هشدار داده شده که وقت زيادی برای يافتن راه حل دپيلماتيک برای بن بست ايجاد شده بر سر برنامه اتمی ايران باقی نمانده و عميقاً ابراز نگرانی شده است که ايران نتواند جامعه بين المللی را قانع سازد که برنامه اتمی اش صرفاً کاربرد غيرنظامی دارد.

در اين بيانيه نوشته شده: "در حالی که اتحاديه اروپا همچنان به تلاش برای يافتن راه حل ديپلماتيک ادامه می دهد، پنجره فرصت برای هميشه به روی ايران باز نخواهد ماند."

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

در پيش نويس بيانيه اتحاديه اروپا همچنين نسبت به آنچه عدم رعايت حقوق بشر و آزاديهای بنيادين سياسی در ايران آمده ابراز نگرانی عميق شده است.

اين پيش نويس را وزيران خارجه 25 دولت عضو اتحاديه اروپا تنظيم کرده اند و طی آن از ايران خواسته شده است از تلاش برای صلح ميان اسرائيل و همسايگانش حمايت کند و حمايت از گروههايی که اعمال تروريستی را تشويق می کنند يا در اين اعمال دست دارند را پايان دهد.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'ايران در پيش نويس بيانيه سران اتحاديه اروپا به تحريم تهديد شد، بی بی سی' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016