جمعه 25 آذر 1384

نامه اعتراض وزير خارجه ايران درباره نقض حقوق بشر توسط آمريكا به عنان، ايرنا

سازمان ملل، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۴/۰۹/۲۵‬

نامه "منوچهر متكي" وزير خارجه جمهوري اسلامي ايران در اعتراض به نقض حقوق بشر توسط آمريكا در جهان و رشد پديده اسلام‌ستيزي در غرب، تسليم كوفي عنان دبيركل سازمان ملل شد.

نامه وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران به دبيركل سازمان ملل در انتقاد از ايجاد بازداشتگاه‌هاي مخفي توسط آمريكا و اعمال شكنجه در اين بازداشتگاه‌ها و نيز رشد پديده اسلام ستيزي و آزار و اذيت مسلمانان در غرب تسليم وي شده است.

به گزارش روز جمعه خبرنگار ايرنا، در اين نامه با اشاره به ايجاد بازداشتگاه‌هاي سري توسط آمريكا در برخي نقاط جهان، از جمله در تعدادي از كشورهاي اروپائي، نسبت به اين‌موضوع و نيز اعمال‌شكنجه در اين بازداشتگاه‌ها انتقاد شده است.

همچنين در نامه مذكور به پديده رو به رشد اسلام ستيزي در غرب اشاره و از دبيركل سازمان ملل خواسته شده تا با تعيين نماينده‌اي ويژه به موارد نقض حقوق بشر توسط آمريكا از جمله مسائل مربوط به ايجاد بازداشتگاه‌هاي سري، استفاده از شكنجه در اين بازداشتگاه‌ها و نيز مسائل مربوط به زندان ابو غريب و بازداشتگاه گوانتانامو رسيدگي كند.

متن نامه متكي به عنان كه توسط نمايندگي دائم جمهوري اسلامي ايران در نيويورك تسليم او شد، به شرح ذيل است:
"عاليجناب
گزارش‌هايي كه اين روزها در خصوص وجود بازداشتگاه‌هاي مخفي آمريكا از جمله در برخي كشورهاي اروپائي و استفاده از شكنجه در اين بازداشتگاه‌ها واصل شده و در راستاي ساير موارد نقض حقوق بشر در كشورهاي غربي مي‌باشد موجب نگراني شده است.

امروزه به بهانه مبارزه عليه تروريسم اساسي‌ترين موازين بين‌المللي حقوق بشر از جمله منع شكنجه بطور سيستماتيك و گسترده نقض مي‌شوند. اين اقدامات نقض فاحش مواد شش و هفت ميثاق حقوق سياسي و مدني محسوب مي‌شوند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وجود دو بازداشتگاه ابوغريب و گوانتانامواكنون به نماد بي‌اعتنايي دولت آمريكا به حقوق بشر تبديل شده‌اند. هم‌اكنون صدها نفر از مليت‌هاي مختلف در بازداشتگاه گوانتانامو در شرايط غيرانساني نگهداري مي‌شوند و متاسفانه دولت آمريكا از دسترسي گزارشگران حقوق بشر سازمان ملل به اين بازداشتگاه براي انجام تحقيقات ممانعت بعمل مي‌آورد.

همچنين، جنابعالي از اقداماتي كه اكنون عليه مسلمانان و اقليت‌ها در كشورهاي غربي انجام مي‌گيرد مطلع هستيد. اين اقدامات شامل توهين به‌اسلام و مقدسات مسلمانان، حمله به مساجد، بازداشت‌هاي خودسرانه طولاني مدت و اخراج غيرقانوني افراد مي‌باشد.

اجلاس اخير سران سازمان كنفرانس اسلامي در بيانيه پاياني خود قويا رشد فزاينده پديده اسلام‌ستيزي در جهان را به عنوان يكي از اشكال نژادپرستي و تبعيض محكوم نموده است.

پايان بخشيدن به اين اقدامات نيازمند دخالت جنابعالي و ارگان‌هاي حقوق بشري سازمان ملل است.

اينجانب از جنابعالي مصرانه درخواست مي‌كنم تا نسبت به بررسي اتهامات مطروحه عليه دولت آمريكا در خصوص اعمال شكنجه و داير نمودن بازداشتگاه‌هاي مخفي در كشورهاي ديگر از طريق تعيين يك نماينده ويژه و همچنين اطلاع نتايج اين بررسي به افكار عمومي جهان اقدام لازم را معمول نماييد.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'نامه اعتراض وزير خارجه ايران درباره نقض حقوق بشر توسط آمريكا به عنان، ايرنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016