یکشنبه 27 آذر 1384

حاتم قادري: دانشجويان ما اغلب رفتارشان محافظه‌‏كارانه است، ايلنا

موثر بودن دانشگاه در تغيير ماست


تهران- خبرگزاري كار ايران

حاتم قادري،‌‏ گفت: ذهن ترقي‌‏خواهانه ما نتوانسته كنترل رفتار محافظه‌‏كارانه ما را از آن خود كند و اين باعث غلظت سياسي كم در دانشگاه ها شده است.

به گزارش خبرنگار "ايلنا", در سمينار آكادمي علوم انساني كه صبح امروز توسط انجمن اسلامي دانشكده علوم اجتماعي دانشگاه تهران برگزار شد , " حاتم قادري" با عنوان "رسالت آكادميك" گفت‌‏: خيزش هاي دانشگاه معمولا به سطح هاي اندكي محدود مي شوند، غلظت‌ سياسي يا غلظت رسالت مندي دانشجويان ما پايين است. شايد ذهن آنها محافظه كار نباشد، ولي در رفتار اغلب محافظه كارانه عمل مي‌‏كنند . ذهن ترقي خواهانه ما نتوانسته كنترل رفتار محافظه كارانه ما را از آن خود كند و اين باعث غلظت سياسي كم در دانشگاه ها شده است .
وي در ادامه افزود : دانشگاه نوعي سحر و افسون در جامعه ما داشته و دارد كه نوعي حس حضور به دانشجويان و اساتيد ما مي بخشد . آميزه‌‏اي از خوي شخصي و پيشينه‌‏هاي قبل از دانشگاه ما در كنار حس حضور باعث حركات ما در دانشگاه مي‌‏شود. موثريت دانشگاه در تغيير ماست، نه لزوما در رسالتمند كردن ما. اگر رسالتمند مي شويم به خاطر متافيزيك حضور در دانشگاه است .

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي گفت :‌‏ دانشگاه مفاهيم مدرن را به ما آموزش مي دهد، خوي ملي ما همچنان در قبال مفاهيم مدرن مقاومت مي كند . اين مقاومت برخاسته از نقدش نيست، بلكه برخاسته از اين است كه ما تبديل به موجودات چند زيستي شده ايم. كليت دانشگاه هاي فعلي , محافظه كارانه است . اشتباهي كه پيش آمده، اين است كه در دانشگاه ما به جاي فعاليت اجتماعي و مدني عمدتا فعاليت سياسي داشته ايم و اين فعاليت در نوع راديكالش مانع از ايجاد نهادهاي مدني شده است .
قادري در پايان سخنانش به داستاني اشاره كرد و گفت‌‏: ما نياز داريم نوعي روباهي گري را نيز در خود تقويت كنيم و صرفا در يك امر سياسي تقليل پيدا نكنيم، ما بايد به مطالب متعددي مجهز باشيم .

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'حاتم قادري: دانشجويان ما اغلب رفتارشان محافظه‌‏كارانه است، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016