شنبه 3 دی 1384

معاون امور زندان‌هاي دادستان تهران: موضوعي به نام شكنجه در زندان‌ها نداريم، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فقه و حقوق - حقوق سياسي

معاون امور زندان‌هاي دادستان تهران، گفت: اگر در بعضي مجامع بيان مي‌شود كه در زندان‌هاي ايران شكنجه يا برخورد نامناسبي وجود دارد، اساسا سخني بي‌معناست.

محمود سالاركيا در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) با اشاره به قطعنامه‌ي سازمان ملل و بيانيه‌ي اتحاديه‌ي اروپا درباره‌ي مسائل حقوق بشري در ايران اظهار داشت: موضوعي به نام شكنجه در زندان‌ها نداريم. در حال حاضر در زندان‌هاي ما كليه‌ي اصول زندان‌باني رعايت مي‌شود و ما به سمت افزايش فضاي نگهداري هر زنداني تا سقف 12 متر در حركت هستيم و بعضا در بعضي نقاط اين امر تحقق يافته است.

وي، با بيان اين‌كه جمعيت كيفري ما رشد منفي داشته، گفت: سياست قوه‌ي قضاييه بر مبناي زندان‌زدايي است و با رشد منفي تعداد زندانيان مواجه هستيم و اين رشد منفي تأييدي بر سياست قوه‌ي قضاييه بر مبناي زندان‌زدايي است. اگر در بعضي مجامع بيان مي‌شود كه در زندان‌هاي ايران شكنجه يا برخورد نامناسبي وجود دارد اساسا سخني بي‌معناست.

سالاركيا تصريح كرد: متهماني كه محكوم و داراي حكم قضايي هستند دوران محكوميت خود را طي مي‌كنند و به هيچ‌وجه در اين مرحله ايجاد رعب و وحشت و شكنجه وجود ندارد. قسمت ديگر، متهمان تحت قرار هستند و اين دسته از افراد با قرارهاي صادره از ناحيه‌ي قضات دادسراها روانه‌ي زندان مي‌شوند و پرونده‌ي اين افراد نيز در حال تحقيقات مقدماتي است. عده‌اي از اين افراد نيز با سپردن كفالت يا وثيقه آزاد مي‌شوند و ضرورتي بر انجام اعمال و برخورد غيرمتعارف در داخل زندان‌ها نيست.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

معاون امور زندان‌هاي دادستان تهران تأكيد كرد: امروزه ما شاهد بازديد بسياري از افراد از سازمان‌هاي مختلف بين‌المللي يا NGOهاي مربوطه، از زندان‌ها هستيم و بسياري از مسائل را از نزديك مشاهده مي‌كنند. اگر افراد بازديدكننده از روي انصاف گزارش خود را ارائه دهند قدر مسلم اين امر از صدور چنين بيانيه‌هايي جلوگيري مي‌كند. در برخي موارد نيز بر اساس اذعان اين افراد، زندان‌هاي ما از شاخص‌هاي بين‌المللي پيشي گرفته است.

Copyright: gooya.com 2016