سه شنبه 6 دی 1384

یک مقام روسی اعلام کرد طرح پیشنهادی به ایران برای غنی سازی اورانیوم در خاک روسیه، به قوت خود باقیست، راديو فردا

میخائیل ترویانسکی معاون اداره اطلاعات و اخبار وزارت امور خارجه روسیه گفت پیشنهاد روسیه به ایران در مورد ایجاد یک شرکت ایرانی – روسی برای غنی سازی اورانیوم در خاک روسیه همچنان به قوت خود باقیست. وی گفت طبق پیشنهاد روسیه برای حل اختلاف غرب و جمهوری اسلامی، مرحله استخراج سنگ معدن و تبدیل آن به گاز هگزا فلورید اورانیوم در ایران انجام شود و سپس این گاز برای تزریق به دستگاههای سانتریفوژ و تبدیل به اورانیوم غنی شده، به روسیه انتقال داده می شود. دولت ایران اعلام کرد پیشنهاد مشخصی در این باره از روسیه دریافت نکرده است، ولی مشاور سفارت روسیه در تهران روز سه شنبه گفت: ما یادداشت حاوی این پیشنهاد را به طرف ایرانی تسلیم کرده‌ایم.
ماني کسروي (مسکو)
--------------------------------------

مقامات روسی امروز (سه شنبه) نیز خبر دادند که طرح پیشنهادی این کشور به ایران برای انجام غنی سازی در خاک روسیه همچنان به قوت خود باقیست. ایران گفته است که طرح مدونی را از روسیه دریافت نکرده است. ولی به هر حال به نظر نمی‌رسد که مقامات جمهوری اسلامی این طرح را بپذیرند.
مانی کسروی (رادیو فردا، مسکو): معاون اداره اطلاعات و اخبار وزارت امور خارجه روسیه می‌گوید پیشنهاد روسیه به ایران در مورد ایجاد یک شرکت ایرانی – روسی برای غنی سازی اورانیوم در خاک روسیه به قوت خود باقیست.

میخائیل ترویانسکی امروز سه شنبه در مصاحبه با شبکه ام تی وی تلویزیون روسیه گفت که کشورش برای حل اختلاف غرب و ایران بر سر برنامه هسته‌ای این کشور، طرحی را پیشنهاد کرده است که بنا برآن مرحله استخراج سنگ معدن اکتا اکسید اورانیوم و تبدیل آن به گاز هگزا فلورید اورانیوم در ایران انجام شود و سپس این گاز برای تزریق به دستگاههای سانتریفوژ و تبدیل به اورانیوم غنی شده، به روسیه انتقال داده شود. به گفته این مقام روس، مسکو این پیشنهاد را در جستجوی راهکار قابل قبول در زمینه حل و فصل برنامه‌های هسته‌ای ایران از طریق دیپلماتیک در نظر می‌گیرد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

این شبکه تلویزیونی به نقل از حمید رضا آصفی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران افزود ایران بدون تردید با دقت هر گونه طرح یا پیشنهاد که حق ایران را در انجام کار غنی سازی اورانیوم در خاک خود به رسمیت بشناسد، مورد توجه قرار خواهد داد. این شبکه خاطر نشان کرد تهران اعلام کرده که هیچگونه پیشنهاد مشخصی از روسیه دریافت نکرده است.

در همین حال مشاور سفارت روسیه در تهران روز سه شنبه به خبرگزاری ریانووستی گفت: ما یادداشت حاوی این پیشنهاد را به طرف ایرانی تسلیم کرده ایم. این در حالیست که به به عقیده رادیو اکو مسکو طرح پیشنهادی روسیه به ایران، با شکست مواجه خواهد شد. چرا که تهران مایل نیست در مسائل اصولی برنامه هسته‌ای خود نسبت به جامعه جهانی گذشت کند و با غنی سازی اورانیوم خود در خاک روسیه مخالفت خواهد کرد.

Copyright: gooya.com 2016