جمعه 9 دی 1384

دلایل ارائه طرح روسیه به ایران، آفتاب

آفتاب ـ زهرا رضایی: یک دیپلمات ارشد روسی در خاورمیانه در گفت و گو با اورشلیم پست گفته است: روسیه مایل نیست ایران به سلاح هسته ای دست پیدا کند، همینطور مسکو نمی خواهد یک قدرت هسته ای اسلامی و رادیکال در نزدیکی اش باشد.

این دیپلمات روسی همچنین دلیل ارائه طرح، روسیه را نظارت آن بر پروسه غنی سازی اورانیوم و استفاده از مواد هسته ای ذکر کرده است. وی می افزاید:« به دلیل زندگی کردن در نزدیکی ایران، روسیه اصلا مایل نیست که ایران به بمب اتمی دست پیدا کند.»
این دیپلمات روسی همچنین گفته است مسکو، متحد قدیمی ایران، از اظهارات تند ایران و عدم تمایل آنها به بحث در مورد طرح روسیه، متعجب شده است. برخی از تحلیل گران روسی معتقدند که این مساله باعث می شود اعتبار روسیه به عنوان میانجی بین ایران و اتحادیه اروپا به خطر بیفتد. دیپلمات روسی می گوید: حتی در میان مسئولان روسی موضع واحدی در مورد ایران وجود ندارد.
وزیر دفاع وزیر انرژی هسته ای روسیه، از ایران به عنوان شریک استراتژیک روسیه نام برده اند، در حالی که موضع ولادیمیرپوتین در مورد ایران پیچیده و دو سویه است.
در چند ماه گذشته، چندین بار در دوما در مورد اینکه ایران می تواند امنیت روسیه را تهدید کند هشدار داده شد، اما مسکو همچنان به حمایت از ایران و مخالفت با امریکا و اروپا در ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت ادامه داد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اشتیاق روسیه به دفاع از برنامه هسته ای ایران می تواند روابط روسیه ـ امریکا را به خطر بیندازد.
(ra,anan gissin) سخنگوی آریل شارون نخست وزیر اسراییل از سخنان این دیپلمات روسی استقبال کرده، اما گفته است: این سخنان باید با عمل آنها ( روسها) حمایت شود.
او همچنین گفته است: روسیه باید با امریکا و اتحادیه اروپا برای فرستادن ایران به شورای امنیت همکاری کند.
می افزاید: تا حالا روسیه استفاده موثر از شورای امنیت را غیر ممکن ساخته است. بیانیه های روسیه باید به عمل تبدیل شود.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'دلایل ارائه طرح روسیه به ایران، آفتاب' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016