جمعه 9 دی 1384

وعيدي: پيشنهاد هسته‌اي روسيه را با فرض "غني سازي در داخل" بررسي مي‌كنيم، فارس

خبرگزاري فارس: معاون امنيت بين الملل شوراي عالي امنيت ملي با بيان اينكه ايران پيشنهادهاي جديد براي حل مسالمت‌آميز مسئله هسته‌اي را جدي مي‌گيرد، گفت: تضمين حقوق ايران براي غني سازي در خاك ايران، فرض نخست بررسي پيشنهاد مطرح شده از سوي روسيه خواهد بود.


جواد وعيدي در گفتگو با خبرنگار سياست خارجي خبرگزاري فارس، پيشنهاد روسيه مبني بر غني سازي اورانيم در خارج از خاك ايران را يك ايده توصيف كرد و افزود: ايده به معناي ذكر جزئيات و طرحهاي عملي و اجرائي نيست، اما فارغ از اينكه چه نامي بر آن بگذاريم، ايران به سهم خود پيشنهادها و ايده‌هاي جديد براي حل مسالمت‌آميز مسئله هسته‌اي خود را جدي مي‌گيرد و مي‌تواند مورد بررسي و مطالعه قرار دهد.
رييس گروه مذاكره كننده با اروپا تصريح كرد: طبيعي است كه تضمين حقوق ايران بر اساسNPT، شامل انجام فرآيند غني سازي در خاك ايران، در چارچوب مقررات آژانس بين‌المللي انرژي اتمي، فرض نخست بررسي پيشنهاد مطرح شده خواهد بود.
گفتني است يك منبع آگاه سه‌شنبه هفته گذشته (6 دي‌ماه) براي اولين بار در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري فارس از دريافت پيشنهاد روسيه از سوي ايران خبر داد. اين پيشنهاد يك صفحه‌اي مبني بر ايجاد شركتي مشترك بين تهران و مسكو براي انجام غني‌سازي اورانيوم ايران در خاك روسيه است.
معاون امنيت بين الملل شوراي عالي امنيت ملي، همچنين در تشريح آخرين وضعيت پرونده هسته‌اي ايران گفت: در آخرين دور مذاكرات ايران با سه كشور اروپايي (EU3)طرفين براي تعيين چارچوب مذاكرات فيمابين، نظرات خود را طرح كردند.
وعيدي گفت: اين مذاكرات با قبول پيشنهاد دبير شوراي عالي امنيت ملي از سوي EU3 صورت گرفت و زمينه را براي ادامه گفتگوهاي دو طرف، فراهم كرد.
وي خاطرنشان كرد: گرچه ايران، ناخرسندي خود را از روند«مذاكره براي مذاكره» اعلام كرده است، اما اين مذاكرات حداقل فايده‌اي كه دارد، آن است كه ايران را نمي‌توان به عنوان موضوع نگراني بين‌المللي يا تهديد جدي براي طلح و امنيت بين‌اللمل خواند.
به اعتقاد وي مذاكره روشي مسالمت آميز براي حل و فصل مسائل است و تا وقتي كه ادامه دارد ،زمينه براي حصول به توافق هم وجود خواهد داشت.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

معاون امنيت بين الملل شوراي عالي امنيت ملي، توافقات صورت گرفته در وين را صريح و روشن دانست و افزود: همانطور كه انتظار مي‌رفت، دو طرف بر مواضع خود پافشاري كردند و تحول جديد در مذاكرات ايران و EU3 تاكيد بر ادامه مذاكرات بود كه قرار شد ضمن مشورت با دولتهاي متبوع، دور بعدي مذاكرات در 28 ديماه شروع شود.
وعيدي در باره گامهاي آينده تهران در مذاكرات هم يادآور شد: هدف مذاكرات ايران با EU3 تسهيل همكاري ايران با آژانس در چارچوب اجراي مقررات بين‌المللي مشتمل بر NPT و اساسنامه آژانس بين المللي انرژي اتمي و مقررات پادمان است كه ادامه خواهد يافت.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'وعيدي: پيشنهاد هسته‌اي روسيه را با فرض "غني سازي در داخل" بررسي مي‌كنيم، فارس' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016