دوشنبه 12 دی 1384

علي لاريجاني: طرح روسیه با معیار منافع ملی قابل بررسی است، مهر

* تحقیقات هسته ای ربطی به مذاکره ندارد و طبق برنامه آغاز می شود
* برای کوچکترین تعرض اسرائیل پاسخی دندان شکن طراحی کرده ایم
* نباید روسیه را با انگلیس و اروپا مقایسه کرد


دکتر علی لاریحانی دبیر شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه در هر پیشنهادی باید حق ایران برای داشتن دانش هسته ای حفظ شود، اظهار داشت: باید مکانیسم طرح روسیه را بررسی کنیم و ببینیم کجا نفع بیشتری داریم. این طرح می تواند یک طرح مکمل باشد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری "مهر" ، دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران در مصاحبه با بخش گفت وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما، پیشینه تمدن ایران و ارتباط مسائل هسته ای با توسعه کشور را از دلایل تاکید ملت ایران بر پیشرفت هسته ای برشمرد و افزود : دسترسی ایران به فن آوری هسته ای با وزن فکری بالا، موقعیت ژئوپلیتیک و قدرت بازیگری در منطقه، از اهمیت ویژه ای در عرصه بین الملل برخوردار است.

وی چرخه سوخت هسته ای را از حقوق مسلم ایرانیان خواند و گفت : محروم کردن یک ملت از حقوق خود دلیل متقن می خواهد.

دکتر لاریجانی همچنین تاکید کرد : از نظر تامین سوخت معقول نیست که کشوری سرنوشت خود را از نظر پایه سوختی در اختیار کشور دیگری قرار دهد، ما می توانیم بخشی از سوخت هسته ای را از کشوری دیگر بگیریم، اما نمی توانیم هیچ سهمی از آن نداشته باشیم .

وی در ادامه با اشاره به سهم سوخت هسته ای از انرژی کشور در سالهای آینده اظهار داشت : چه دلیلی وجود دارد که کشورهایی که می خواهند به ما سوخت بدهند از ظرفیت خود برای محدود ساختن آن استفاده نکنند و این به استقلال کشور ما لطمه می زند.

لاریجانی گفت : به عنوان مثال می توانیم اگر قرار است 50 نیروگاه اتمی در کشور داشته باشیم، سوخت 20 نیروگاه را خود تامین کنیم و سوخت 30 نیروگاه دیگر را خریداری کنیم.

دبیر شورای عالی امنیت ملی به نقض تعهدات آمریکا و اروبا بعد از انقلاب اسلامی اشاره کرد و افزود: بعد از انقلاب، آمریکایی ها از دادن سوخت راکتور هسته ای تهران طبق نعهدات خود، خودداری کردند و حتی پول آن را نیز ندادند. ما در "ارودیف" فرانسه 10 درصد سهام داریم، اما از تولیدات آن بعد از انفلاب بی بهره بوده ایم . همچنین شرکت آلمانی زیمنس از ادامه ساخت نیروگاه بوشهر بعد از انقلاب خودداری کرد و این نشان می دهد غرب هرگاه که نتواند از قدرت خود برای بازی با ما استفاده کند، این کار را می کند پس عقل حکم می کند که سوخت انمی را نیز خود در اختیار داشته باشیم.

وی در خصوص ازسرگیری مجدد مذاکرات ایران و اروبا با اشاره به فرصت سوزی غرب در دور پیشین مذاکرات گفت : اروپا امروز فهمیده است که ایران روی حرفش می ایستد و حاضر نیست حق ملت را در فرصت سوزی از دست بدهد. وی در این راستا بر راه اندازی کارخانه فرآوری اورانیوم اصفهان اشاره کرد.

دکتر لاریحانی با بیان اینکه غرب مساله اعتماد سازی را بهانه فرصت سوزی قرار می دهد، افزود گفت : ما باید بدانیم برای اعتماد آنها چقدر هزینه باید بپردازیم؟

وی با بیان اینکه ایران از گفت وگو برای اعتماد سازی استقبال می کند، تاکید کرد: اروپا نباید به دنبال انحراف ذهن ما از مسیر اصلی یعنی حق برخورداری از چرخه سوخت باشد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی بر زمانمند بودن مذاکرات از دیدگاه ایران تاکید کرد و گفت : ما مسیر مدونی برای کار خود خواهیم داشت.

لاریجانی در خصوص مذاکرات وین اظهار داشت : من نگاه منفی به این مذاکرات ندارم ضمن اینکه لزومی ندارد در اولین نشست مذاکره، همه مسائل حل شود. اولین گام می تواند آشنایی دوطرف با دیدگاه های یکدیگر باشد البته ما امیدوار بودیم اروپا در این مذاکرات بیشتر پیشرفت کند و معتقدیم آنها می توانستند بیشتر جلو بروند. وی اضافه کرد امیدواریم آنها در مذاکرات بعدی گامهای دقیقتری بردارند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی با تاکید بر اینکه موضوع تحقیقات هسته ای ارتباطی با مذاکرات ایران و اروپا ندارد، گفت : دلیلی برای ادامه تعلیق تحقیقات هسته ای وجود ندارد و ما برای آغاز مجدد آن، جدول زمانبندی داریم که ربطی به مذاکرات ما و اروپا ندارد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در بقیه امور اگر مذاکرات مفید باشد با حوصله جلو می رویم.

به گزارش "مهر" دکتر لاریجانی ایستادگی ایران بر مواضع به حق خود را دلیل تغییر مواصع غرب در فاصله دو نشست ماه های سپتامیر و نوامبر شورای حکام خواند و گفت : ما به یک بازی برد برد معتقدیم ولی اگر کسی بخواهد جلوی ما را بگیرد بازی باخت باخت می شود و پیشنهاد می دهیم اروپاییها به جای اینکه جلوی ما بایستند در کنار ما باشند.

وی افزود : اروپایی ها از موقعیت ایران در منطقه آگاهند و می دانند نباید وضعیت منظقه را طوری کنند که آسیب جدی به خودشان بخورد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه مساله انرژی نه فقط برای ایران بلکه برای همه کشورها مهم است، یادآور شد : اگر صادرات نفت چهار درصد تعییر کند، قیمت آن 60 الی 70 درصد تغییر خواهد کرد و بازی کردن با این اهرمها به نفع غرب نیست.

لاریجانی با اشاره به همکاری های شفاف و حتی فراقانونی ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی در فاصله دو نشست سپتامبر و نوامبر شورای حکام در خصوص تاثیر طرح روسیه بر تغییر فضای نشست، گفت: روسیه کشوری بزرگ و دوست ایران است. ما نسبت خود با روسیه را با کشورهای اروپایی و کشوری مثل انگلیس مقایسه نمی کنیم، مراودات ما و روسیه بسیار گسترده است و صرفا به مساله هسته ای محدود نمی شود.

وی با بیان اینکه پیشنهاد روسیه، طرح نیست و هنوز صرفا در حد یک ایده است، افزود : ما این ایده را ایده پخته ای نمی دانیم و معتقدیم اشکالات جدی دارد، اما می تواند مورد بررسی قرار گیرد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی تاکید کرد: بین بررسی کردن و نظر مثبت دادن به یک پیشنهاد تفاوت وجود دارد.

دکتر لاریجانی موضوعاتی از قبیل میزان سوخت تامین شده و صرفه اقتصادی را از موضوعات قابل بررسی در طرح روسیه خواند و در پاسخ به این سئوال که اگر ایده روسیه شامل غنی سازی در خاک این کشور باشد، آیا بازهم قابل بررسی است، گفت : اگر معنای طرح این باشد که ایران از حق خود در غنی سازی محروم شود، ما حق پذیرش آن را نداریم اما به عنوان طرح پشتیبان در زمانبندی مشخص باید منافع را بسنجیم و آن را بررسی کنیم .

وی با بیان اینکه در هر پیشنهادی باید حق ایران برای داشتن دانش هسته ای حفظ شود، افزود: باید مکانیسم طرح روسیه را بررسی کنیم و ببینیم کجا نفع بیشتری داریم، این طرح می تواند طرح مکمل باشد.

لاریجانی در خصوص احتمال همراهی روسیه با اروپا علیه برنامه های هسته ای صلح آمیز ایران گفت : منافع روسیه در رابطه با ایران بسیار بیشتر از اروپاست و مسکو به سادگی خود را گرفتار اروپا نمی کند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی در ادامه تاکید کرد : ایرانیان برای تحقق مساله هسته ای باید اولا روی توان ملی خودشان حساب کنند نه توان کشورهای دیگر و اگر این مهم محقق شد بقیه مسائل کمک کننده خواهد بود.

وی در عین حال به فراز و فرودهای همکاری هسته ای روسیه با ایران اشاره کرد و گفت : هرچند نباید این فراز و فرودها را سیاسی تلقی کرد و برخی تاخیرات هم قابل قبول است، اما نیروگاه های دیگری نیز می خواهیم بسازیم که آنها را نیز به مناقصه خواهیم گذاشت و کشورهای دیگری هم هستند که می توانند با ما همکاری کنند.

دکتر لاریجانی در خصوص تهدید ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت به مصوبه مجلس شورای اسلامی مبنی بر لغو همکاریها و اقدامات داوطلبانه ایران در صورت ارجاع به شورای امنیت اشاره کرد و گفت : آنها که تهدید می کنند فکر کنند ببینند در پی آن چه حادثه ای رخ می دهد.

وی در خصوص ارتباط پیشنهاد روسیه با گفت وگوهای ایران و اروپا اظهار داشت : اینها دو بسته جداگانه هستند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی بحث تهدید حمله نظامی اسرائیل به تاسیسات هسته ای ایران را تبلیغاتی خواند و گفت : آنها می خواهند بر اراده ما تاثیر بگذارند تا ما خودکشی کنیم .

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی با بیان اینکه در عین حال باید برخی امور را جدی گرفت، افزود : اگر تهدید اسرائیلی ها یک اپسیلون واقعیت داشته باشد، آنها خود بیشتر ضرر خواهند کرد، اسرائیل عمق استراتژیک ندارد و در تیررس ماست و اگر بخواهد تعرضی کند یا وارد این عرصه شود، پاسخی محکم و دندان شکن خواهد گرفت.

دکتر علی لاریجانی در خصوص آینده مذاکرات ایران و اروپا تاکید کرد : به مسیر فعلی مذاکرات بدبین نیستم، چندین سناریو پیش روی ماست. اروپایی ها باید متوجه باشند که در این شطرنج به راحتی نمی توانند ما را مات کنند. ما برای حرکت ها و سناریوهای مختلف فکر کرده ایم و برنامه داریم.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'علي لاريجاني: طرح روسیه با معیار منافع ملی قابل بررسی است، مهر' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016