سه شنبه 13 دی 1384

آصفي: طرح مدونی از روسیه دریافت نکرده ایم، به رویکرد تهاجمی در دیپلماسی اعتقاد داریم، مهر

آصفی سخنگوی وزارت خارجه تاکیدکرد: آنچه از سوی روسیه مطرح شده، یک طرح مدون نیست، بلکه تنها در حد یک ایده است و قرار است در سفر هیات روسی در 17 دی ماه مورد بررسی قرار گیرد.
به گزارش خبرنگار سیاسی"مهر"، حمید رضا آصفی صبح امروز درجلسه هفتگی خود با خبرنگاران در پاسخ به سئوالی درباره عملکرد وزارت خارجه برای اجرایی شدن دستور رئیس جمهور برای گفتمان حقوق بشر با کشورهای غربی گفت: جلساتی در این زمینه برگزار شده و مقدمات این کار نیز فراهم شده و در همین راستا وزیر امور خارجه در آینده ای نزدیک نامه ای را به کشورهای غربی ارسال خواهد کرد.

سخنگوی وزارت خارجه با ابراز نگرانی از وضع حقوق بشر درغرب گفت: طی روزهای گذشته شاهد بودیم که در آمریکا در زمینه شنود مکالمات، تهدیدهایی علیه آزادی های شهروندی به وجود آمد و وضع اقلیت ها و حقوق انسان ها در اروپا نیز موجب نگرانی های فراوان شده است.

به همین جهت وزارت امور خارجه در تهران و به وسیله سفارت های ایران در دیگر کشورها، این دستور رئیس جمهور را پیگیری خواهد کرد.

آصفی در پاسخ به سئوالی در مورد پیشنهاد هسته ای روسیه نیز با تاکید بر اینکه بررسی پیشنهاد با موافقت آن متفاوت است، گفت: ما هنوز از روسی ها طرح مدونی دریافت نکردیم و هر وقت طرح مدونی دریافت شد روی آن کار می کنیم.

وی با بیان اینکه چیزی که در مورد این طرح عنوان شده تنها یک ایده است، افزود: یک تیم روسی 7 ژانویه (17 دی) به تهران می آید که معاون وزیر امور خارجه روسیه در آن حضور خواهد داشت.

وی تاکید کرد اگر بحث غنی سازی در روسیه است قبلا اعلام کرده ایم که این کار قابل پذیرش نیست.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سئوال خبرنگاری درباره 9 مرزبان ربوده شده ایرانی در مرز پاکستان، آن را اقدامی غیر قابل قبول دانست و گفت: با توجه به اینکه گفته می شود این گروگان ها به پاکستان منتقل شده اند، با این کشور مذاکره می کنیم و نیروهای ذیربط در ایران مانند وزارت کشور نیز در حال پیگری مسئله هستند.

وی در پاسخ به خبرنگاری که گروگان گرفته شدن این 9 نفر را ناشی از ضعف دیپلماسی ایران دانست، گفت: این موضوع مربوط به ضعف دیپلماسی نیست و قطعا در هر کشوری که اشرار وجود داشته باشند، آن کشور از همه بیشتر در رنج خواهد بود و این موضوع را پیگیری می کند.

آصفی در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد آغاز به کار نطنز گفت: این گونه اخبار را شورای عالی امنیت ملی اعلام می کنم و من چیزی در این زمینه از این شورا نشنیده ام.

وی با بیان اینکه تحقیقات ربطی به تولید سوخت هسته ای ندارد و از مقولات مذاکراتی نیز نیست، افزود: تحقیقات هسته ای کشورمان به صورت داوطلبانه متوقف شده بود و هر وقت لازم باشد آغاز به کار این تحقیقات را اعلام می کنیم زیرا نمی توان کار دانشمندان را متوقف کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره علت تعلل در معرفی سفرای ایران در سه کشور اروپایی و تاکید بر اینکه سفارتخانه های ما باید در جایگاه مدعی باشند نه متهم، گفت: ایران از ابتدای انقلاب مدعی بوده و همواره با تمام ظرفیت از چارچوب نظام دفاع می کنیم و اعتقاد داریم که باید رویکرد تهاجمی داشته باشیم.

وی افزود: درباره کشورهایی که ماموریت سفرای ایرانی در آنها به پایان رسیده، جانشینانی مشخص شده استف اما این افراد باید به آن کشور معرفی شوند و هر گاه کار معرفی آنان رسمیت یافت و قرار شد این سفرا در آنجا مشغول به کار شوند اسامی آنان را اعلام می کنیم.

آصفی در ادامه پاسخ به سوال این خبرنگار تاکید کرد: این حق رئیس جمهور است که سفرای خود را تعیین کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سئوالی درباره رای گیری در سازمان ملل در مساله هولوکاست گفت: رای گیری در کار نبود، بلکه برخی اعضا نظر خود را توضیح می دادند و چیزی که ما اعلام کردیم این بود که ضمن محکومیت نسل کشی تاکید کردیم نباید اجازه تحقیق و مطالعه در این گونه موارد از ما سلب شود بلکه باید ابعاد آن روشن شود.

آصفی افزود: مستقل از اینکه کشتار یهودیان درست است یا نه، نسل کشی یا کشتار بعضی از یهودیان به هیچ وجه ارتباطی به اسرائیل ندارد و در حقیقت غربی ها با حمایت کورکورانه و بی جای خود از اسرائیل موجبات تداوم اقدامات جنایتکارانه آنان را فراهم کردند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

خبرنگاری از آصفی پرسید میزان اعتماد ایران به روسیه چقدر است؟ سخنگوی وزارت خارجه گفت: ما فقط به خدا اعتماد داریم و مردم، اما با روسیه گفتگو می کنیم و ممکن است بعضی اوقات با هم اتفاق نظر و بعضی اوقات اختلاف نظر داشته باشیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره نتایج انتخابات عراق از آن جهت که همه گروهها و طوائف در آن شرکت داشتند و بر اساس گزارش سازمان ملل تخلفات آنان ناچیز بوده ابراز رضایت کرد.

وی تاکید کرد: هر دولتی با تصمیم مردم در این کشور روی کار بیاید علاقمند به همکاری با آن هستیم و با توجه به بلوغ مردم عراق تاکید داریم که روند کار در این کشور باید مستقل از فشارهای بیرونی باشد.

خبرنگار "مهر" پرسید یک سایت نزدیک به رئیس جمهور گفته است که فردی در وزارت خارجه اخبار محرمانه را در اختیار خبرگزاری های غربی قرار می دهد که آصفی گفت: سایت ها خیلی چیزها می نویسند و قرار نیست راجع به مطالب آنها اعلام نظر کنم و اگر هم چنین چیزهایی وجود داشته باشد وزارت اطلاعات ما را مطلع می کند و برای مراقبت از چنین موضوعاتی خیلی دست ما بسته نیست.

وی درباره تهدید حمله نظامی به تاسیسات هسته ای ایران و مذاکره با روسیه گفت: ما از مذاکره چه با روسیه یا با هر کشور دیگر به دنبال احقاق حقوق مشروع ایران هستیم و راه چانه زنی را دنبال نمی کنیم و آن را با مسائل دیگر نیز مرتبط نمی سازیم.

آصفی افزود: تهدیداتی که مطرح می شود اکثرا از جانب اسرائیل است و ما این تهدیدات را جدی نمی دانیم چون خود آنان می دانند که در خانه شیشه ای نشسته اند.

خبرنگاری پرسید: در سال جدید میلادی اولین مطلبی که از فلسطین در ذهن شما تداعی می شود چیست؟ آصفی گفت: مظلومیت.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سئوالی درباره پیگیری چند تبعه فرانسوی و آلمانی که در خلیج فارس توسط ایران دستگیر شدند گفت: این موضوع در قوه قضائیه در حال طی مراحل قانونی خود است و مسئولان این دو کشور نیز به اتباع خود دسترسی کنسولی داشته اند و در حال حاضر نیز این افراد در سلامت کامل هستند و توسط قوه قضائیه مشخص می شود که اگر لازم باشد محاکمه شوند.

وی توهین یک روزنامه دانمارکی به اسلام را بی منطق و زشت دانست و گفت: در تهران سفیر دانمارک در این زمینه اظهار شد و سفیر ما در این کشور نیز پیگیری های لازم را انجام داده است و از آن جهت که نمی توانیم چنین مسئله ای را نادیده بگیریم به پیگیری های خود ادامه خواهیم داد.

آصفی همچنین در پاسخ به سوالی اظهارات خدام را یک مسئله سوری دانست و همچنین در پاسخ به سوالی درباره میادین نفتی و ارتباط با کویت تاکید کرد : کویتی ها مجاز نخواهند بود در قلمرو آبی یا سرزمین ایران اقدامی انجام دهند.

Copyright: gooya.com 2016