شنبه 17 دی 1384

حق‌شناس مدير مسوول روزنامه‌اعتمادملي: ۲۰ ديماه اولين پيش‌شماره منتشر مي‌شود، ايسنا

- روزنامه اعتماد ملي منحصرا نخبه‌گرا نيست
- مخالفان مدرنيته خود را در جايگاه قيم مردم مي‌دانند



خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي

مدير مسوول روزنامه‌ي اعتماد ملي، خبر داد كه سايت اين حزب به زودي افتتاح مي‌شود.

محمدجواد حق‌شناس با حضور در خبرگزاري دانشجويان ايران طي گفت‌وگويي با خبرنگار سياسي ايسنا هم‌چنين گفت: بخش آنلاين روزنامه‌ي اعتماد ملي نيز به زودي كار خود را با عنوان "روزنا" آغاز خواهد كرد.

وي با تاكيد بر اين‌كه روزنامه اعتماد ملي منحصرا نخبه‌گرا نيست، افزود: سعي داريم نيازهاي نخبگان و اقشار متوسط جامعه را در حد معمول پاسخگو باشيم.

وي با بيان اين كه "روزنامه اعتماد ملي حرفه‌اي عمل خواهد كرد"، اظهار داشت: با نگاهي حرفه‌اي به مسائل جامعه در عين‌حال بيشتر رويكردي سياسي خواهيم داشت و سه صفحه از شانزده صفحه اين روزنامه‌ي ‌تمام رنگي به مباحث سياسي اختصاص خواهد يافت.

مدير مسوول روزنامه‌ي اعتماد ملي، خاطرنشان كرد كه 20 ديماه اولين پيش‌شماره روزنامه اعتماد ملي منتشر مي‌شود و افزود: قطع اين روزنامه معمولي است و در 16 صفحه تمام رنگي بعد از چند پيش‌شماره به جرگه‌ي مطبوعات خواهد پيوست.

وي گفت: دبيران همه سرويس‌ها مشخص شده‌اند و هم‌اكنون در مرحله توليد داخلي هستيم.

حق‌شناس هم‌چنين با اشاره به تيم مشاوران مطبوعاتي مهدي كروبي، گفت: اين افراد از جمله آقايان بورقاني، ابطحي، منتجب‌نيا، قوچاني، اميني، حضرتي، بهاري هستند سابقه‌ي مطبوعاتي قبلي دارند. لذا ما بعد از بررسي‌هاي بسيار و جلساتي كه با دوستان داشتيم به اين نتيجه رسيديم كه كار روزنامه را با شوراي سردبيري پيش ببريم و تنها يك سردبير مسووليت كارها را برعهده نگيرد.

مدير مسوول روزنامه‌ي اعتماد ملي، ادامه داد: اخيرا آقاي كروبي نامه‌اي به هيات نظارت بر مطبوعات نوشته و درخواست كرده‌اند كه سمت مدير مسوولي كه ابتدا به اسم ايشان زده شده بود به بنده منتقل شود كه ما اميدواريم هر چه زودتر جواب اين قضيه را از هيات نظارت گرفته و با يك كادر تثبيت شده كارمان را آغاز كنيم.

حق‌شناس با بيان اينكه "هم‌اكنون در مرحله‌ي انتخاب خبرنگاران همكار هستيم" اضافه كرد: بعد از آن‌كه دبيران سرويس‌ها كاملا مشخص شدند، هم‌اكنون در مرحله‌ي انتخاب خبرنگاران و البته در مرحله‌ي توليد داخلي هستيم.

وي درباره‌ي لوگوي روزنامه، گفت: سه طرح اوليه را اتود زده و آن را در اولين جلسه‌ي شوراي مركزي به راي اعضا گذاشتيم كه در نتيجه لوگوي بيضي 22 راي، لوگوي مستطيل 11 راي و لوگوي مربع 4 راي آورد. لذا لوگوي بيضي را محور قرار داده و كار را بر اين اساس پيش برديم.

وي با اشاره به آغاز تبليغات روزنامه در سطح شهر، گفت: هم‌اكنون دو نوع لوگو در سطح شهر مشاهده مي‌شود يك لوگو با اسليمي و لوگوي ديگر بدون اسليمي. علي‌رغم اينكه طراح بسيار پيگير است كه طرح لوگوي روزنامه با اسليمي باشد اما اعضاي شوراي سردبيري همه با اين قضيه مخالفند. لذا بنده پيشنهاد دادم دو پيش‌شماره‌ با لوگوي اسليمي باشد و دو تاي ديگر بدون آن تا در عمل ببينيم كداميك مناسب‌تر است.

اين عضو شوراي مركزي حزب اعتماد ملي، درباره اين سوال كه آيا اين روزنامه ارگان حزب محسوب مي‌شود، اظهار داشت: در مرحله‌ي فعلي روزنامه متعلق به آقاي كروبي - كه يك شخصيت حقيقي است - مي‌باشد و عنوان ارگان را نمي‌گيرد اما در مرحله‌ي بعد روزنامه ارگان حزب خواهد بود.

حق‌شناس با اشاره به انتخاب دبيران سرويس‌هاي مختلف اعتماد ملي، از جواد دليري به عنوان دبير سرويس سياسي، محمد ولي‌زاده دبير سرويس فرهنگ و هنر، آرش حسن‌نيا دبير سرويس اقتصادي، هيوا يوسفي دبير سرويس ورزش، مهران قاسمي دبير سرويس بين‌الملل، علي‌اصغر سيدآبادي دبير سياسي انديشه و تاريخ، غمخوار دبير سرويس حوادث، هادي حيدري مسوول امور هنري، روزبه ميرابراهيمي مسوول بخش آنلاين، رمضان‌زاده مسوول فني و سپهوند به عنوان دبير سرويس عكس نام برد.

مدير مسوول روزنامه‌ي اعتماد ملي، با بيان اينكه سايت همزمان راه‌اندازي خواهد شد، اظهار داشت: صفحات IT، معماري (به مسووليت بجنوردي)، قرآن (به مسووليت نوعي) و حقوقي (به مسووليت پوراستاد) در هفته يكبار منتشر خواهد شد.

حق‌شناس با بيان اينكه "سعي داريم استاندارد كار را حفظ كنيم" اظهار داشت: نگاه‌مان به كار مطبوعاتي حرفه‌اي است و قصدمان از ابتدا اين نبود كه همكار حزبي انتخاب كنيم. البته سعي داريم افرادي را برگزينيم كه حداقل با حزب اعتماد ملي مخالف نباشند.

اين عضو شوراي مركزي حزب اعتماد ملي، با تاكيد بر اين كه " روزنامه‌ي اعتماد ملي هويت مستقل دارد" گفت: متوسط سابقه‌ي دبيران سرويس منتخب دوازده الي سيزده سال كار مطبوعاتي است و متوسط سن آن‌ها 32 سال بيشتر نيست.

وي تيم روزنامه را جوان و پرسابقه معرفي كرد و گفت: اين افراد عمدتا تحصيلات مرتبط دارند و يا در حوزه‌اي كه مشغول شده‌اند از تخصص لازم برخوردارند.

وي با اشاره به اختصاص سه صفحه از روزنامه به مباحث سياسي، اظهار داشت: سه صفحه از شانزده صفحه‌ي تمام رنگي روزنامه به مباحث سياسي اختصاص دارد و البته نظرمان اين است كه در آينده در صورت امكان پنج‌شنبه‌ها روزنامه بيست صفحه منتشر شود كه البته آن چهار صفحه‌ي اضافي با عنوان اعتماد ملي جمعه و با نگاه به خانواده منتشر مي‌شود.

مدير مسوول روزنامه‌ي اعتماد ملي هم‌چنين با بيان اينكه " در صفحات سياسي بخشي را به يادداشت‌ها و مقالات اختصاص داده‌ايم" گفت: شايد اين قضيه بخش سياسي را نسبت به حوزه‌هاي ديگر متمايز كند.

حق‌شناس ادامه داد: مخاطب نياز بصري جدي نيز دارد، بنابراين بخش عكس يكي ديگر از بخش‌هاي جدي روزنامه است. به غير از نياز اطلاع‌رساني احساس مي‌شود مخاطب نياز بصري دارد. لذا به لحاظ بصري و زيبايي‌شناسي بخش عكس بسيار حائز اهميت است.

وي درباره آغاز به كار سايت حزب اعتماد ملي گفت: شايد يك زمان اين تصور وجود داشت كه تنها خبرگزاري رسمي دولتي مي‌تواند به نحو احسن خبررساني كند، اما وقتي خبرگزاري‌هايي مثل ايسنا متولد شد همگي متوجه شدند كه تنها حضور خبرگزاري‌هاي دولتي نيست كه به اطلاع‌رساني دقيق و شفاف و سريع كمك مي‌كند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اين عضو هيات موسس حزب اعتماد ملي، با اشاره به تعطيلي موقت شبكه‌ي ماهواره‌يي صبا از اين مساله ابراز تاسف كرد و گفت: اين نوع نگاه بسته و انحصاري جوابگوي ايران امروز نيست مخالفتي كه با اين قضيه مي‌شود را بنده مي‌توانم به مخالفت با ميكروفون در سال‌هاي گذشته مقايسه كنم. هيچ كدام از اين مخالفت‌ها به نتيجه نخواهد رسيد. نتيجه‌ي مخالفت با تكنولوژي نوين اين مي‌شود كه ملت ما نسبت به ملت‌هاي ديگر عقب بيافتد. اين قضيه را مي‌توان در دعواي سنت و مدرنيسم تعريف كرد. سنت هميشه مخالف با مدرنيسم بوده و چون زورش به اين قضيه نمي‌رسيده هميشه دست به دامن مقدسات شده است و البته بعد از مدتي هم حوزه‌ي مقدسات ضربه خورده و هم خود اين افراد مجبور شده‌اند كه مدرنيته را بپذيرند.

اين عضو شوراي مركزي حزب اعتماد ملي، با اعتقاد بر اينكه مخالفت با تكنولوژي به منافع ملي ضربه مي‌زند ادامه داد: ين قضيه باعث ميشود كه ديگران رشد كنند و ما همواره عقب بمانيم.

وي با بيان اين كه " كساني كه با مدرنيته مخالفند خود را در جايگاه قيم مردم مي‌دانند" اظهار داشت: آن‌ها استدلال مي‌كنند كه اگر شبكه‌ي ماهواره‌يي مثل صبا بخواهد فعاليت كند عده‌اي را مجبور مي‌كند كه ماهواره بخرند و البته بعد از آن كانال‌هاي ديگر را كه اشاعه‌ي فساد مي‌كنند نگاه خواهند كرد و آن زمان است كه گناه اين قضيه به گردن گردانندگان اين شبكه خواهد افتاد. دوستاني كه چنين استدلال مي‌كنند يا قضيه را بسيار ساده انگاشته و ساده‌انگار هستند و يا مردم را انسان‌هايي ساده‌انديش مي‌پندارند. چراكه در حال حاضر حداقل برنامه‌هاي خود صدا و سيماي ما روي پنج شبكه‌ي ماهواره‌اي پخش مي‌شود. سوال اين است كه چطور پخش برنامه‌هاي صدا و سيما از ماهواره بلااشكال است اما اگر كس ديگري بخواهد براي ايرانيان خارج از كشور و يا غير ايراني‌هاي فارسي‌زبان برنامه بسازد با اشكال مواجه مي‌شود. مشكل اصلي اين است كه احساس مي‌كنند اگر شبكه‌ي ماهواره‌يي فعال شود در حوزه‌ي سياسي حرف‌هاي جديدي خواهد زد كه با صحبت‌هاي آن‌ها متفاوت خواهد بود و اين مهم‌ترين دغدغه‌ي مخالفين فعال شدن شبكه‌ي صباست.

حق‌شناس در پايان گفت‌گوي خود با خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، توجه به قشر جوان و زنان را در روزنامه‌ي اعتماد ملي مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: سعي شده به حوزه‌ي زنان در همه‌ي صفحات توجه ويژه شود و البته توجه به قشر نخبه نيز از ياد نخواهد رفت. البته روزنامه صرفا نخبه‌گرا نيست و سعي مي‌كند نيازهاي نخبگان و اقشار متوسط جامعه را در حد معمول جوابگو باشد.

Copyright: gooya.com 2016