یکشنبه 16 بهمن 1384

ابراهيم يزدي: تسليم گزارش به شوراي‌‏امنيت به معناي ارجاع پرونده به اين شورا نيست، ايلنا

- تحقيقات پيرامون غني‌‏سازي توسط متخصصين ايراني، حق ايران است

تهران- خبرگزاري كار ايران

دبيركل نهضت‌‏ آزادي ايران گفت: عواقب پذيرش پيشنهاد دولت روسيه مبني بر ادامه كار اصفهان و توليد كيك زرد و سپس ارسال آن به روسيه براي غني‌‏سازي اورانيوم و سپس برگرداندن آن به ايران براي استفاده در نيروگاه اتمي بوشهر از گزينه‌‏هاي ديگر كمتر است.

ابراهيم يزدي در گفت و گو با خبرنگار" ايلنا" با بيان اين كه تسليم گزارش به شوراي امنيت سازمان ملل به معناي ارجاع پرونده به شوراي امنيت نيست، گفت: روزهاي اخير برخي شواهد حكايت مي‌‏كرد كه ايران با قبول پيشنهاد روسيه مانع ارسال گزارش به شوراي امنيت شود و جبهه متحد عليه ايران را از هم بپاشد اما ظاهرا چنين چيزي صورت نگرفته است.
يزدي ادامه داد: اكنون ايران در مدت معين مي‌‏بايست آمادگي خود را براي همكاري با آژانس بين‌‏المللي و شوراي امنيت نشان دهد، در غير اين صورت احتمال اين كه شوراي امنيت دست به تصميماتي عليه ايران بزند، بالا خواهد بود.
وي، راهكارهاي پيش روي دولت ايران را با استناد به مصوبه مجلس هفتم، پايان دادن به تعليق داوطلبانه فعاليت‌‏ها و از سرگيري فعاليت غني‌‏سازي در نطنز، رد لايحه الحاقي و خروج از NPT دانست و گفت: دست زدن به هريك از اين راهكارها مسير مناسبات را به سوي تقابل شديدتر هدايت خواهد كرد.
يزدي تصريح كرد: در صورت پذيرش پيشنهاد روسيه، چيني‌‏ها و روس‌‏ها از اين طرح حمايت مي‌‏كنند و دولت‌‏هاي غربي مجبور به عقب نشيني مي‌‏شوند و روس‌‏ها ديگر هيچ بهانه‌‏اي براي به تعويق انداختن تحويل نيروگاه هسته اي بوشهر نخواهند داشت و مجبورند آن را در اولين فرصت به ايران تحويل دهند.
وي افزود: ايران با قبول اين گزينه موفق خواهد شد بحران كنوني را پشت سربگذارد و در فضاي آرام‌‏تر، طرحي را كه در خصوص مشاركت سرمايه‌‏گذاري خارجي در غني‌‏سازي اورانيوم پيشنهاد داده است، به اجرا در آورد.
وي تاكيد كرد: ما بر اين باوريم كه به موجبNPT اين حق ايران است كه از تحقيقات پيرامون غني سازي توسط متخصصين خود برخوردار باشد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

يزدي ادامه داد: بحراني كه در روابط به غلط يا درست به وجود آمده است، موجب بالاگرفتن بي‌‏اعتمادي طرفين شد كه اين مساله موجب شده آژانس با ادامه تحقيقات هسته اي پيرامون غني سازي اورانيوم موافقت نكند. ما هنوز به تكنولوژي غني‌‏سازي اورانيوم- كاري كه قرار است در تاسيسات نطنز صورت گيرد- اشراف پيدا نكرده‌‏ايم و امروز مي‌‏خواهيم با تعداد محدودي سانتريفوژ ولو در سطح آزمايشگاهي دست به عمليات تحقيقاتي بزنيم كه متاسفانه از اين حق مسلم ما را منع مي‌‏كنند.
وي افزود: شايد در شرايط ديگري ايران مي‌‏توانست اين حق را براي خود محفوظ بدارد، اما با بالا گرفتن مناسبات خصمانه و جبهه بندي جديد و مبادله كلمات تند، شرايط به گونه‌‏اي نيست كه ايران بتواند از اين حق خود استفاده كند.
يزدي اظهار داشت: قبول پيشنهاد روسيه كف انتظارات ايران محسوب مي‌‏شود كه اگر اين كار صورت نگيرد، تنها گزينه در برابر ايران تشديد تقابل‌‏ها به سمت و سويي است كه آينده روشني براي ايران نخواهد داشت.

Copyright: gooya.com 2016