پنجشنبه 20 بهمن 1384

مصباح يزدي: عده‌اي حرف‌هايي برخلاف حكم و كتاب خدا را به عنوان دين و خط امام به ميدان مي‌آورند، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي


رييس موسسه آموزشي و پژهشي امام خميني(ره) قم، ناآگاهي توده مردم و سطحي‌نگري را موجب مردود شدن انسان‌ها در امتحان خدا برشمرد.


به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) به نقل از رسا، آيت‌الله محمد تقي مصباح يزدي كه چهارشنبه شب در سومين و آخرين جلسه سخنراني خود در حسينيه شهدا واقع در منطقه پانزده خرداد قم سخن مي‌گفت، ولايت فقيه را در دوران غيبت براي مسلمين لازم عنوان كرد و افزود: بايد در زمان غيبت از ولي فقيه پيروي كنيم كه مستلزم شناخت است. برخي افراد اين شناخت را ندارند و محروم هستند و براي كساني كه معتقدند ولايت فقيه يك امر لازم، سرنوشت ساز و تكليف شرعي است، سوالي مطرح مي‌شود كه ولي فقيه كيست؟


وي شناخت را بر دو قسم «شناخت حكم» و «شناخت موضوع» تقسيم و اضافه كرد: شناخت حكم را بايد از منابع اسلامي و توسط دين شناسان دريافت كرد؛ اما شناخت موضوع را از متخصصان.


رييس موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) يكي از مهم‌ترين عوامل شكست انسان‌ها را در آزمايش‌هاي خدا، آگاهي كافي نداشتن ارزيابي كرد و بيان داشت: علت اصلي عدم آگاهي اين است كه شياطين جن و انس و گمراه كنندگان در جامعه، در صدد مي‌باشند كه ديگران را گمراه و از فهم افراد جلوگيري كنند.


وي دسته دوم موانع موفقيت در آزمايش خدا را جنبه دروني انسان‌ها برشمرد و خاطرنشان كرد: اگر بخواهيم دچار انحراف دنيوي نشويم و سعادت آخرت شامل حال ما شود بايد تلاش كنيم كه آگاهي‌هاي لازم را كسب كنيم.


عضو مجلس خبرگان رهبري، ساده انديشي مردم را موجب انحراف برخي افراد در جهان اسلام برشمرد و گفت: برخي افراد مسلمان در شناخت، به ظاهر افراد اعتماد مي‌كنند. چون قرار است همگان در اين جهان امتحان شويم، ابهام‌ها هميشه وجود دارد. از اين رو برخي افراد مي‌توانند از بيانات پيامبر اسلام (ص) و خداوند سوء استفاده كنند.


وي آيات قرآن را به دو دسته محكم و متشابه بخش پذير دانست و افزود: براي انحراف افراد از آيات متشابه به قرائت‌هاي گوناگون مي‌توان استفاده كرد. با همين استدلال‌ها در بسياري از مقاطع حساس تاريخ، مانند روز جنگ جمل، مردم را فريب دادند. آنچه انسان را مي‌تواند از شكست در اين امتحانات الاهي پيروز كند، آگاهي، بصيرت لازم در دين و شناخت حكم و موضوع است؛ آفت آن هم ساده و سطحي‌نگري است.


مصباح يزدي، آغاز انحرافات مسلمين را طبق ديدگاه امير مومنان (ع) ، هواپرستي و بيان مطالبي برخلاف كتاب خدا دانست و اظهار داشت: افرادي در جامعه پيدا مي‌شوند كه به دنبال خواسته‌هاي دروني خود هستند و سعي مي‌كنند ديگران را نيز پيرو خود كنند. عده‌اي هم حرف‌هاي تازه‌اي را مطرح مي‌كنند كه برخلاف حكم و كتاب خداست. وقتي اين بحث‌ها در جامعه مطرح مي‌شود عده‌اي هم به دنبال آن‌ها حركت مي‌كنند و در نهايت آن را به عنوان دين و خط امام خميني(ره) به ميدان مي‌آورند؛ در حالي كه صد در صد خط امام(ره) را منحرف مي‌كنند و آن كساني را كه پيرو حرف امام(ره) هستند، مخالف امام معرفي مي‌كنند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي اضافه كرد: در زمان حيات امام(ره) اين كارها بسيار مشكل بود؛ گويي همان وقت‌ها هم حرف‌هاي امام را به گونه‌اي تفسير مي‌كردند كه امام مي‌گفتند من نمي‌دانم چگونه حرف بزنم، مني كه با اين صراحت حرف مي‌زنم سخنانم را تحريف مي‌كنند. حال كه چندين سال از وفات بنيان گذار جمهوري اسلامي ايران (ره) گذشته، تحريف سخنان امام راحت‌تر است.


عضو مجلس خبرگان رهبري ادامه داد: درصورت شناخت فساد، راه مبارزه با آن هم مشخص مي‌شود. بزرگ‌ترين وظيفه نخبگان جامعه، علما و دانشمندان و كساني‌كه بيشتر از ديگران مي‌فهمند، بيدار كردن مردم و افشا كردن شياطين و منافقان است.


استاد دروس خارج فلسفه حوزه علميه قم در پايان حسن ظن را يك دستور اخلاقي اسلام دانست و گفت: اشتباه ما اين است كه خيال مي‌كنيم در دادن منصب‌هاي شرعي و واگذاري امانت‌هاي الهي، حسن ظن كافي است. برخي از افرادي كه مي‌خواهند از مردم راي بگيرند مي‌گويند حسن ظن داشته باشيد. غافل از اينكه اين گونه دستورات در باب مسائل شخصي است. آن چيزي كه مربوط به حقوق ديگران مي‌شود تا مطمئن نشده‌ايد حق نداريد به ديگران واگذار كنيد. در غير اين صورت در اشتباه يا خيانت او شريك هستيد. بايد سطح فرهنگ مردم را بالا آورد و از سطحي نگري خارج كرد.

Copyright: gooya.com 2016