سه شنبه 25 بهمن 1384

آرامش به قم بازگشت، گزارش خبرگزاري فارس از وقايع قم

خبرگزاري فارس: با اجراي حكم دادگستري استان قم و بسته شدن خانقاه دراويش گنابادي‌، ‌آرامش به شهر قم بازگشت.


به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري فارس، به دنبال مقاومت دراويش نعمت الله گنابادي قم كه پيروان نور علي تابنده محذورعلي شاه مي‌باشند،در برابر اجراي حكم دادگاه براي باز پس گرفتن زمين موقوفي اين خانقاه، نظم عمومي شهر قم مختل شد و با آغاز درگيري از سوي پيروان اين فرقه با مردم و نيروي انتظامي، بخش‌هايي از هسته مركزي شهر قم به ناآرامي كشيده شد كه در جريان آن بيش از 170 نفر زخمي و 500 نفر نيز از سوي نيروي انتظامي دستگير شدند ولي با دخالت نيروهاي انتظامي قائله پايان يافت.
سردار سرتيپ علي رضا طاهري فرمانده ناحيه انتظامي قم در اين خصوص به خبرنگار فارس گفت:نيروي انتظامي براي اجراي حكم قضايي و تخليه مكاني كه زمينش موقوفي بود،به اين مكان كه در تملك صوفيان اين فرقه بود،مراجعه كرد،ولي پس از چندين بار رايزني و عليرغم تعهدي كه سيد احمد شريعت رئيس اين گروه به شوراي تامين استان قم داده بود كه پس از برگزاري مراسم عزاداري دهه اول محرم اين مكان را تخليه نمايند،نه تنها به تعهد خود عمل نكردند،بلكه با تجهيز طرفداران خود به سلاح سرد و آوردن طرفداراني خارج از استان، تلاش كردند تا در برابر اجراي قانون مقاومت كنند.
فرمانده ناحيه انتظامي قم با اشاره به اين كه صوفيان اين فرقه با جمع‌آوري تعدادي افراد از تمامي نقاط كشور نظم عمومي قم را مختل كرده بودند، افزود:از يكشنبه شب دراويش گنابادي با استقرار در پشت بام خانقاه و ساختمانهاي اطراف و تجهيز شدن به سنگ و حتي گاز اشك‌آور در برابر اجراي قانون مقاومت نمودند.
طاهري با اشاره به اين كه صوفيان با آوردن تعدادي زن و بچه و افراد غيربومي و استقرار آنها در پياده‌رو و خيابانهاي منتهي به كوچه «شريعت» نظم عمومي و تردد وسائل نقليه و عابران را با مشكل روبرو ساختند، افزود: به دليل اهميت خيابان ارم و حجم تردد خودرو، مردم نسبت به سد معبر از سوي اين افراد به نيروي انتظامي معترض شدند و حتي با تجمع و سردادن شعار خواستار خارج شدن طرفداران اين فرقه از شهر قم شدند.
وي با تاكيد بر اين كه نيروي انتظامي براي جلوگيري از هر درگيري و ناامني نهايت خويشتنداري را از خود نشان داد، افزود:نيروي انتظامي 24 ساعت هم در برابر اختلال نظم عمومي از سوي صوفيان از خود خويشتنداري نشان داد و حتي مكاني را هم براي اسكان و تجمع آنها مهيا كرد،ولي اين گروه از ابتداي مسئله به دنبال بروز آشوب و بلوا بودند تا از آن به نفع خود سوء استفاده كنند.
طاهري افزود: عليرغم اين كه نيروي انتظامي هيچ اقدامي عليه خانقاه انجام نداد و تنها از عصر ديروز تلاش كرد تا گروهي را كه با تحصن در خيابان ارم نظم عمومي شهر را به هم زده بودند جمع‌آوري و متفرق سازند،ولي طرفداران گروه كه در پشت بامهاي ساختمانهاي اطراف مستقر بودند،با حمله ناگهاني به مردم و نيروي انتظامي اقدام به سنگ پراني به سوي ماموران انتظامي كرده و گروهي هم با قمه و قداره با ماموران و مردم درگير شدند.
فرمانده ناحيه انتظامي قم خاطرنشان كرد: يگان ويژه نيروي انتظامي براي صيانت از جان مردمي كه معترض حضور اين افراد غير بومي بوده و مورد حمله و ضرب و شتم دراويش صوفي گنابادي قرار گرفته بودند،وارد عمل شد كه در اين هنگام آشوبگران با پرتاب گاز اشك‌آور به سوي ماموران نيروي انتظامي فضا را بيش از پيش ملتهب نمودند ولي بدون اين كه حتي گلوله‌اي هم شليك شود، ناجا به سرعت بر اوضاع تسلط يافت و با بازداشت بيش از 500 نفر از آنان كه اكثر آنها را افراد فريب خورده تشكيل مي‌دادند، آرامش را به شهر قم بازگرداند.
وي با بيان اين كه سيد احمد شريعت رئيس اين فرقه بازداشت نشده است، خاطرنشان كرد:بسياري از افراد دستگير شده را فريب خوردگاني تشكيل مي‌دهند كه با وعده وعيد به قم آورده شده بودند و پس از انجام مراحل قانوني و اخذ تعهد بيشتر اين افراد آزاد خواهند شد و تنها هسته اصلي آشوب در بازداشت مي‌ماند.
فرمانده ناحيه انتظامي قم در خصوص تخريب خانقاه صوفيان گنابادي قم تصريح كرد: نيروي انتظامي براساس تصميم مسئولان امنيتي استان اقدام به تخريب اين خانقاه كه در يك زمين موقوفي متعلق به اوقاف بنا شده بود،كرد.
وي گفت: اوضاع قم كاملاً آرام است و مسئله پايان يافته ولي دراين حادثه بيش از 50 نفر از ماموران نيروي انتظامي به دليل پرتاب سنگ زخمي شدند.
طاهري تاكيد كرد: مسئله‌اي كه مي‌شد در كمال مسالمت حل شود، متاسفانه با مقاومت و شيطنت عده‌اي از دراويش به مسئله ملي تبديل شده و بي‌شك مسئولان اين فرقه بايد پاسخگوي عواقب مسائل امنيتي پيش آمده باشند.
به گفته يكي از مسئولان استان«براساس برخي اخبار رئيس اين فرقه در ملاقات‌هايي كه با برخي مراجع و مسئولان امنيتي و انتظامي قم انجام داده متعهد گرديده بود كه خانقاه را پس از عاشوراي حسيني تحويل مقامات قضايي دهد،ولي با تحريك برخي نيروها و عناصر خارج از كشور و عمل نكردن به تعهد خود، تلاش كردند تا ضمن ملتهب كردن فضاي قم، از ايجاد بحران سوء‌استفاده نمايد.»
شماري از آنان نيز با چوب و قمه از ورود نيروهاي انتظامي و ديگر مردمي كه خواستار خروج آنان از اين منقطه بودند، جلوگيري مي‌كردند.
گفته مي‌شود برخي از آنان كه به ويژه از شهرهاي مرزي به اين نقطه آمده بودند، كلت و سلاح گرم نيز به همراه داشته‌اند كه از همين رو،‌ نيروهاي انتظامي حاضر در منطقه، از درگيري با آنان اجتناب مي‌كردند.
بر اساس اين گزارش، ادامه اين وضعيت با پرتاب گاز اشك‌آور، بسته شدن چند خيابان اصلي و بالا رفتن دود به آسمان، وضع ناگواري را در قم پديد آورده بود و شماري از طلاب پس از مشاهده عدم اقدام جدي مأموران، سرانجام به سوي اين مركز هجوم بردند و سرانجام با دستگيري حدود چهل نفر از دراويش توسط نيروي انتظامي، غائله به تدريج پايان يافت.
در اين درگيري‌ها در پي استفاده از گاز اشك‌آور، شماري از دراويش اقدام به سوزاندن پتو كردند كه منجر به آتش گرفتن بخش‌هايي از حسينيه مذكور شد.
علي بنايي نماينده مردم قم در مجلس شوراي اسلامي هم معتقد است؛آنچه در قم رخ داد تلاش براي سوء استفاده از فضاي ناآرام و ملتهبي بود كه بي‌شك از خارج كشور تحريك و هدايت شده است.
دراويش حاضر در اين خيابان كه تعدادي از آنان از شهرهاي مرزي به سوي قم آمده بودند، از حدود دو هفته پيش در نزديكي مركز درويشان در حركت بودند و در درگيري بعد از ظهر روز گذشته برخي از آنان از بالاي بام حسينيه به سوي مخالفان خود سنگ و آجر پرتاب مي‌كردند.
اين نماينده قم با اشاره به اين كه حوادث دوشنبه شب قم نزديك به 200 زخمي به جا گذاشته است، افزود: بيشتر زخمي شده ها به صورت سرپايي مداوا و مرخص شده‌اند.
وي خاطرنشان كرد: تا قبل از يكشنبه شب در يك فضاي مسالمت آميز قرار بود تا «شريعت» رهبر اين فرقه در قم كليد خانقاه را به مقامات قضايي تحويل دهد،ولي مشخص نيست با تحريك چه كساني مسئله به ناآرامي كشيده شد.
وي خاطرنشان كرد: سيد احمد شريعت متعهد شد تا پس از برگزاري مراسم دهه اول محرم در اجراي مراحل قانوني و عودت اين مكان موقوفي به متولي اصلي، مقامات را ياري دهد ولي تحركات روز يكشنبه و تجمع برخي نيروهاي غير بومي در مقابل اين خانقاه نشان داد كه اين گروه تمايلي براي اجراي تعهدات نداشته و با تجمع زنان و كودكان در خيابان منتهي به خانقاه بناي سوء استفاده از احساسات و مظلوم نمايي را دارند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بنايي گفت: در مذاكرات قرار شد تا ابتدا دراويش به تعهدات خود مبني بر تحويل خانقاه به مقامات قضايي عمل كنند و سپس مذاكرات با وكلاي اين گروه ادامه يابد،ولي با تحريك و مداخله نامشخص برخي افراد، شريعت و طرفدارانش با عدم تمكين از قانون باعث ايجاد يك شرايط ضد امنيتي در قم و در نزديكي حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) شدند.
وي گفت: برخورد با مردم، حمله با قداره، قمه و سنگ و پرتاب گاز اشك‌آور به سوي نيروي انتظامي مسئله ساده‌اي نيست كه مسئولان امنيتي بتوانند از كنار آن به سادگي بگذرند.
نماينده قم افزود: رفتار غير امنيتي اين فرقه برايشان در كشور مشكل ايجاد كرده است و گرنه اين فرقه از سالها پيش در قم فعاليت داشتند و مردم قم با افراد بومي اين فرقه آشنايي داشته و در شرايط معمولي نبايد كار به ناآرامي مي‌كشيد.
علي بنايي در خصوص شايعاتي مبني بر اين كه سيد احمد شريعت مدني رياست خادمان حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه را برعهده داشته است، گفت: وي به هيچ وجه در قم چنين مسئوليتي نداشته و اصولاً سپردن مسئوليت‌هايي در اين سطح به اين افراد معمول نيست.
وي افزود:طرفداران اين فرقه معمولاً داراي مشاغل آزاد هستند و تعدادي از آنها هم در آموزش و پرورش فعاليت مي‌كنند و هيچ كدام از مراجع قم با فعاليت اين گروه موافق نيستند.
به گزارش خبرنگار فارس، يك مقام امنيتي در وزارت كشور از تشكيل جلسه صبح امروز سه‌شنبه شوراي امنيت كشور با حضور وزير كشور و استاندار قم در خصوص بررسي حوادث دوشنبه شب قم خبر داد.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'آرامش به قم بازگشت، گزارش خبرگزاري فارس از وقايع قم' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016