یکشنبه 30 بهمن 1384

به گفته مقامات قضايي ايران الهام افروتن زنده اما در زندان اوين است، گزارشگران بدون مرز

شنبه ٢٩ بهمن سهراب سليماني، مدير كل زندان‌هاي استان تهران در گفت ‌و‌گو يي با خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) اعلام کرده است "خانم الهام افروتن، نويسنده نشريه محلي تمدن هرمزگان نه خودكشي كرده و نه اقدام به خودكشي و اخبار منتشره در اين زمينه كذب است و اين فرد در حال حاضر در بند نسوان زندان اوين به سر مي‌برد و حالش خوب است."

گزارشگران بدون مرز با انتشار بيانيه ای در اين باره اعلام کرد" ما همچنان نگران سلامت الهام فروتن هستيم. ما از مقامات مسئول جمهوری اسلامي مي خواهيم که با درخواست انجمن دفاع از حقوق زندانيان که خواهان انجام "بررسی و تحقيق درباره اين واقعه و ديدار با الهام افروتن" شده است، موافقت کند. همه حقايق در باره وضعيت دستگيری و سلامت اين روزنامه نگار بايد مشخص شود و ايشان بايد از حقوق قانوني خود بهره مند شوند. انجمن دفاع از حقوق زندانيان در ايران روز ٢٩ بهمن با انتشار بيانيه ای در تهران نسبت به وضعيت و شايعات درباره روزنامه نگار جوان تمدن هرمزگان اظهار نگراني کرده بود.

اظهارات کوتاه و مبهم سهراب سليماني، اولين اظهار نظر يکي از مقامات مسئول درباره وضعيت اين روزنامه نگار است، که از تاريخ سوم بهمن ماه در بندرعباس دستگير شده بود. پيش از اين مقامات قضايي ايران در باره وضعيت سلامت، مکان نگاه داری وی سکوت اختيار کرده بودند.

يادآوری

گزارشگران بدون مرز با انتشار اطلاعيه ای در تاريخ ٢٦ بهمن ماه از وضعيت سلامت الهام افروتن روزنامه نگار هفته نامه "تمدن هرمزگان" عميقا ابراز نگراني کرده بود. "بنا بر اطلاعاتي که به دست ما رسيده است، اين روزنامه نگار جوان در پي اقدام به "خودکشي" در حالت اغما بسر مي برد." روزنامه همبستگي درشماره پنجشنبه ٢٧ بهمن ماه خود از سوی استاندار هرمزگان عبدالرضا شيخ السلام خبر "خودکشي" الهام افروتن را تائيد اما از توضيحات بيشتر در اين باره خود داری کرده بود.

گزارشگران بدون مرز در اطلاعيه خود از مقامات جمهوری اسلامي ايران خواهان توضيح در باره سرنوشت خانم الهام افروتن شده بود و جمهوری اسلامي را مسئول هر گونه پي آمد جاني برای اين روزنامه نگار اعلام کرده بود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

الهام افروتن روزنامه نگار هفته نامه ی تمدن هرمزگان به همراه شش تن ديگر از همکارانش در تاريخ ٣ بهمن دستگير شد. اتهام آنها بازانتشار طنزی است سياسي که " تاريخ ورود بيماری ايدز در ايران را سال ٥٧ " سال انقلاب و ورود آيت الله خميني به ايران اعلام کرده است. اين مقاله پيش از اين بر روی سايت های اينترنتي انتشار يافته بود و دست اندرکاران نشريه "تمدن هزمزگان" به اشتباه مطلب را در صفحه بهداشت شماره ٥٨ نشريه صفحه بندی کرده بودند. روزنامه های نزديک به حاکميت، نهادهاي حکومتي و حوزه های علميه با سواستفاده از فرصت بدست آمده و برای تسويه حساب های سياسي، با سازمان دادن "تظاهرات مردمي" خواهان مجازات روزنامه نگاران شدند و دفتر اين نشريه را تخريب و به آتش کشيدند. الهام افروتن و همکارانش از سوی مقامات قضايي به " توهين به آيت اله خميني و مقدسات" متهم شده است.

Copyright: gooya.com 2016