پنجشنبه 4 اسفند 1384

يوشکا فيشر و برژينسكي: آمريكا بايد در مذاكرات هسته‌اي با ايران، سياست‌هاي خود را تغيير دهد، فارس

خبرگزاري فارس: وزير امور خارجه سابق آلمان و مشاور امنيت ملي سابق آمريكا خواستار شركت فعالانه‌تر آمريكا و تغيير سياست واشنگتن در حل مسئله هسته‌اي ايران شدند.


به گزارش خبرگزاري فرانسه از واشنگتن، «يوشكا فيشر» و «زبيگنيو برژينسكي» گفتند آمريكا به جاي اينكه در انتظار مذاكره اتحاديه اروپا با جمهوري اسلامي ايران درباره برنامه هسته‌ايش باشد، بايد به طور مستقيم وارد مذاكرات شود.
فيشر در كنفرانس روابط اروپا و آمريكا در مركز مطالعات راهبردي و بين‌المللي آمريكا گفت: «فكر مي‌كنم اگر آمريكا واقعا به مذاكرات بپيوندد، اميد بيشتري به وجود مي‌آيد.»
وي افزود: «اگر با هم به منظور حل اين مشكل به صورت ديپلماتيك عمل كنيم، فرصتي به دست مي‌آيد اما اين از يك سو به معناي اقدام جدي براي منزوي كردن آنها و از سوي ديگر ارائه پيشنهادي بزرگ است. اروپا براي انجام اين كار به اندازه كافي بزرگ نيست و به همين دليل به آمريكا نياز است.»
فيشر كه از اكتبر 1998 تا نوامبر گذشته وزير امور خارجه آلمان بود تاكيد كرد:« يك راه براي تشويق ايران به مذاكره، پيشنهاد چشم‌انداز عادي‌سازي كامل روابط به اين كشور و خودداري از تلاش براي تغيير حكومت در اين كشور اسلامي است.»
برژينسكي نيز كه در دوران جيمي كارتر، مشاور امنيتي ملي آمريكا از سال 1977 تا 1981 بود، گفت بدون تغيير رويكرد، احتمال حل بن‌بست با ايران وجود ندارد.
وي گفت: «در ايران ما با روندي روبرو هستيم كه در آن دوستان اروپايي ما در حال مذاكره با ايرانيها هستند اما ما نيستيم. ما آنچه را كه با كره شماليها انجام مي‌دهيم با ايرانيها انجام نمي‌دهيم.»

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

برژينسكي تصريح كرد: «درباره كره شماليها ما در حال شركت در يك چارچوب چندجانبه هستيم.»
وي گفت در حالي كه مذاكرات دوجانبه با كره شمالي در حال انجام است، اين مسئله به دليل نگراني از اينكه چنين اقدامي منجر به مشروعيت حكومت ايران شود، انجام نشد.
برژينسكي افزود: «اين سياست كه در يك زمان متحدان خود را به مذاكره با ايرانيها براي دستيابي به توافق تشويق كرده و در عين حال آنها را در سطح بين‌المللي محكوم كرده و بودجه‌هايي را براي بي‌ثباتي سياسي آنها اختصاص دهيم، سياستي موفق نيست.»

Copyright: gooya.com 2016