پنجشنبه 4 اسفند 1384

بيانيه وزير امور خارجه دانمارك در خصوص كاريكاتورها، ايرنا

برلين، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۴/۱۲/۰۴‬

"پير استيگ مولر" وزير امور خارجه دانمارك روز پنجشنبه با انتشار بيانيه‌اي درخصوص انتشار كاريكاتورهاي موهن پيامبراسلام (ص) در روزنامه "جيلاندس پوستن" ابراز نگراني كرد.

وزير خارجه دانمارك با ابراز نگراني شديد از وقايع بعد از چاپ اين تصاوير در مطبوعات دانماركي و اروپايي گفت: اعلام مي‌كنم كه روزنامه دانماركي نيز به خاطر توهيني كه از اين بابت به تمام مسلمانان شده بود عذرخواهي كرده است.

در اين بيانيه آمده است: "ما نيز از اين عذرخواهي استقبال نموده‌ايم و در دانمارك يك احترام خالص به احساسات ديني ديگران وجود دارد و ما قبول داريم كه به بسياري از مسلمانان از جهت اين تصاوير بحث‌انگيز شديدا توهين شده‌اند."
استيگ مولر افزود: دولت دانمارك شديدا نگران اين رخدادها و عواقب آنهاست و ما به پيام‌ها و واكنش‌هايي كه از خارج مي‌گيرم گوش مي‌دهيم.

وي تاكيد كرد كه، "ما مي‌پذيريم صداهاي زيادي در جهان اسلام از جمله سازمان كنفرانس اسلامي تقاضاي گفتمان سازنده و صلح‌آميز را دارند و همراه با شركاي خود در اتحاديه اروپا عميقا بر اين موضع كه چگونه اين مشكلات اساسي را حل كرده و از تكرار آنها جلوگيري شود، تعميق و تفكر مي‌كنيم و اين يك تعهد درازمدت از جانب ما خواهد بود."
در اين بيانيه آمده است: ما در طول چند ماه آينده يك سري ابتكارات آينده‌نگرانه‌اي را با هدف تشويق گفتمان همراه با احترام راه‌اندازي خواهيم كرد و اين ابتكارات، چه از نظر ملي، دوجانبه و يا چندجانبه بودن نظرات و رهنمودهاي خوبي كه ما از دوستان خود در جهان اسلام دريافت كرده‌ايم را منعكس خواهد كرد.

وزير امور خارجه دانمارك با اشاره به ابتكارات آينده اين كشور افزود:
"به عنوان نمونه دولت دانمارك از اتحاد تمدنها كه از سوي سازمان ملل تشكيل شده حمايت مالي خواهد كرد و اقداماتي را براي برگزاري جشنواره تصوير اسلام در كپنهاگ با هدف آشنايي مردم دانمارك با اين دين بزرگ انجام خواهد داد.

وي اعلام كرد:همچنين در صدد هستيم جشنواره چهره خاورميانه و فرهنگ اسلامي را نيز در دانمارك برگزار كنيم.

"استيگ مولر" افزود: اين برنامه‌ها با هدف افزايش درك و فهم متقابل از يكديگر صورت مي‌گيرد و ما بايد بيشتر از يكديگر شناخت كسب كنيم.

اين بيانيه مي‌افزايد: ما از كنفرانس اديان و گفت وگوي فرهنگ‌ها نيز حمايت خواهيم كرد و اين كنفرانس علما و دانشمندان اسلامي را به همراه كارشناسان دانماركي گردهم خواهد آورد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

بنا بر اعلام وزير امور خارجه دانمارك، اگر چه در برخي از موضوعات از جمله در زمينه اهميت ارزش‌هاي ذاتي در جوامع اروپايي اختلاف نظر وجود دارد اما بدون ترديد موضوعاتي وجود دارند كه موجب پيوندها و نه جدايي مي‌باشند و بايد به درس‌هايي كه از حوادث اخير آموخته شده توجه كرد.

وي افزود: همانطوريكه در دانمارك و اتحاديه اروپا آزادي بيان وجود دارد و جوامع اسلامي بدان آشنايي دارند، ما نيز در دانمارك و اروپا به واسطه حوادث اخير نسبت به حساسيت‌هاي مذهبي در جهان اسلام آگاهي يافته و ايجاد پل و برقراري ارتباط و عدم تخريب پل‌هاي بين خود را مهم مي‌دانيم.

وزير امور خارجه دانمارك افزود: در دنياي جهاني شده امروز، نيازمند همكاري با يكديگر بوده و بايد باهم كار كنيم و دانمارك در تلاش است تا در اين جبهه يعني تلاس براي تقويت همكاري كشورها قرار داشته باشد.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'بيانيه وزير امور خارجه دانمارك در خصوص كاريكاتورها، ايرنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016