پنجشنبه 4 اسفند 1384

متكي: زبان تهديد كارايي ندارد، استفاده صلح‌آميز از انرژي هسته‌اي حق ايران است، ايرنا

كوالالامپور، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۴/۱۲/۰۴‬

وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران كه سرگرم ديدار از اندونزي است، با رد يكجانبه‌گرايي و استفاده از زبان تهديد در عرصه‌هاي بين‌المللي ، بهره‌وري صلح‌آميز از انرژي هسته‌اي را حق مسلم تهران دانست.

"منوچهر متكي" روز پنجشنبه پس از ديدار با "حسن ويرايودا" همتاي اندونزيايي خود در يك گفت‌وگوي مشترك با خبرنگاران گفت : زمان زبان تهديد و يكجانبه گرايي بسر آمده است و ما نمي‌توانيم از حق خود براي داشتن فناوري صلح‌آميز هسته‌اي صرف‌نظر كنيم.

وي ، اعتمادسازي در روند گفت‌وگوهاي ايران با ديگر طرفها در برنامه صلح‌آميز هسته‌اي كشورمان را مهم و تاكيد كرد ، اعتقاد داريم كه اعتماد سازي حايز اهميت بسيار است اما اعتمادسازي يك راه دو طرفه است.

متكي با اشاره به اينكه ايران تاكنون همكاريهاي لازم را با سازمان بين المللي انرژي اتمي و جامعه بين‌الملل براي اعتمادسازي انجام داده است ، گفت : اينك نوبت آنها است تا اعتمادسازي كنند.

وزير امور خارجه ايران در مورد روند گفت وگوها با روسيه افزود: ايران طرح روسيه در مورد غني‌سازي اورانيوم در خاك آن كشور را مد نظر دارد اما مواردي است كه بايد مورد بحث و تبادل نظر بيشتري قرار گيرد.

وزير امور خارجه اندونزي نيز تاكيد كرد كه كشورش از ادامه گفت‌وگو براي يافتن راه حل ديپلماتيك در پرونده هسته‌اي ايران حمايت مي‌كند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

ويرايودا گفت : بايد فضا و امكان بيشتري را براي روند مذاكرات باز كنيم و به يك راهكار ديپلماتيك برسيم چرا كه نيازي به ايجاد تنشهاي جديد در منطقه (خاورميانه) نيست.

وزير امور خارجه كشورمان بعدازظهر پنجشنبه نيز با "سوسيلو بامبانگ يودهويونو" رييس جمهوري اندونزي ديدار و گفت‌وگو كرد.

در اين ديدار ، دو طرف بر گسترش روابط دو جانبه تاكيد و روند تحولات منطقه‌اي و بين‌المللي را مورد بررسي قرار دادند.

متكي همچنين گزارشي از تحولات مربوط به گفت‌وگوهاي هسته‌اي ايران را به آگاهي رييس جمهوري اندونزي رساند.

Copyright: gooya.com 2016