جمعه 5 اسفند 1384

آرمين: موضع‌‏گيري نسنجيده در پرونده هسته‌‏اي وضعيت ما را بسيار خطرناك مي‌‏كند، ايلنا

- مردم ايران در مقابل تهاجم خارجي ايستادگي مي‌‏كنند
- برنامه‌‏ريزي در خصوص مسائل سياسي مورد توجه دولت‌‏مردان ما نيست


تهران- خبرگزاري كار ايران

سخنگوي سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي گفت: كشورهاي اروپايي تمايل نداشتند تا گزارش ايران به شوراي امنيت برود و سرنوشت اين پرونده به اينجا برسد بلكه مي‌‏خواستند مشكل را از راه گفت‌‏وگو و مذاكره حل كنند.

به گزارش خبرنگار "ايلنا"، محسن آرمين كه در سلسله نشست‌‏هاي گفت و شنود ماهنامه نامه با موضوع مساله هسته‌‏اي سخن مي‌‏گفت، افزود: اروپايي‌‏ها تمام تلاش خود را انجام دادند، پيغام فرستادند، به ما توصيه كردند كه شرايط دنيا را درك كنيم و ما تا حدي ‌‏توان مقابله با آمريكا را داريم اما كسي به اين مسائل توجه نكرد و حتي اگر پروتكل الحاقي به توصيه نمايندگان مجلس ششم امضا مي‌‏شد، خيلي از مسائل امروز حل شده و وضعيت ما به اين مرحله نرسيده بود.
وي با تاكيد بر اينكه در اين مساله نقش آمريكا و اروپا متفاوت است، اظهار داشت: كشور ايران در منطقه مهم و حساسي قرار گرفته است. اروپايي‌‏ها نيز مي دانند اگر آمريكا در اين منطقه حاكم شود، آنها نيز بايد تابع آمريكايي‌‏ها باشند، البته اروپايي‌‏ها نمي‌‏خواهند ما بمب هسته‌‏اي داشته باشيم اما خود آنها نيز اعتراف مي‌‏كنند كه استفاده از انرژي هسته‌‏اي حق ايران است.
سخنگوي سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي افزود: انگيزه مقابله اروپايي‌‏ها در برابر ايران با انگيزه آمريكا متفاوت است و آنها اعلام كرده‌‏اند كه ما به ايران اعتماد كامل نداريم.
آرمين اظهار داشت: امروز آقايان در داخل ايران نيز اعتراف مي‌‏كنند كه ما در راه رسيدن به اين فناوري، در ابتداي راه هستيم، البته در گذشته در اين خصوص مبالغه‌‏آميز رفتار مي‌‏شد كه امروز بزرگترين مشكل ما ناشي از همين استراتژي غلط بود. يعني به گونه‌‏اي تبليغ كرد‏ند كه همه فكر مي‌‏كردند ما به اوج قله فناوري هسته‌‏اي رسيده‌‏ايم و حتي برخي آن را با نهضت ملي شدن صنعت نفت مقايسه كردند.
وي ادامه داد: ما ضمن آنكه قدرشناس تلاش‌‏هاي جوانانمان هستيم و آنها توانسته‌‏اند گام‌‏هاي مهمي در اين زمينه بردارند ولي ما هنوز در پايين‌‏ترين سطح توانايي اين انرژي هستيم.
آرمين در عين حالي كه رسيدن به فناوري هسته‌‏اي را حق قانوني ايران دانست، دستيابي به آن را از لحاظ اقتصادي غيرضروري خواند و اظهار داشت: زماني كه يك موضوع مساله ملي شد، بايد تلاش كرد تا آن را حفظ كرد. هنر دولت آن است كه بتواند از اين حق ملي در برابر ساير حقوق ملي دفاع كند و ما انتظار داريم كه اين حق باتدبير حفظ شود.
وي با بيان اينكه احتمال حمله نظامي به ايران بعيد است، خاطر نشان كرد: در صورت حمله به ايران عموم مردم ما در مقابل اين تهاجم ايستادگي خواهند كرد و تجربه تاريخي به ما نشان مي‌‏دهد كه هر زمان اين اتفاق‌‏ها بيفتد، مردم و گروه‌‏ها اختلاف‌‏هاي خود را كنار مي‌‏گذارند.
سخنگوي سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي تصريح كرد: البته جنگ به هيچ وجه اتفاق خوبي نيست، چون جز عقب‌‏ماندگي و ويراني هيچ چيز ديگر را براي كشورها به ارمغان نخواهد آورد. ما قصد نداريم روي آمريكا را كم كنيم بلكه مي‌‏خواهيم از راه ديپلماسي از حق خودمان دفاع كنيم.
آرمين با تاكيد بر اينكه بايد حق استفاده از فناوري هسته‌‏اي در كنار ساير حقوق ما دفاع شود، اظهار داشت: موضع‌‏گيري‌‏هاي جاهلانه و نسنجيده وضعيت ما را بسيار خطرناك مي‌‏كند، اينكه در سخنراني رسمي اعلام كنيم تا امروز فعاليت ما صلح‌‏آميز بوده است اما كاري نكنيد كه ما رويه خود را تغيير دهيم، باعث افزايش بحران مي‌‏شود.
سخنگوي سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي خاطرنشان كرد: بيان كردن احساسات شخصي و اينكه قصد داريم روي فلان كشور را كم كنيم يا طرح هولوكاست، كافي است كه يك اجماع بين‌‏المللي عليه ايران ايجاد شود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

آرمين افزود: سابقه نداشته است كه شبكه CNN صحبت‌‏هاي رييس‌‏جمهور ايران را به طور مستقيم پخش كند ولي با اين حال موضع‌‏گيري‌‏ها و صحبت‌‏هاي رييس‌‏جمهوري براي آنكه افكار عمومي جهان را عليه ما برانگيزاند، پخش مي‌‏كند.
وي با احساسي خواندن شرايط امروز ايران، تصريح كرد: اگر ما از تاريخ گذشته ايران درس گرفته بوديم، امروز به اين بحران نمي‌‏رسيديم اما متاسفانه برنامه‌‏ريزي در خصوص مسائل سياسي، مساله‌‏اي است كه به هيچ وجه مورد توجه دولت‌‏مردان ما نيست.
آرمين عدم درك صحيح از شرايط منطقه و عدم استراتژي مناسب را مهمترين مشكلات ايران در بحث هسته‌‏اي، عنوان كرد و اظهار داشت: مسلح شدن كشورهايي كه امروز سلاح هسته‌‏اي دارند، به دليل شرايط جهان و دوران جنگ سرد بود اما پس از تحولات به وجود آمده و خارج شدن جهان از حالت دو قطبي، ديگر هيچ كشوري نمي‌‏تواند به اين سلاح هسته‌‏اي دست پيدا كند و بايد مسوولان ما در خصوص مسائل سياسي به اين تحليل‌‏ها توجه داشته باشند.
وي تصريح كرد: بحراني كه ما امروز درگير آن شده‌‏ايم، به دليل آن است كه دو فرايند در آمريكا و ايران اتفاق افتاده است كه حاكم شدن جريان‌‏هاي نومحافظه‌‏كار بر سر قدرت است. نوع برخورد آمريكا با مساله هسته‌‏اي ايران مبين همين قاعده است و شرايط را به گونه‌‏اي به وجود آوردند كه امروز شاهد هستيم حتي كشورهايي كه تا امروز دم از مذاكره مي‌‏زدند، موضع خود را به آمريكا نزديك كردند.
آرمين ادامه داد: اين نكته‌‏اي است كه اصلاح‌‏طلبان به آن توجه داشتند اما پس از انتخابات مجلس هفتم و روي كار آمدن اقتدارگرايان تجديدنظر در خصوص مسائل مختلف در تمام سطوح به وجود آمده است.
وي تحليل‌‏هاي غلط و ايستا، عدم برنامه‌‏ريزي مناسب و تحليل غلط از واقعيات جهان را مهمترين دلايل اجماع بين‌‏المللي عليه ايران دانست و اظهار داشت: تركيب اين مسائل با حضور افرادي در ايران و آمريكا كه علاقمند درگيري هستند، باعث شده است تا يك اجماع بين‌‏المللي عليه ايران ايجاد شود.
آرمين در خصوص نقش احزاب و گروه‌‏ها در خصوص مساله هسته‌‏اي ايران، گفت: متاسفانه ما امروز نظام حزبي قدرتمند نداريم البته در هشت سال اصلاحات گام‌‏هاي خوبي در اين جهت برداشته شده است. بايد به احزاب كمك كنيم تا با مشاركت آنها تاثير بيشتري در مجامع بين‌‏المللي داشته باشيم. اگر احزاب و مطبوعات قدرتمند داشتيم، امروز وضعيت ما بهتر بود.

Copyright: gooya.com 2016